Pam?stymai apie Žemai?io aikšt?

Liudvikas BAKAS [1]

1940 metais leidinyje „Savivaldyb?“ Nr.4 straipsnyje „Raseini? miesto dabartis ir ateitis“ K. Duobinis raš?:,,(…)Smulki? ?kišk? produkt? prekyba dabar vyksta viduryje miesto esan?ioje aikšt?je. Ši aikšt? yra apsodinta medeliais, ?ia pastatytas didingas Nepriklausomyb?s paminklas. Tai tikrai graži miesto dalis. Bet šioje vietoje b?na turg?s. Turgadieniais ?ia toks didelis žmoni? jud?jimas, kad praeiti sunku. D?l to numatoma iš šios vietos turgaviet? iškelti…“ Ši vieta kur? laik? tarpukaryje buvo vadinama rinkos aikšte, arba tiesiog rinka. D.Zolino, J.Skrinskio, M.Liudgino ir kit? autori? fotografijose galime matyti, kokia buvo toji aikšt?, kokie renginiai ?ia vyko. J? buvo pam?g? ne tik miestel?nai, bet ir savo paradus bei šventines rikiuotes reng? kariškiai. T? rengini? fotofiksacij? galima matyti knygose „Per Raseini? krašt?“, „Raseini? kraštas“, „Raseini? krašto senosios sodybos“ ir kt. Fotografij? turi Lietuvos Centrinis Valstyb?s Archyvas,priva?ios kolekcijos. Tam, kad ?ia vykt? prasmingos, kupinos patriotizmo švent?s, daug prisid?jo Raseini? naujo ?vaizdžio k?r?jas, legendinis (ger?ja to žodžio prasme) burmistras Adolfas Juodka.

XXa. paskutiniame dešimtmetyje šios tradicijos atgijo. Pasak šviesios atminties žurnalisto Vytauto Barevi?iaus, Žemai?io aikšt? ir joje stovintis paminklas – miesto širdis ir simbolis. ?ia vyksta visi šventiniai renginiai, ?ia, 1988 – ?j? spalio pradžioje, po ilgos pertraukos pirm? kart? viešai suplev?savo trispalv?.

Dabar situacija kita. Pagaliau sau viet? surado tradicin? Kal?d? egl?, stumdyta iš vietos ? viet?. Ji tikrai džiugina raseiniški? akis. Ta?iau reikia ?vardinti kitus gan?tinai abejotinus  renginius. Daugelis miestel?n? nustebo vien? graži? dien? pamat? ?ia atsiradus? stend? automobili? agregatams bandyti. Nežinia, kuriam gudru?iui šov? mintis vibracija tikrinti „Žemai?io“ skulpt?ros tvirtum?. Toks technikos šou geriausiu atveju gal?jo vykti turgaus aikšt?je (ne buvusioje). Tinkamesn? viet? buvo galima rasti kal?dini? egli? šak? dalinimui. Aikšt? nusiži?r?jo ir m?s? politikai. Vieni lyg bibliniai veik?jai dalijo koš?, kiti sriub?. Dar b?t? galima suprasti, jeigu su karu?iais, prikrautais svog?n?, po aikšt? varin?t? „Fronto“ vyrukai, arba „vodk?“ pilstyt? k? tik „iškepta“ prorusiška partija. Vieningai koneveikiame neseniai tylomis ? Seim? ?s?linusius „šoumenus“, ta?iau pa?i? klounada ir profanacija lieka nepasteb?ta. Taip, tokie renginiai turi teis? gyvuoti, bet gal kitoje, tam tinkamesn?je vietoje, kad ir, tarkim, erdv?je prieš Kult?ros centr?, pagaliau Miesto sode. Negi manoma, kad sriubos ir koš?s valgytoj? b?rys Raseiniuose toks gausus, kad jam b?tina  miesto reprezentacin? aikšt?. Kas, kad pilk?j? r?m?, esan?i? už skulpt?ros nugaros, ži?rovai nematys renginio, sunkmetyje kvepian?io arogancija.

Anot aktoriaus A.Ve?erskio, at?jo Kal?dos, ateis ir šv.Velykos. Ar pamatysime naujus partie?ius, ridenan?ius prie „Žemai?io“ margu?ius? O gal koks eilinis raseiniškis Kolaitis dalins miestel?nams ?ia pat iškeptus blynus?