Vaiko dienotvark?: kiek laiko leisti jam naudotis kompiuteriu?

Versija spausdinimui

Gyvename XXI amiuje, kur kiekviena diena yra tarsi nauja pradia ir nauja istorija. Atradim? ir iradim? kupinas pasaulis kei?iasi nesustabdomu grei?iu, prie jo ritmo turime prisitaikyti visi ir mai, ir dideli. Dienos reimas yra puikiai pa?stamas nuolat skubantiems ir lekiantiems suaugusiesiems, kurie stengiasi suderinti darb? ir eim?. Neretai vaik? dienos reimas yra paliekamas nat?raliai t?kmei, tikimasi, kad jis susiformuos savaime, ta?iau d?l tokio nusistatymo ateityje gali kilti problem?. Apie tai, kod?l svarbu vaikams nuo maens formuoti dienos reim? ir kontroliuoti technologij? naudojimosi laik?, pasakoja vaik? psicholog? Emilija Baltr?nait?.

Reimas reikalingas ne tik suaugusiesiems

Dienotvark? ir jos laikymasis sustato mogaus gyvenim? ? savotik? rutin?, d?l to galima sulaukti didi? rezultat? atsiranda stabilumas, tikslumas, padid?ja pozityvumas, koncentracija ir valia. Neretai galvojama, kad reimas, apsaugantis nuo pasyvaus laiko leidimo, reikalingas tik suaugusiesiems, ta?iau tai taip pat reikalinga ir vaikams.

Prad?ti paindinti vaikus su disciplina ir dienos reimu reik?t? dar tuomet, kai j? gyvenimo ?pro?iai n?ra susiformav?. Vaikai tur?t? aikiai suvokti mokyklos ir popamokin?s veiklos prasm?, suprasti ir atskirti, kada yra laikas mokytis bei ils?tis, ir inoti, kas yra kokybikas poilsis.

Vaik? psicholog?s E.Baltr?nait?s teigimu, norint sukurti saugi? aplink?, t?vams reik?t? su vaikais pakalb?ti apie tai, kokia diena vaiko laukia, aptarti dienos plan?, veiklas, j? trukm? ir prasm?. Taip pavykt? ivengti daugelio konfliktini? situacij? ir ? vaiko gyvenim? b?t? ?neama konkretumo ir tikslumo.

Reikia kontroliuoti naudojim?si technologijomis

iandieninio pasaulio kasdienyb? yra ne?sivaizduojama be technologij?, jos suaugusiesiems daniausiai yra darbo, o vaikams laisvalaikio praleidimo priemon?, tod?l labai svarbu su vaikais aptarti, kokiu tikslu ir kiek laiko jie gal?s praleisti prie imani?j? ?rengini?.

Danu atveju informacin?s technologijos yra tarsi saugi vaik? zona, kurioje jie yra atsipalaidav?, jau?iasi patogiai ir nejau?ia streso. Kad ir kaip b?t?, tai netur?t? b?ti nuolatin? ir vienintel? vaik? laisvalaikio veikla, tod?l patariama ?traukti vaikus ? uklasini? b?reli? veikl?, skirti jiems daugiau d?mesio, kalb?tis, isiaikinti j? poreikius ir kurti geresn? tarpusavio ry? leidiant laik? kartu.

Anot specialist?s E.Baltr?nait?s, iki 3 met? vaikai pasaul? pa?sta ropodami, liesdami, b?giodami ir aisdami, tod?l naudotis kompiuteriais, telefonais ar planetiniais kompiuteriais jiems n?ra patartina. Vyresniems, 35 met?, vaikams rekomenduojama praleisti iki 1 valandos laiko prie imani?j? ?rengini?, ta?iau augan?iam ir jau t?v? odius suvokian?iam vaikui reik?t? formuoti tinkam? m?stym? apie tai, kad technologijos yra skirtos darbui ir mokymuisi, o ne aidimams.

Vyresni nei 5 met? vaikai gali daugiau laiko praleisti prie imani?j? technologij?, stebint ir kontroliuojant t?vams. Atliekami tyrimai rodo, kad ekranuose matomi vaizdai ukerta keli? nat?raliam vaik? vaizduot?s vystymuisi, nes viskas yra atliekama u juos. D?l ios prieasties itin svarbu ne tik sekti laik?, bet ir steb?ti veiklos pob?d?, kad praleistas laikas prie imani?j? ?rengini? b?t? naudingas, o po to aptarti ias patirtis kartu su vaikais, pasidalyti nuomon?mis ir paprayti vaik? atpasakoti reg?tus vaizdus.

Svarbu laiku pasteb?ti signalus ir palaikyti fizin? aktyvum?

Riba tarp pom?gio ir priklausomyb?s yra itin maa, kadangi ekranuose egzistuojantis gyvenimas, aidimai ir kitos virtualios pramogos gali vaikus stipriai ?traukti ir tapti pa?iu m?gstamiausiu pom?giu, kuris danu atveju isivysto ir ? priklausomyb?.

Pasak specialist?s, vieni daniausiai pasitaikan?i? priklausomyb?s signal? yra nereagavimas ir t?v? raginim? atsitraukti nuo kompiuterio ignoravimas, suma?j?s arba visai ding?s dom?jimasis aplinkiniu pasauliu ir sutrik?s miegas. D?l to atsiranda savikontrol?s sunkum?, elgesio problem?, socialini? ?g?di? stagnacija ir savivert?s suma?jimas, priklausomyb?s pasekmes vardija psicholog?.

Be to, pernelyg ilgai prie kompiuterio s?dintys vaikai b?gant laikui gali prad?ti sk?stis galvos, sprando, pe?i? juostos ir nugaros skausmais, gali padid?ti j? dirglumas ir atsirasti laikysenos ar regos sutrikim?. Siekiant ivengti ivardyt? ir kit? sveikatos problem?, yra b?tina teisingai organizuoti vaik? laik? prie kompiuteri?: paruoti tinkam? ?rang?, prii?r?ti laikysen?, daryti pertraukas ir manktas, skirtas pailsinti akis ir k?n?.

Vaik? psicholog?s nuomone, sureguliuotas miego reimas ir tikslus jo laikymasis leis ne tik ivengti miego sutrikim?, bet ir kokybikai pails?ti po dienos veikl?. Taip pat vert?t? palaikyti vaik? fizin? aktyvum? ir kartu su jais atlikti manktas, ieiti pasivaik?ioti, sportuoti ar okti.

Komentarų nėra