Autobuso parko rūpesčiai ir planai. Ar sulauks gyventojai autobuso į Kauną paankstinimo?
Auksė PLUŠČIAUSKĖ
aukseja@gmail.com
Raseiniai yra vienas iš Lietuvos rajonų, neturinčių susiekimo traukiniais, tad žmonėms keliauti tenka autobusais. Apie tai, kokiais rūpesčiais šiandien gyvena UAB „Raseinių autobusų parkas“, kokios permainos laukia bendrovės ir ar pagaliau atsiras rajono gyventojų ypač laukiamas paankstintas autobusas į Kauną, susitikome pasikalbėti su direktoriumi Dariumi Dragūnavičiumi.
„Raseinių autobusų parkas“ vykdo keleivių vežimo paslaugas Raseinių rajone Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintais miesto ir priemiestinio reguliaraus susisiekimo ir specialaus tipo autobusų maršrutais pagal Raseinių rajono savivaldybės tarybos patvirtintus tarifus ir kainas. Šiuo metu įmonė vykdo keleivių vežimą 38 vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutais ir 19 mokinių vežimo maršrutų.
Tarpmiestinių maršrutų neturime, dėl jų vyksta vežėjų kovos ir mes į juos dar nepretenduojame. Manau, kad rajono gyventojų poreikius visiškai patenkina kitų rajonų vežėjai, vykdantys tarpmiestinius maršrutus“, – sakė D. Dragūnavičius.
Prieš dvejus metus gyventojai buvusio „Raseinių autobusų parko“ direktoriaus Kęstučio Derliūno teiravosi, ar nebus atnaujintas per pandemiją uždarytas maršrutas į Šiaulius. Tada buvo atsakyta, kad maršrutas buvo nuostolingas ir jis nebus atnaujintas. Tą patį patvirtino ir naujasis direktorius.
Pasak D. Dragūnavičiaus, pageidavimų dėl maršruto į Šiaulius pastaruoju metu nėra, todėl šis klausimas ir nesvarstomas.
Gyventojai taip pat teiravosi, kodėl „Raseinių autobusų parko“ autobusai nevažiuoja į Jurbarką – juk Jurbarko autobusas į mūsų rajoną važiuoja.
„Manau, kad visiškai užtenka dviejų reisų iš Raseinių į Jurbarką. Jeigu dar mes pradėtume vykdyti reisą į Jurbarką, jie susikirstų, tada ir jurbarkiečiai vežėjai, ir mes patirtume nuostolių, nes daug keleivių iš Raseinių į Jurbarką nevažiuoja“, – atsakė pašnekovas.
Pasak direktoriaus, stengiamasi, kad autobusų tvarkaraščiai būtų patogūs, tačiau esant reikalui jie koreguojami: „Pagal ilgametę patirtį, per mokinių vasaros atostogas autobusų maršrutų sumažėja, tačiau prasidėjus mokslo metams jie vėl atnaujinami. Nauji autobusų maršrutai stebimi, nuostolingi panaikinami. Štai dvi mergaitės rinko parašus, kad būtų vakarinis autobusas į Kryžkalnį. Autobusas iš Raseinių išvažiuodavo 19 val. 20 min., tačiau vairuotojai skundėsi, kad šiuo vakariniu reisu važiuoja tik keli keleiviai, todėl maršruto laiką nuo balandžio mėnesio paankstinome. Suprantu, kad vakare kažkam buvo patogu grįžti iš sporto salės ar po kitos veiklos, tačiau autobusas – ne taksi.
Apskritai, aš manau, kad Raseinių rajone žmonės turtingi ir dažnai važinėja taksi automobiliais, kurių tikrai nemažai stovi prie autobusų stoties. Tenka nugirsti ir tokių gyventojų pokalbių: „Pažiūrėjau, kad į mano kaimą autobusas bus tik po 20 minučių, tai nelauksiu, važiuosiu taksi.“ Jurbarke, kur gyvenu, taksi paslaugomis gyventojai naudojasi rečiau.“
Darbuotojų netrūksta, o keleivių daugėja
Kai kurie autobusų parkai skundžiasi, kad trūksta vairuotojų. Pasiteiravome vadovo, ar Raseiniuose aktuali ši problema?
„Kai kuris nors darbuotojas suserga, problema atsiranda, tačiau ją išsprendžiame savo jėgomis. 2024 metais gruodžio 31 dieną bendrovėje patvirtinti 46 darbuotojų etatai. Vidutinis sąrašinis dirbančiųjų skaičius 2024 metais – 48,21 žmogaus, 2023 metais – 46,88 žmogaus.
Per 2024 metus bendrovėje kartu su vadovu dirbo 3 administracijos darbuotojai. Iš jų su aukštuoju išsilavinimu – 2 darbuotojai ir 1 darbuotojas su aukštesniuoju išsilavinimu.
Raseinių rajono savivaldybės tarybos sprendimu nuo 2021 metų rugsėjo 1 dienos miesto maršrutu vežame keleivius nemokamai, o nuo 2022 metų liepos 1 dienos ir priemiesčio maršrutais vežame nemokamai. Pastebėjome, kad keleivių srautas padidėjo.
Kiek dar laiko keleivius vešime nemokamai, negaliu atsakyti, tai priklauso nuo Savivaldybės sprendimo“, – žurnalistams sakė pašnekovas.
Didžiausia problema – seni autobusai
Pasak D. Dragūnavičiaus, pastaruoju metu didžiausias galvos skausmas – seni autobusai: „Vidutinis autobusų amžius – nuo 14 iki 19 metų. Nauji buvo įsigyti 2017–2018 metais, o autobusas gali važiuoti iki 10 metų, vėliau jis laikomas nusidėvėjusiu. Nemažai bendrovės autobusų, veždami mokinius, važiuoja žvyrkeliais, o tada jie dėvisi daug intensyviau. Turime planų per trejus metus atnaujinti autobusų parką.
Bendrovė dalyvauja iš dalies Europos Sąjungos lėšomis finansuojamame projekte „Viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“, įgyvendinamame pagal kvietimą 08-009-K „Miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas, skatinant naudoti visai netaršias transporto priemones“, ir yra pasirašiusi projekto „Viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas UAB „Raseinių autobusų parke“ sutartį. Pagal šią sutartį planuojama įsigyti du elektra varomus autobusus, kurie pakeistų senus ir taršius ir bus įrengtos dvi elektrinių autobusų įkrovimo stotelės autobusų stotyje ir autobusų parko teritorijoje. Bendras projekto finansavimas – 631 tūkst. 109 eurai, iš kurių 461 tūkst. 109 eurai – Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės lėšos, 170 tūkst. eurų – reikalingos prisidėti prie projekto nuosavos lėšos.
Šių autobusų neleisime važiuoti žvyrkeliais, nes jie žemagrindžiai ir nepritaikyti važiuoti prastais keliais.“
Dar viena direktoriaus įvardinta problema – reikalavimas įsigyti naujus kasos aparatus: „Raseinių autobusų parkas“ yra Lietuvos keleivių vežimo asociacijos narys, neseniai vykusiame narių susitikime aptarėme reikalavimą įsigyti naujus kasos aparatus. Tai bus dar viena našta, nes reikės keisti senus aparatus, apmokyti vairuotojus dirbti su naujais, prisidės ir kasos aparatų įsigijimo išlaidos. Mums reikia tokių aparatų, kurie atlaikytų kratymą, trankymą, o tokių aparatų tiekėjų skaičius – ribotas.
Asociacijos vardu prašėme pratęsti reikalavimo autobusuose turėti naujus kasos aparatus terminą, kalbama, kad jis bus pratęstas dvejiems metams.
Nors rajone keleivių vežimas nemokamas, reikalinga statistika, kiek važiavo keleivių, o tokia apskaita be kasos aparato neįmanoma. Mes atsiskaitome Savivaldybei, kiek keleivių pervežėme.“
Bandys užsidirbti lėšų
Nauja veikla „Raseinių autobusų parke“ – lėšų paieška. „Ieškome, kaip papildomai užsidirbti lėšų, nesusijusių su Savivaldybe sudarytu vidaus sandoriu. Vidaus sandorio esmė pagal Viešųjų pirkimų įstatymą sako, kad ne mažiau kaip 80 procentų visų pajamų įmonė turi gauti iš paslaugos, kurią nupirko savivaldybė.
Nuosavų lėšų iš papildomų šaltinių bendrovė gali užsidirbti 20 procentų. Pirmas bandymas užsidirbti papildomų lėšų bus pasiūlymas rajono gyventojams autobusu vykti į Tulpių žydėjimo šventę, kuri kasmet vyksta Burbiškio dvare, Radviliškio rajone. Jeigu bus užsiregistravusiųjų, tokia kelionė tikrai įvyks. Kiek žinau, anksčiau savaitgaliais bendrovės autobusai veždavo žmones į Palangą, gal atgaivinsime ir tokias keliones.
Na, o gyventojams primenu, kokia pagrindinė „Raseinių autobusų parko“ veikla, iš kurios uždirbama didžiausia pajamų dalis. Tai būtų: keleivių vežimas autobusais mieste ar priemiestyje, variklinių transporto priemonių techninė priežiūra ir remontas, perkraustymo paslaugos, sausumos transportui būdingų paslaugų veikla, nuosavo arba nuomojamo nekilnojamojo turto nuoma ir eksploatavimas, automobilių ir lengvųjų variklinių transporto priemonių nuoma ir išperkamoji nuoma, mašinų, įrangos ir materialinių vertybių nuoma ir išperkamoji nuoma, kita, niekur kitur nepriskirta asmenų aptarnavimo veikla“, – sakė direktorius.
Ar bus paankstintas maršrutas į Kauną?
Rajono gyventojai jau 2023 metais pareiškė norą, kad į už 80 kilometrų esantį Kauną autobusas iš Raseinių autobusų stoties išvyktų 6 valandą ryto, o iš jo išvyktų 19 valandą vakaro. Iniciatyvos „išmušti“ šį maršrutą ėmėsi Raseinių rajono gyventojas Antanas Barčas. Jis dėl maršruto laiko į Kauną ir atgal pakeitimo surinko apie tūkstantį gyventojų parašų, kartu su LR Seimo nariu Matu Skamaraku lankėsi Lietuvos transporto saugos administracijoje.
„Idėją rinkti gyventojų parašus dėl maršrutų laiko pakeitimo paskatino rajono gyventojai, keliaujantys maršrutu Raseiniai–Kaunas. Žmonės į didmiestį keliauja ir dėl sveikatos problemų, ir dėl darbo. Pakeistu laiku keliautų studentai ir moksleiviai. Buvo renkami parašai rajono mastu, pasirašė beveik tūkstantis gyventojų – žmonės norėtų, kad būtų atkurtas maršrutas 6 valandą ryte į Kauną ir 19 valandą iš Kauno. Paklausimas apie maršruto atkūrimą buvo siųstas į Transporto saugos administraciją, vežėjams, bet atsakymo negavome. Į talką kvietėmės Seimo narį, su juo vykome į Transporto saugos administraciją Vilniuje, kad padėtų išspręsti problemą. Išspręsti nepavyko. Buvo išklausyta vežėjų situacija, kad jie negali keisti laiko, Lietuvos transporto saugos administracija taip pat nuo savęs nusipurtė, kad negali padėti, nes pagal įstatymus negali koreguoti maršruto laiko. Konsultavausi su įmonės „Kautra“ atstovais. Įmonė jau rašė prašymą Transporto saugos administracijai, kad leistų 19 valandą autobusui iš Kauno išvykti į Raseinius, bet jokio atsakymo negauna. Administracija teigia, kad vežėjai patys gali keisti grafiką. Dar buvo užsiminta, kad nepažeidžiant įstatymų maršrutą galima dalinti pusiau – po 50 kilometrų. Toks maršrutas galėtų būti Raseiniai–Lesčiai ir Lesčiai–Kaunas. Tačiau kalbėdamas su Savivaldybės administracijos direktoriumi Kęstučiu Užemecku sužinojau, kad jeigu maršrutas eina per 3 savivaldybes, to daryti negalima. Pigiausias variantas – įrengti autobusų sustojimo aikštelę Kalnujų degalinėje. Transporto saugos administracija tokiam variantui neprieštarauja“, – pasakojo A. Barčas.
Dėl autobuso maršruto į Kauną paankstinimo 2023 metų gruodžio mėnesį vyko pasitarimas Savivaldybėje, kuriame meras Arvydas Nekrošius pasiūlė tris išeitis, kaip gyventojams anksčiau pasiekti Kauną: „Patogaus maršruto į Kauną panaikinimui įtakos turėjo karantinas. Tai maršrutas tarp rajonų, tarpmiestinis, galėtume kreiptis į vežėjus, kad jie ką nors paderintų. Dar būtų galima derinti tarpinį sustojimą Kalnujuose, trečias variantas – patiems vežti gyventojus į Kauną jiems patogiu laiku.“
Pasiteiravome D. Dragūnavičiaus, ar klausimas dėl maršruto į Kauną paankstinimo per beveik dvejus metus pajudėjo iš mirties taško.
„Šis klausimas kol kas „pilkoje zonoje“. Rajono gyventojai norėtų, kad anksčiau į Kauną išvažiuojantis autobusas sustotų prie Kauno klinikų. To padaryti neįmanoma, nes prie klinikų visos sustojimo vietos mokamos, o Raseiniai ten įsirengti autobuso sustojimo aikštelės tikrai neišgalės.
Klausimas dėl maršruto paankstinimo į Kauną sprendžiamas, manau, ateityje gyventojai į didmiestį galės išvažiuoti anksčiau, tačiau prie pat klinikų tikrai nesustos, keleivius veš į autobusų stotį“, – žurnalistams atsakė bendrovės vadovas.
Projektas „Mums rūpi krašto ir praeitis, ir dabartis, ir ateitis“