III tarptautinis Raseinių šiuolaikinės muzikos festivalis

Siųsti Versija spausdinimui

Liepos 30 d. koncertu Kelmės kultūros centre prasidės jau trečiasis Raseinių šiuolaikinės muzikos festivalis. Šių metų naujovė – dauguma koncertų vyks atnaujintoje estetiškoje miesto turgaus erdvėje. Pagal jau nusistovėjusią festivalio tradiciją, programoje pateikiamas labai platus muzikos spektras – nuo šiuolaikinės klasikinės muzikos iki improvizacinės muzikos eksperimentų su šiuolaikinio šokio inkliuzais.
„Unseen Notes“ – šių metų festivalio pavadinimas atspindi pagrindinę jo idėją kaip tam tikrą dviprasmybę – dar niekada neskaityti užrašai ar nematytos natos, prabylančios į pačias žmogaus sielos gelmes.
Pasaulinė premjera Raseinių turguje
Renovuota turgaus erdvė gali tapti puikia vieta koncertams, kitiems pasirodymams. Rugpjūčio 14 d. čia įrengtoje scenoje (apipavidalinimo dizaino autoriai Vaiva Kovieraitė-Trumpė ir Arūnas Kazlauskas) vyks šiuo metu Jungtinėje Karalystėje gyvenančio kompozitoriaus Lino Balto (Balčiūno) kūrinio „Interferencija“ premjera. L.Balto audiovizualinė kompozicija „Interferencija“ skirta darnaus pasaulio idėjai. Šios kompozicijos aštuonių dalių struktūra paremta JAV nevyriausybinės organizacijos NRDC (www.nrdc.org) apibrėžtomis aštuoniomis veiklos sritimis, kurios paskatintų kiekvieną žmogų pozityviai keisti mūsų aplinką. Kūrinio dalys pateikiamos kaip atskiros audiovizualinės žinutės, paremtos akustinės ir gyvos elektronines muzikos derme, tokiu būdu įvardinant inicijuojančius pokyčius, kuriuos turi įgyvendinti kiekvienas iš mūsų, nieko nelaukdamas, jau dabar.
Atlikėjai: styginių kvartetas „Chordos“, Roberto Becerra (Meksika–Lietuva) – elektronika. Vaizdo instaliaciją pasirodymui  sukūrė Elizabeta Eliševa-Povilaitis (Latvija).
Premjeroje ketina dalyvauti ir pats kūrinio autorius L.Baltas.
Festivalis plečia savo ribas
Šiemet festivalio atidarymo koncertas liepos 30 d. 18 val. vyks Kelmės kultūros centre. Kauno styginių kvartetas (Karolina Beinarytė-Palekauskienė – 1-as smuikas, Aistė Mikutytė – 2-as smuikas, Eglė Lapinskė – altas, Saulius Bartulis – violončelė) ir pianistė Daiva Stulgytė atiduos duoklę šviesios atminties kompozitoriaus Vidmanto Bartulio kūrybai. Klausytojai išgirs keturis V.Bartulio kūrinius – antrąjį styginių kvartetą „Psalmės“, „I like Marlen Dietrich“ styginių kvartetui, fonogramai ir fortepijonui, „Niekieno rožė“ smuikui ir fortepijonui bei „I like Shostakovich“ styginių kvartetui ir fortepijonui.
Kompozitorius nuo pat jaunystės rašė serijas kompozicijų, pavadintas „I like…“, jose citavo originalias temas, jas savaip interpretuodamas, tarsi apvilkdamas kitu rūbu. „I like Shostakovich“, deja, paskutinis prieš pat mirtį sukurtas kūrinys, užbaigęs „I like…“ kompozicijų seriją. Kvinteto atliekama pradžios tema (iš D.Šostakovičiaus styginių kvarteto Nr. 15 I d.) skamba kaip nuojauta, persunkta švelnaus liūdesio. Vėliau kūrinys vystosi iki gana dramatiškai skausmingos kulminacijos, kurios tirštoje faktūroje susipina įvairios tematinės medžiagos.
Minimalaus vokalo pasažai
Keletas festivalio koncertų nuskambės sakralinėse Raseinių erdvėse. Naujosios vokalinės muzikos kolektyvas „Melos“ rugpjūčio 14 d. koncertuos Švč. Trejybės cerkvėje, rugpjūčio 15 d. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje įstabų kartvelų kompozitoriaus Gijos Kančelio kūrinį „Exil“ atliks Asta Krikščiūnaitė (sopranas) ir instrumentinis ansamblis.
„Melos“ – merginų vokalinis ansamblis (Justina Leinartaitė, Gabrielė Bilevičiūtė, Karolina Macytė ir Gabija Adamonytė), startavęs 2014-aisiais, atlieka šiuolaikinę vokalinę muziką, bendradarbiauja su įvairių sričių menininkais ir pats inicijuoja kūrybinius projektus. Festivalyje kolektyvas atliks savo naujausią programą „Minimal Voices“ – tai minimalistinės, redukuotos muzikos programa, kurioje pristatomi lietuvių kompozitorių Ryčio Mažulio, Agnės Mažulienės, Karolinos Kapustaitės ir Dominyko Digimo kūriniai. Didžioji dalis programoje skambančių kompozicijų buvo sukurtos „Melos“ užsakymu, o kūriniai „Oscillations“  ir „Tuo taku“ viešai skamba pirmuosius kartus.
„Jei žmogus eina į bažnyčią, sinagogą ar mečetę tuo metu, kai ten nevyksta Mišios, jį apsupa ypatingos rūšies tyla. Aš norėjau šią tylą paversti muzika“, – taip apie savo kūrinį „Exil“ kalbėjo pernai šį pasaulį palikęs kompozitorius G.Kančelis. Tai kūrinys mažam ar vidutiniam instrumentiniam ansambliui, gaubiamam vokalo auros. „Exil“ tekstą sudaro 23-ioji psalmė iš Senojo Testamento ir vokiškai rašiusių žydų tautybės autorių Paulio Celano ir Hanso Sahlio eilėraščiai.
Šis išskirtinis kūrinys nuskambės Raseinių  Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje rugpjūčio 15 d. 15 val. Solistei A.Krikščiūnaitei akompanuos puikūs muzikantai – Valentinas Gelgotas (fleita),  Darius Dikšaitis (smuikas), Gediminas Dačinskas (altas), Glebas Pyšniakas  (violončlelė), Donatas Bagurskas (kontrabosas) ir  Audronė Kisieliūtė (klavišiniai).
Dvidešimties pirštų magija
Lora Kmieliauskaitė (smuikas) ir Arnas Kmieliauskas (violončelė) arba „Twenty Fingers Duo“ – tai lietuvių šiuolaikinės ir moderniosios muzikos styginių duetas, atpažįstamas dėl intesyvių ir įtraukiančių pasirodymų bei unikalaus skambesio. „Twenty Fingers Duo“ yra nusipelnęs ambicingo ir smalsaus ansamblio vardo dėl nuolatinių kolaboracijų, performatyvumo tyrinėjimo savo pasirodymuose ir moderniosios lietuvių muzikos propagavimo. Nepaliaujamai ieškodami naujų muzikinių formų, „Twenty Fingers Duo“ atliko per 60 kūrinių premjerų, autorių iš viso pasaulio parašytų būtent jiems (JAV, Meksika, Argentina, Japonija, Iranas, Kroatija, Rusija, Kanada, Serbija, Vokietija ir kt.) Meistriškai valdantys visas išplėstines technikas ir netikėtai interpretuojantys muzikinį tekstą muzikantai yra nuolatiniai tarptautinių ir nacionalinių muzikos festivalių dalyviai, tarptautinių konkursų laureatai.
Koncerte rugpjūčio 15 d. duetas pristatys dalį savo naujausios programos „Performa“ ir keletą naujų šiuolaikinių lietuvių kompozitorių kūrinių.
Jauni ir pašėlę džiazo muzikantai
Raseinių šiuolaikinės muzikos festivalio išskirtinis bruožas – jaunų ir ekspresyvių improvizacinės muzikos atlikėjų pasirodymai. Rugpjūčio 14 d. vakaro programoje – saksofonų kvartetas „Katarsis 4“: Arminas Bižys, Kazimieras Jušinskas, Algirdas Janonis ir Danielius Pancerovas. Jų atliekama muzika laviruoja tarp struktūriškai laisvų improvizacijų, dėl to kiekvieną kartą suskamba vis kitaip. Gaivališkose kompozicijose taip pat galima išgirsti akademinės muzikos ir lietuvių liaudies muzikos motyvų, jie suteikia kūriniams meditatyvumo. Savo muzika jie praplečia tradicines saksofono garsų išgavimo technikas, ypatingam skambesiui sukurti panaudoja ir įvairius buityje sutinkamus objektus.
Rugpjūčio 15 d. Raseinių turgaus scenoje pasirodys grupė labai pragmatišku pavadinimu – „Kanalizacija“. Žinoma, šis pavadinimas yra tam tikra nuoroda į paslaptingą vamzdžių pasaulį, juk kanalizacija – tai gali būti ir muzikiniai kanalai, kuriais komunikuojama improvizuojant scenoje. O tokį instrumentą kaip tūba galima kvalifikuoti tiesiog kaip sudėtingą santechninį įtaisą. Kaip visi šie santechnikos principai gali sukelti tikrą ekstazę scenoje, pademonstruos keturi jauni atlikėjai: D.Pancerovas (saksofonas), Dominykas Norkūnas (gitara), Ignas Kasikauskas (būgnai), Simonas Kaupinis  (tūba). O jei rimtai, savo atliekamą žanrą muzikantai įvardija kaip alternatyvaus roko-džiazo kūrinius. Grupė praėjusiais metais laimėjo festivalio „Vilnius Jazz“ konkurso „Young Power“ didįjį prizą.
Elektroninės refleksijos ir džiazuojanti opera
Paskutinę festivalio dieną – rugpjūčio 16-ąją – truputį pavargusiems nuo „sunkiai suprantamos ir didžiulės intelektinės įtampos reikalaujančios“ (klausytojų pastaba)  šiuolaikinės muzikos, ištikimiems festivalio žiūrovams desertui skirtas ypatingas kokteilis.
Tiesa, pradžioje elektroninės muzikos ir vizualaus meno duetas „Bionics“ pristatys vis dar susimąstyti verčiantį pasirodymą „mono.cycle“. Pavadinimas reflektuoja įvairiapusišką kūrybos prigimtį, perteikiamą dėmesiu fizikiniams reiškiniams, filosofinėms idėjoms, skirtingų medijų sintezei. Cikliškumas, suvokiamas ne kaip linijinis laiko, įvykių pasikartojimas, o kaip evoliucijos link vedanti tendencija, būsenų, vystymosi stadijų seka, palaipsnis garsinių pustonių ir ritmikos kismas, tekstūrų ir kintančių formų jungimasis, išgaunant naujus darinius ir skambesius. Pasirodymo metu skambės albumo „Cycles“ garso takeliai ir jų variacijos.
Paskui jau bus lengviau. Trys skirtingų žanrų kūrėjai – režisierė Karina Novikova, kompozitorius, multiinstrumentalistas Arnas Mikalkėnas ir choreografė, šokėja Vilma Pitrinaitė pateiks publikai žaismingą projektą „Opera in Jazz“, jame taip pat dalyvaus klasikinio vokalo atlikėjai iš kelių užsienio šalių ir Lietuvos. Šiame projekte operos, džiazo ir šiuolaikinio šokio paradigmos susijungs į unikalią visumą, kurioje balsas, judesys, kūno kalba ir vaizdo projekcija aktyvuos visas įmanomas žmogaus jusles iki pat „šeštojo pojūčio“ ribos…
Ir pagaliau po gana varginančios kelionės šiuolaikinės muzikos užkaboriais – kažkas nuoširdaus ir įkvepiančio – žavioji Solange Arzu (Clotilde Solange Rigaud). Žinoma, dėl šio pasirodymo galėtume sulaukti priekaištų iš šiuolaikinės muzikos ortodoksų, tačiau organizatoriai tikisi, kad tuo metu, kai Solange įžengs į sceną, daugelis festivalio žiūrovų jau bus išsiilgę muzikinės kompozicijos, kurioje „bent jau yra melodija, o ne kažkoks rėžiantis ausį padrikų garsų kratinys“ (klausytojų pastaba). Juk kiekvienas garsas gali virsti daugiaprasme akustine žinia, viskas priklauso nuo klausytojo.
Gimusi Prancūzijoje (Montpellier), tačiau pastaruosius 10 metų gyvenusi Vilniuje bei čia atradusi savo muziką Solange šį šalį taip pat laiko savo namais: „Esu kūrėja tarp čia ir ten, tarp vienų namų ir kitų. Neatsitiktinai taip ir pavadinau savo debiutinį albumą – „The Long Way Home“, kur būtent per muziką išreiškiu savo jausmus“, – sako Solange.
Visas dainas jungiantis aspektas – noras į sielą sugrąžinti vidinę meilės ir harmonijos būseną – sugrįžti namo. „Aš pati turiu ne tik prancūziškų, bet ir žydiškų, turkiškų bei vokiškų šaknų, tad mano naujasis albumas jungia ir skirtingas kultūras, ir įvairiausius jausmus – pasakoja, kaip išmokti priimti ne tik džiaugsmą, bet ir liūdesį bei ilgesį, taip pat kaip gerbti ir švęsti savo šaknis“, – apie savo pristatomą kūrybą pasakoja albumo autorė Clotilde Solange.
Koncerte Solange Arzu akompanuos Aurimas Driukas (elektrinė ir akustinė gitaros).
„Unseen Notes“ – tai, ko dar negirdėjote ir neperskaitėte iki šiol. Kviečiame kartu pasinerti į šią naują patirtį.
Visi festivalio koncertai nemokami!
Festivalio organizatorius – Raseinių rajono kultūros centras, projekto vadovas – Arūnas Kazlauskas, pagrindinė rėmėja – Lietuvos kultūros taryba, festivalio globėja – Raseinių rajono savivaldybė.
Daugiau informacijos www.menopiligrimai.lt, https://www.facebook.com/raseiniaifest/.

Komentarų nėra