Kuro diktat?ra ir jos ?sigal?jimas Lietuvoje

Ar?nas DAMBRAUSKAS [1]

Nors Lietuvoje oficialiai naudojamos dvi degal? r?šys – benzinas ir dyzelinas – ta?iau vis labiau populiar?ja dar keli degal? por?šiai – valdiški ir kontrabandiniaidegalai.
Kadangi valdišk? degal? naudojimo monopol? turi valdiškais automobiliais važin?jantys politikai ir valdininkai, tai visiems kitiems tenka naudoti kontrabandinius degalus.
? nelegal? kontrabandini? degal? li?n? žmones, kaip žinoma, stumte stumia nuožmiai did?jan?ios degal? kainos. Situacij? (ypa? psichologine prasme) labai komplikuoja tai, kad degal? kain? did?jimo priežastys yra beveik nesuprantamos. Kaip žinoma, 2008 met? viduryje, kai naftos barelio kaina tapo rekordin? ir pasiek? 143 dolerius, už degal? litr? Lietuvos degalin?se mok?jome apie 4.20 Lt. Dabar barelio kaina – 90 doleri?, ta?iau degalin?se pardavin?jamas benzinas brangesnis nei prieš pusantr? met?.
Lietuvoje minimali m?nesio alga – 800 lit?. Anglijoje beveik keturis kartus didesn? – apie 3 t?kst. lit?. Lyg ir b?t? logiška, jei ir degalai ten kainuot? bent kelis kartus brangiau: pavyzdžiui, litras benzino – 20 Lt. Ta?iau toli gražu taip n?ra. Ten litras benzino tik šiek tiek brangesnis nei Lietuvoje: apie 5.20 Lt.
Nepaisant tokios nuožmios kuro diktat?ros, Lietuvoje gatv?s net užsikimšusios automobiliais, kuriuose dažnai s?di tik vienas žmogus. Nejaugi lietuviai tokie netaup?s?
Išeit?, kad dauguma j? važin?ja kontrabandiniu kuru. Vieno populiaraus interneto portalo apklausa parod?, kad vis labiau brangstant degalams, kontrabandiniu kuru žada naudotis apie 48 proc. vairuotoj?, apie 16 proc. toks naudojimasis jau tapo norma, 12 proc. ketina pers?sti ? visuomenin? transport?. Ta?iau yra nemažai ir toki?, kurie automobiliais važin?s net ir tokiu atveju, jei litras benzino kainuos 40 lit?, nes, kaip žinoma, tam tikrai daliai žmoni? geriau tuš?ias skrandis nei tuš?ias automobilio bakas.
Jau paskelbta, kad šiais metais Vyriausyb? iš šeš?lio ketina ištraukti 1 mlrd. lit?. ?ia, matyt, nusitaikyta ne ? senus kontrabandininkus ir ? daug met? s?kmingai funkcionuojan?ius kontrabandos šaltinius, bet ? tuos, kurie šiais metais ketina naudotis kontrabandiniais degalais. Gali b?ti, kad degal? kontrabandos sekli? kuro išlaidas apmok?s didieji Lietuvos degalini? tinklai, kurie ypa? suinteresuoti, kad žmon?ms b?t? sudarytos visos s?lygos elgtis s?žiningai, tai yra už paskutinius pinigus pirkti pat? brangiausi? kur?.
Lietuvoje degal? kainos labai ?domiai veikia plataus vartojimo preki? kainas: kai prieš kur? laik? dyzelinas kainavo 4 litus, maisto prek?s pabrango, ta?iau kai jis atpigo, maisto preki? kainos analogiškai nepasikeit?, tik dar šiek tiek pabrango.
Gyvename kuro diktat?ros s?lygomis. Diktat?ra visada linkusi pl?sti savo galias, tad, be jokios abejon?s, kuro kainos dar ne kart? stebins grandioziniais skai?iais, nes, kaip žinoma, diktat?ra siekia, kad viskas b?t? grandioziška ir neatšaukiama.