Kuo garsi iluva?

Versija spausdinimui

Ugn? TIMONYT?

Vakar iluvoje prasid?jo garsieji ilin?s atlaidai, truksiantys vis? savait?. iluva, n? t?kstan?io gyventoj? neturintis miesteliukas prie Raseini? iauli? kelio, traukia t?kstan?ius maldinink?, skuban?i? pagerbti did?j? iluvos stebukl?. Vargiai rasime katalikikajame pasaulyje mog?, kuris neinot? iluvos, neb?t? gird?j?s apie j?. Tad kuo garsi m?s? iluva?

Istorija

iluvoje, nuo 1517 m. vadintoje miesteliu, jau 1457 m. buvo pastatyta bany?ia, paaukota v?. Mergel?s Marijos gimimo ir vent?j? Petro ir Baltramiejaus (statytoj?
glob?j?) garbei. Toji bany?ia, kaip ir daug kur Lietuvoje, sudeg?, o jos vietoje 1500 m. buvo pastatyta kita. Ta?iau v?liau antrasis bany?ios statytoj? palikuonis, iluvos dvaro savininkas Melchioras Zavia pri?m? kalvinist? tik?jim? ir prad?jo ilgai trukusi? kov? tarp katalik? ir kalvinist?, kuri klojosi ne katalik? naudai, nes, kaip ir daug kur tuomet Lietuvoje, bany?i? statytojai didikai pasirinko protestantizm?. Karta kalvinist? buvo ir naujoji
Zavi? dvaro savinink? Sofija Mark?nien?Vnu?kien?, Rietavo maralkos mona, kuri greitai visus bany?ios turtus patik?jo kalvinistams. Paskutinysis katalik? kunigas
Holupka, negal?damas pasiprieinti, ta?iau siekdamas nuo iniekinimo igelb?ti vent?sias relikvijas (Marijos paveiksl?, arnot?, bany?ios dokumentus), sud?jo ? tvirt?,
metalu kaustyt? skryni? ir ukas? prie didelio akmens, kad b?t? lengviau po kakiek met? t? viet? rasti.

Stebuklais

Pirmasis iluvos stebuklas ?vyko 1609 m. Aplink ?ia min?t?j? akmen? plyt?jo ganyklos. Vien?dien piemenukai ant akmens pamat? grai? jaun? moter? palaidais plaukais ir su vaikeliu ant rank?, kuri labai graudiai verk?. Vaikai suglumo ir nub?go pas kalvinist? pastori? papasakoti apie keist? regin?, tuo labiau, kad toji moteris, kaip netik?tai atsirado, taip ir pranyko. Pastorius, inoma, d?l tokio jo gaiinimo vaikus tik subar?. Ta?iau garsas apie tai netruko pasiekti mones, ir ie ?m? rinktis prie akmens. Kit?dien at?jo ir pastorius, kad kvailus mones sug?dint?, bet tuo metu v?l pasirod? piemenuk? matytoji moteris. Tik ?kart ji dar graudiau verk?, o klausiama atsak?:Kitados ioje vietoje buvo garbinamas mano s?nus, o dabar ?ia ariama ir s?jama. Ir inyko it r?kas, tik garsas apie tai labai toli nuskrido. Benumirtan?ios katalik? irdys v?l atgavo vilt?, kad tuo viskas nesibaigs. Ir tikrai: Valstyb?s Seimas prie karaliaus Zigmanto III ileido nutarim?, kad visi protestant? atimti turtai turi b?ti gr?inti katalikams. Padr?sinti iluvikiai panoro susigr?inti savo bany?i?. Bet kalvinistai jiems sak?: O j?s ?rodykite, kad tai yra j?s?. Kur j?s? nuosavyb?s dokumentai?. Deja, dokument? nebuvo. Tuomet emai?i? vyskupo kurijos ir Varni? kanauninkas Jonas Kazakevi?ius nutar? apklausti vietinius gyventojus, gal
jie k? in?? Deja, visi k? nors inoj? jau buvo imir? ir gyvas lik?s buvo tik vienas i prigimties aklas imtametis, kuris visk? inojo tik i moni? pasakojim?. Kadangi nebebuvo i ko rinktis, is seneliukas ir buvo atvestas jo nurodyton, nors niekada nereg?ton vieton. Ir vos jis pasiek? Apsireikimo viet?, aklasis pirm? kart? gyvenime ivydo vies?, prareg?jo, nesunkiai rado ir pasl?pt?j? skryni?. Tuo vargai nesibaig? – prasid?jo 10 met? trukusi byla su protestantais. Ji 1622 m. liepos 21 d.
Vyriausiame Vilniaus tribunole baig?si katalik? naudai.

Ir v?liau daug ?vairi? stebukl?, moni? pripasakot?, kunigai ? knygas sura?. T? stebukl?, sako, esama ir iandien, nes antraip negi mon?s itaip ? iluv? pl?st?.

Marijos pasirodymo vietoje kunigas Simonas Giedraitis pastat? nedidel? koplyt?l?, kuri stov?jo iki 1912 met?. 20-ojo amiaus pradioje kun. M. Jurgaitis pasikviet?
i Paryiaus gars? architekt? Antan? Vivulsk?, kuris suprojektavo dabartin? koply?i? ir kurios kertin? akmen? 1912 m. liepos 2 d. paventino prelatas Maironis. 2003 metais per ilines buvo paventintas iluvos dvasinis centras, pavadintas Popieiaus Jono Pauliaus II namais. iluva maldininkus pasitinka ir naujai sutvarkyta aikte, kuri sujung? Apsireikimo koply?i? su Bazilika ir kurioje ikilo ?sp?dingas paminklas popieiui Jonui Pauliui II. Tarp j? liko tik kapini? dalis. Kauno arkivyskupas metropolitas Sigitas Tamkevi?ius sako, kad iluva i tikro Lietuvai yra ne?kainojama brangenyb?, tod?l norisi, kad piligrimai, atvyk? ? i? viet?, rast? graiai sutvarkytas ventoves, miestelio aplink?, taip pat viebut?, maitinimo ?staig?, informacijos centr?, tualetus. Tai es?s dar anos, priekario Lietuvos, sumanymas, kai arkivyskupas
Skvireckas iluvos klebonui buvo nurod?s ipirkti i vietos gyventoj? reikiamus sklypus ir prad?ti tvarkymo darbus. Bet prasid?jo karas, ilgi okupacijos deimtme?iai ir taip viskas atsik?l? ? ias dienas.

iluva yra vienintel? bany?ios pripainta vieta, kurioje pasirod? Marija. Stebukling? Dievo Motinos paveiksl? yra net keturi Trakuose, Auros vartuose, Pivai?nuose ir iluvoje, bet Apsireikimo vieta tik viena.

Atlaidais

? iluv? mon?s vis?laik pl?do, net tuomet, kai atlaidams sutrukdyti buvo metamos didiul?s paj?gos. Sovietme?iu prie kiekvienas ilines tose apylink?se prasid?davo gyvuli? maro, arba kaip vietos mon?s sakydavo, snuki?-nag? ir raudon?j? vaigdi? ligos. Kovoti su tokiomis baisiomis ligomis b?davo metamos ypatingos tuometini? em?s ?kio valdyb?, veterinarijos sto?i?, partkomo, o ypa? saugumo bei milicijos paj?gos. J? tri?sas b?davo auktai ?vertinamas, u s?kming? kov? su epidemija kovotojams buvo teikiami garb?s ratai bei kitokie apdovanojimai. Prie ilines b?davo perkasami keliai, jais, jau ir taip labai duob?tais,
nus?tais atriais akmenimis nesustodama blerb?jo sunkiausia technika, keldama didiules dulkes bei triukm?. Vaiavo net gaisrinink? mainos ir maldininkus laist? vandeniu. Itin stropiai buvo tikrinami maldinink? dokumentai ir visada b?davo surandamas pretekstas ne?leisti ? iluv?. Nuvedavo juos kur nors toli ? mikus ir paleisdavo. Atlaid? dienomis b?tinai sugesdavo marrutiniai autobusai. inoma disident? Gema Stanelyt? d?l iluvos atlaid? organizavimo net buvo nu-
teista, o kal?ti iveta ? Ninij Tagil?, kur kal?jo ne kaip politin? kalin?, bet su pa?iomis padugn?mis. M?s? vicemeras Sigitas Vai?ius, tuomet dirb?s Nemuno draugijos pirmininku, prisimena, jog visuomet prie ilines jiems ,,i auk?iau sugalvodavo ?vairiausi? rengini?, kad tik atitraukt? d?mes? nuo atlaid?. nipai sl?pdavosi po tamsiais akiniais. Raudon?j? snuki? epidemija baig?si su Nepriklausomyb?s gimimu, o pirmoji laisva procesija, ?veikusi beveik 50 km, atygiavo 1989 m. i Krai?, trumpam stabtel?jusi prie Kelm?s teismo, kur buvo prisimintas G. Stanelyt?s teismo farsas. Nuo to laiko paskutin?j? rugpj??io sekmadien? kasmet ? iluv? iygiuoja akimis neapr?piamos eisenos. Vienos nuo Raseini? pus?s, kitos nuo Tytuv?n?. Tytuv?niki? sparn? visada atlydi iauli? vyskupas Eugenijus Bartulis, nuo Raseini? Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevi?ius. Paskutiniojo rugpj??io sekmadienio eisenos vadinamos pad?kos procesijomis. Jose visada su Fatimos Motinos skulpt?r?le dalyvauja Tarptautin? katalikikoji organizacija Tradicija. eima. Nuosavyb?. i organizacija lietuvi? yra itin gerbiama, nes jie 1990 m. po peticija, reikalaujan?ia Lietuvai Nepriklausomyb?s, surinko arti 6 mln. para?.

Kunigais

Daug garsi? kunig? prisid?jo prie iluvos igarsinimo. Dar vienu iluvos stebuklu vadintas ir prelatas Eduardas Simaka, praeit? met? ruden?, eidamas 102-uosius metus, i?j?s pas Dievul?. mon?s j? vadino tiesiog T?veliuku. Daugiau nei 70 met? jis atidav? Dievo tarnystei. Nors T?veliukas iluvoje ibuvo 25-erius metus, ta?iau realiai iluvikiai j? reg?jo beveik 60 met?. Mat jis ?ia pakeit? savo mirus? brol? Vlad?, iluvoje ikunigavus? 29-erius metus, kaip du vandens laai ? j? pana?.

,,Ubagais

Kalbininkai nelabai leidia io odio vartoti, ta?iau ? iluv? elgetos neatvyksta, j? upl?sta ,,ubagai. Nors kita vertus, kokie atlaidai b?t? be j?? Prie kelet? met? tie
,,ubagai jau buvo beulip? visiems ant galv?, bet pastaraisiais metais j? antpl?dis atsl?go, bent jau ? ventori? jie nebelenda. Vietos gyventojai jau seniai iifravo juos ir ino, kad dauguma j? girtuokliai, velt?diai ir visokie apsimet?liai. Aklasis muzikantas i Taurag?s savo krate beveik neieina i aludi? ir kuo puikiausiai mato, berank? moteris i K?daini? visai mikliai, kai maldininkai nemato, stikliuk? abiem rankomis kilnoja. Atvyksta ,,ubagai ir brigadomis: brigadininkas vaikto tarp j? ir prii?ri, kad ie ne tik malda visus graudint?. Ko tik jie neprisigalvoja, kad mon?ms gailest? sukelt?, net gyvulio arnomis kojas apvynioja, kad ios aizdotos atrodyt?. Netgi vaikus ? t? versl? ?traukia. Kauno arkivyskupas S. Tamkevi?ius buvo priverstas policijos pagalbos paprayti, kad ie nuo toki? per?j?n? mald? apgint?. Ir tikrai tapo ramiau. Ir apsaug? prekybininkams si?lan?i? berniuk? nebeliko, kai pareig?nai ? t? reikal? rimtai ?sikio. Tik kienvagi? vis dar netr?ksta. i?r?k, ir eina moteryt? rankin?s vien direlius per pet? persimetusi. Atlaidai… Ir visi reliktai jai b?tini.

2 Komentarai

  1. rikis

    2011-09-09 09:09

    Labai grau. Kokie straipsniai sud?ti. Bet kod?l n?ra t? kur raoma apie savivaldyb?s vadov? pasikeitimus, apie Dubysos tar?, ir kt. mano nuomone raseinie?iams svarbesnius klausimus. Gal bijomasi komentar?. O visai be reikalo, nes komentar? ?ia nelabai kas rao, ne taip kaip kituose laikra?iuose.

  2. eta

    2011-09-09 09:36

    o tai prie ko sis straipsnis ir Dubysos tarsa ir rajono valdzia,sis straipsnis labai teisingas,vadinami ubagai atvaziuoja su masinom,pasistato pas koki zmogu kieme ir ubagauja per diena,gerai,kad neleidzia i sventoriu,gal but yra ienas kitas tikrai labai sunkiai besiverciantis,bet pagrinde geriantys,vakare uzbuchalina su sokiais ir dainom