Vaiko dienotvark?: kiek laiko leisti jam naudotis kompiuteriu?

[1]Gyvename XXI amžiuje, kur kiekviena diena yra tarsi nauja pradžia ir nauja istorija. Atradim? ir išradim? kupinas pasaulis kei?iasi nesustabdomu grei?iu, prie jo ritmo turime prisitaikyti visi ir maži, ir dideli. Dienos režimas yra puikiai paž?stamas nuolat skubantiems ir lekiantiems suaugusiesiems, kurie stengiasi suderinti darb? ir šeim?. Neretai vaik? dienos režimas yra paliekamas nat?raliai t?kmei, tikimasi, kad jis susiformuos savaime, ta?iau d?l tokio nusistatymo ateityje gali kilti problem?. Apie tai, kod?l svarbu vaikams nuo mažens formuoti dienos režim? ir kontroliuoti technologij? naudojimosi laik?, pasakoja vaik? psicholog? Emilija Baltr?nait?.

Režimas reikalingas ne tik suaugusiesiems

Dienotvark? ir jos laikymasis sustato žmogaus gyvenim? ? savotišk? rutin?, d?l to galima sulaukti didži? rezultat? atsiranda stabilumas, tikslumas, padid?ja pozityvumas, koncentracija ir valia. Neretai galvojama, kad režimas, apsaugantis nuo pasyvaus laiko leidimo, reikalingas tik suaugusiesiems, ta?iau tai taip pat reikalinga ir vaikams.

Prad?ti pažindinti vaikus su disciplina ir dienos režimu reik?t? dar tuomet, kai j? gyvenimo ?pro?iai n?ra susiformav?. Vaikai tur?t? aiškiai suvokti mokyklos ir popamokin?s veiklos prasm?, suprasti ir atskirti, kada yra laikas mokytis bei ils?tis, ir žinoti, kas yra kokybiškas poilsis.

Vaik? psicholog?s E.Baltr?nait?s teigimu, norint sukurti saugi? aplink?, t?vams reik?t? su vaikais pakalb?ti apie tai, kokia diena vaiko laukia, aptarti dienos plan?, veiklas, j? trukm? ir prasm?. Taip pavykt? išvengti daugelio konfliktini? situacij? ir ? vaiko gyvenim? b?t? ?nešama konkretumo ir tikslumo.

Reikia kontroliuoti naudojim?si technologijomis

Šiandieninio pasaulio kasdienyb? yra ne?sivaizduojama be technologij?, jos suaugusiesiems dažniausiai yra darbo, o vaikams laisvalaikio praleidimo priemon?, tod?l labai svarbu su vaikais aptarti, kokiu tikslu ir kiek laiko jie gal?s praleisti prie išmani?j? ?rengini?.

Dažnu atveju informacin?s technologijos yra tarsi saugi vaik? zona, kurioje jie yra atsipalaidav?, jau?iasi patogiai ir nejau?ia streso. Kad ir kaip b?t?, tai netur?t? b?ti nuolatin? ir vienintel? vaik? laisvalaikio veikla, tod?l patariama ?traukti vaikus ? užklasini? b?reli? veikl?, skirti jiems daugiau d?mesio, kalb?tis, išsiaiškinti j? poreikius ir kurti geresn? tarpusavio ryš? leidžiant laik? kartu.

Anot specialist?s E.Baltr?nait?s, iki 3 met? vaikai pasaul? paž?sta ropodami, liesdami, b?giodami ir žaisdami, tod?l naudotis kompiuteriais, telefonais ar planšetiniais kompiuteriais jiems n?ra patartina. Vyresniems, 35 met?, vaikams rekomenduojama praleisti iki 1 valandos laiko prie išmani?j? ?rengini?, ta?iau augan?iam ir jau t?v? žodžius suvokian?iam vaikui reik?t? formuoti tinkam? m?stym? apie tai, kad technologijos yra skirtos darbui ir mokymuisi, o ne žaidimams.

Vyresni nei 5 met? vaikai gali daugiau laiko praleisti prie išmani?j? technologij?, stebint ir kontroliuojant t?vams. Atliekami tyrimai rodo, kad ekranuose matomi vaizdai užkerta keli? nat?raliam vaik? vaizduot?s vystymuisi, nes viskas yra atliekama už juos. D?l šios priežasties itin svarbu ne tik sekti laik?, bet ir steb?ti veiklos pob?d?, kad praleistas laikas prie išmani?j? ?rengini? b?t? naudingas, o po to aptarti šias patirtis kartu su vaikais, pasidalyti nuomon?mis ir paprašyti vaik? atpasakoti reg?tus vaizdus.

Svarbu laiku pasteb?ti signalus ir palaikyti fizin? aktyvum?

Riba tarp pom?gio ir priklausomyb?s yra itin maža, kadangi ekranuose egzistuojantis gyvenimas, žaidimai ir kitos virtualios pramogos gali vaikus stipriai ?traukti ir tapti pa?iu m?gstamiausiu pom?giu, kuris dažnu atveju išsivysto ir ? priklausomyb?.

Pasak specialist?s, vieni dažniausiai pasitaikan?i? priklausomyb?s signal? yra nereagavimas ir t?v? raginim? atsitraukti nuo kompiuterio ignoravimas, sumaž?j?s arba visai ding?s dom?jimasis aplinkiniu pasauliu ir sutrik?s miegas. „D?l to atsiranda savikontrol?s sunkum?, elgesio problem?, socialini? ?g?dži? stagnacija ir savivert?s sumaž?jimas“, priklausomyb?s pasekmes vardija psicholog?.

Be to, pernelyg ilgai prie kompiuterio s?dintys vaikai b?gant laikui gali prad?ti sk?stis galvos, sprando, pe?i? juostos ir nugaros skausmais, gali padid?ti j? dirglumas ir atsirasti laikysenos ar regos sutrikim?. Siekiant išvengti išvardyt? ir kit? sveikatos problem?, yra b?tina teisingai organizuoti vaik? laik? prie kompiuteri?: paruošti tinkam? ?rang?, priži?r?ti laikysen?, daryti pertraukas ir mankštas, skirtas pailsinti akis ir k?n?.

[2]Vaik? psicholog?s nuomone, sureguliuotas miego režimas ir tikslus jo laikymasis leis ne tik išvengti miego sutrikim?, bet ir kokybiškai pails?ti po dienos veikl?. Taip pat vert?t? palaikyti vaik? fizin? aktyvum? ir kartu su jais atlikti mankštas, išeiti pasivaikš?ioti, sportuoti ar šokti.