Lyduv?n? tiltas iskirtin? Raseini? rajono vizitin? kortel?

Versija spausdinimui

Danai ne?vertiname to, kas greta, kas atrodo ?prasta, gerai inoma ir kli?va u akies. Birelio 910 dienomis atvyk? ? Lyduv?nus turistai nesl?p? emocij? ir draugiko pavydo, kad turime tok? iskirtin? objekt?. Norin?i? pereiti Lyduv?n? geleinkelio tiltu buvo daugiau kaip t?kstantis, bet AB Lietuvos geleinkeliai planuotiems eiems ulipimams ant tilto registravo tik du imtus. Per kelet? valand? registracija buvo baigta, daugeliui liko viltis, kad tai ne vienintel? galimyb? i 42 m auk?io apvelgti Maironio apdainuot? Dubys?, sl?nius ir lyg r?tos aliuojan?ius mikus.
Apie tilto pritaikym? lankyti diskutavo rajono Savivaldyb?s administracijos, Turizmo informacijos centro, Dubysos regioninio parko darbuotojai. Juk tai proga pl?toti turizm? netoli visai Europai patrauklios iluvos ventov?s. Baigiamas ?rengti asfalto dangos kelias rimta prielaida atgyti Lyduv?nams ir svarbi s?lyga turizmo pl?trai. Baidarinink? m?gstama vandens turizmo trasa Dubysos upe tapt? ne vienintel? galimyb? susipainti su unikaliu gilaus up?s sl?nio kratovaizdiu. Kokybika kelio danga atvert? puikias galimybes dviratininkams ir p?stiesiems.
Dubysos regioninio parko direkcija planavo deiniajame Dubysos krante ant kalvos statyti apvalgos bokt?, bet, susidarius s?lygoms apvalgos tikslais naudotis tiltu, toki? id?j? galima atmesti: 25 m auk?io boktas tikrai ne konkurentas tiltui. Artimiausiu metu lankymo galimybes aptarti rinksis tilto savininkai AB Lietuvos geleinkeliai ir Valstybin? saugom? teritorij? tarnyba prie Aplinkos ministerijos. Tam gal?t? b?ti panaudotos ir ES l?os.
1915 m. ruden? kaizerin? Vokietija prad?jo tiesti geleinkelius, jungian?ius Vokietij? su fronto linija. Lyduv?nuose per Dubys? buvo pastatytas laikinas 670 m ilgio, 42 m auk?io tiltas. Jis buvo nesaugus, uvaiavus traukiniui linguodavo, atrod?, tuoj sugrius. Pylimus raus?, vyr? ir medien? temp? 2 800 rus? belaisvi? ir 2 600 vietos gyventoj?, daugiausia moter?. Darbo s?lygos buvo klaikios. Pasta?ius plienin? tilt? ant betonini? atram?, medinis nuardytas. Naujasis plieninis tiltas tuo metu buvo ininerin?s technikos stebuklas, j? pamatyti pakeliui ? ilini? atlaidus usukdavo piligrimai.
Did?jant Antrojo pasaulinio karo gr?smei, 1937 m. pastatytos 3 gelbetonin?s sl?ptuv?s, skirtos apsaugoti tilt? Vokietijos kariuomen?s intervencijos atveju. Prie kar? traukini? eismas buvo labai intensyvus. Per metus keleiviniai traukiniai pervedavo nuo 5 iki 12 t?kstan?i? keleivi?. Prekini? traukini? eismas buvo dar intensyvesnis. Atsiritus karo bangai, 1941 m. birelio 23-i?j? per pusvaland? tetrukus? susir?mim? vokie?iai u?m? tilt?, neutralizav? soviet? paliktus sprogmenis.
1944 m. liep? traukdamiesi vokie?iai tilt? susprogdino, sovietams teko skubiai r?sti medin? laikin?. Medien? tiltui ruo? vietiniai gyventojai pasakojo, kad buvo ikirstas puynas iki iluvos. Nemaai gyventoj? uvo d?l apylink?se vokie?i? palikt? min?.
Dabartinis gelbetoninis tiltas baigtas 1951 m. gegu?s 1 d. Jis teb?ra pusiau vokikas, pusiau rusikas i 9 gelbetonini? atram? 6 rusikos, 3 vokikos, ilikusios nuo 1916 m.
Garbaus amiaus lyduv?nikiai prisimena naktines keliones ? Ryg? stovint, nes i Kaliningrado jau atvykdavo pilni vagonai. Beveik po tiltu buvusioje mokykloje pamokoms traukini? bildesys netrukd?, o ir gyventojai nemiga nesiskund?. Apie laik? buvo galima spr?sti pagal pravaiuojan?ius traukinius.
Galingomis kojomis tvirtai ? sl?n? ?sir??s auk?iausias ir ilgiausias Pabaltijyje tiltas (599 m ilgio, ties Dubysa 42 m auk?io)
unikalus, funkcionuojantis daugiau nei 100 met?, technikos paminklas. Apgl?b?s m?lyn? Dubysos juost?, k?l?sis ir griuv?s, dviej? pasaulini? kar? gr?dintas, iandien nori jaustis oriai ir b?ti reikalingas mon?ms, nelikti tik prisiminimuose ir nuotraukose.

Laimut? Pe?kaitien?,
Dubysos regioninio parko vyr. specialist?

Komentarų nėra