Ar gali sprogti degal? kain? burbulas?

Ar?nas Dambrauskas [1]

Ministerija – bej?g?   

   Skai?iai degalini? švieslent?se burbulo sprogimo kol kas nežada. Atvirkš?iai – burbulas tik pu?iasi. Negana to, prekiautojai degalais pastaruoju metu dažnai tikina, kad jokio burbulo n?ra, tad n?ra ir kam sprogti. Žodžiu, tik?tis, kad kainos ims maž?ti – nerealu.

  J? sumažinti  nepavyko net tokiai, regis, ?takingai valstybinei institucijai, kaip Energetikos ministerija. Sumažinti degal? kain? burbul? ji band? dar prieš kelet? m?nesi?, suteikusi galimyb? atgabenti degal? ? Lietuv? tanklaiviais ir taip sudaryti konkurencij? gamybos monopolininkei „ORLEN Lietuva“. Energetikos ministerijos atstovai viešai buvo pareišk?, kad tokia priemon? benzino kain? kartel? gali nuleisti net žemiau keturi? lit? už litr? ribos.                     

Ta?iau netrukus paaišk?jo, kad ministerijos pastangos buvo visiškai bevert?s: benzino kaina iš pradži? šiek tiek smuktel?jo, o netrukus prad?jo did?ti su nauju pol?kiu.          

  Tuomet Energetikos ministerija nutilo ir daugiau nebesigiria galinti susprogdinti degal? kain? burbul?.        

  Vairuotoj? akcija nedav? naudos 

  Tuomet sukilo vairuotojai, kurie band? trikdyti degalini? darb?, pildamiesi po vien? litr? degal?.            

  Ta?iau ir ši akcija nedav? naudos. ,,Ir negali duoti, nes degalin?s nepu?ia kain? burbulo“, – tikina prekiautojai degalais, pateikdami savo argumentus.

  Tvirtinama, jog daugiau nei devyniasdešimt procent? degal? kainos sudaro didmenin? jo kaina, akcizas ir prid?tin?s vert?s mokestis, o degalini? valdytojas pasiima vos septynis procentus nuo kiekvieno litro benzino.    

     Naftos kaina krenta   

  Prieš degal? branginim? protestav? vairuotojai pabr?ž?, kad kuro kainos degalin?se did?ja, o naftos kaina tuo pa?iu metu maž?ja. Tod?l kaina tur?t? maž?ti ir degalin?se.          

  Ta?iau prekybininkai toki? logik? paneigia. Jie teigia, kad labiausiai benzino kain? šokdina trisdešimt keturiais procentais išaug?s benzino akcizas. Akcizas su prid?tin?s vert?s mokes?iu sudaro apie keturiasdešimt procent? benzino kainos. Pagal šiuo metu taikom? benzino akciz? Lietuva lenkia kaimynes Lenkij?, Latvij? ir Estij?.          

  Ta?iau šiuo metu Lietuvoje, palyginti su šalimis kaimyn?mis, taikomas mažiausias dyzelino akcizas. Bet ir šis privalumas t?ra laikinas – nuo kit? met? akcizas turi augti iki 1,04, o nuo 2013 met? – 1,14 lito litrui.         

   D?l degal? tenka papluš?ti  

  Tai labai nelinksmos žinios vairuotojams, nes nor?dami nusipirkti šimt? litr? degal?,  lietuviai turi dirbti penkis kartus daugiau nei vairuotojai Vakar?Europos šalyse.              

  Taip teigiama spaudoje paskelbtame „Lietuva Statoil“ tyrime. Pagal tyrimo duomenis, nor?damas nusipirkti šimt? litr? degal?, lietuvis turi dirbti apie keturiasdešimt valand?, o Vakar? Europos gyventojas – tik septynias aštuonias valandas.                 

  Tod?l suprantama, kad Lietuvoje automobiliai važin?ja pustuš?iais bakais, o nemenka dalis tiesiog badauja. Tai patvirtina ir statistika: per pastaruosius m?nesius benzino pardavimas sumaž?jo beveik trisdešim?ia procent?.     

  Prošvais?i?, kad degal? kainos ims maž?ti, regis, visiškai n?ra. Tiesa, kainas šiek tiek gali sumažinti degal? atsarg? liberalizavimas (kaip žinoma, prekiautojai benzinu privalo atsargoje laikyti didelius kiekius resurs?, b?tin? valstyb?s saugumui užtikrinti).     

  Pranešama, jog Energetikos ministerija išsiunt? paklausimus ? Lenkij?, Latvij? ir Estij? d?l galimyb?s šiose šalyse kaupti degal? atsargas.        

  „Ta?iau manau, kad leidimas kaupti daugiau privalom?j? atsarg? užsienyje, kainas sumažint? vos 2 – 3 procentais. Tai – katino ašaros“, – sak? energetikos ministro patar?jas viešiesiems ryšiams K?stutis Jauniškis.              

  Atrodo, kad benzinas tampa ne b?tinybe, o prabanga. Statistikos duomenimis, net keturiasdešimt vienas procentas vairuotoj? sumažino naudojam? degal? kiek?.                

  Gali b?ti, kad dalis j? pers?do ant dvira?i?. Juk už šimt? litr? benzino galima nusipirkti visiškai nauj?, nors ir, toli gražu, ne pa?ios geriausios kokyb?s dvirat?.