Autobus? parkui pavojingiausias politinis šou

Ugn? TIMONYT? [1]

Apie Raseini? autobus? park? raš?me daug ir ?vairiais kampais. Ši? ?mon? drebino ir skandalai, ir ?vair?s ?tarin?jimai. Jos veikla dom?josi netgi tokios rimtos institucijos kaip FNTT ir STT. Dabartinis autobus? parko direktorius Romaldas Valin?ius viliasi, kad visos tos drumzl?s jau liko praeityje, o ir tebuv? ten tik keli? politik? šou, kuriems anks?iau ar v?liau lemta subliukšti. Bet tokie labiausiai ir „gadina autobusus“.

Be sen? kledar?

Direktorius R. Valin?ius neslepia, jog jam, kai pasiži?ri atgalios ? savo vadovavimo autobus? parkui pradži?, plaukai piestu stojasi: autobusai seni, iškler?, darbo drausm? pakrikusi… Nuo jos, sako direktorius, pirmiausiai ir tek? prad?ti. Reik?j? išgyvendinti nes?žiningum?, vagystes, girtuoklystes ir kitas panašias negeroves. Be abejo, ne kiekvienam kolektyvo žmogui nauja tvarka buvo prie širdies, buvo bandan?i?j? tam priešintis, netgi g?sdinta, jog autobus? parkas visiškai be darbuotoj? liksi?s, jei direktorius vadeli? neatleisi?s. Direktorius vadeli? neatleido: „Bet darbuotoj? šiandien netr?ksta. Tiesa, teko pakeisti šaltkalvi?-remontinink? grup?, atsisakyti dalies vairuotoj?. Bet ? j? viet? at?jo kiti, norintys ir gebantys dirbti.“
Antrasis ryžtingas direktoriaus R. Valin?iaus žingsnis buvo autobus? parko atnaujinimas: „Atnaujinimas – tikr?ja to žodžio prasme.  Mes atsisak?me pirkti d?v?tus autobusus, nes pirkdamas sen? autobus? visuomet rizikuoji: gali nusipirkti ir sen? neblog?, bet gali ir pinigus it ? bal? išmesti. Šiandien mes, manau, pagr?stai didžiuojam?s tur? 13 ekologišk? autobus?, kurie neteršia gamtos, nes šalia degal? bako yra dar kitas bakas, ? kur? pilamas specialus skystis, valantis degalus, išmetam?sias dujas.“
Šalia to, pasakoja direktorius, atnaujindami autobus? park?, jie labai atidžiai paskai?iavo, kiek ir koki? autobus? jiems reikia: „Mes pasteb?jome, kad sunkme?iu mums nereikia dideli?, 50-ties viet? autobus?, tod?l ?sigijome 8 autobusus 30-34 viet?, 2 autobusus 24 viet? ir 3 naujus 50-vie?ius. Pastaruosius pirkome moksleivi? pav?ž?jimui.“ Ar tai pasiteisino ekonomiškai, direktorius sako, kad n? klausti nedera: „? Vilni? ar Kaun? neberieda pustuš?iai autobusai, kurie surydavo 30 l degal?. Dabar užtenka 15-18 l. Apie komfort? n? nekalbu.“ Direktorius pasidžiaug?, kad tokias iniciatyvas palaiko meras R. A?as, kad pasisako jis už parko atnaujinim?.

[2]B?gt? iš miesto

R. Valin?ius viliasi, kad vien?dien užsibaigs ir teism? maratonas, o jie gal?s t?sti savo sumanym? – pasitraukti iš miesto. Tam tikslui autobus? parkas jau yra nusipirk?s Norg?luose buvusios melioracijos ?mon?s pastatus, bet š? pirkin? suuod? „berniukai“ ir, suprat?, jog ger? k?snel? pražiopsojo, prad?jo ieškoti kliau?i?, kaip j? iš raseiniški? atimti. Kol kas teismuose laimi autobus? parkas. Ta?iau, kad ir kaip gerai teismai beužsibaigt?, bylin?jimuisi prarasto laiko niekas nekompensuos, o ir Norg?l? detalusis planas per tai stringa. „Juk akivaizdu, kad tokia ?mon? m?s? mieste b?ti negali. Kai m?s? kieme stovi per 40 autobus?, ?vairios kitokios technikos, o už ?mon?s tvoros – gyventojai, netelpa ? jokias sanitarines normas.“ Blogai ne tik autobus? parko kaimynams, bet ir patiems parko darbuotojams: kiemas prikimštas technikos, remontinink? darbo s?lygos, ypa? žiem?, labai sunkios. Net technikos remonto duob?s neatitinka joki? reikalavim?. Rekonstruoti turim? baz?, sako, v?lgi neapsimok?t?, nes kainuot? brangiau nei pastatyti nauj?, o ir stovi parkas, kaip min?ta, ne vietoje.
R. Valin?ius turi daug graži? plan?, susijusi? su ?kurtuv?mis Norg?luose, bet iki j? dar pirmiausiai reikia teism? slenks?ius ?veikti, ir planais, kol jie neprad?ti ?gyvendinti, geriau nesidalinti, nes kažkas iš Aukš?iau gali pajuokauti…

[3]Tušti ir nuostolingi

R. Valin?ius pastebi, kad Raseiniai, kurie ši pirmo žvilgsnio yra strategiškai puikioje vietoje, j? pa?i? autobus? parkui n?ra palank?s, nes per Raseinius nuolat zuja daug ?vairi? park? autobus?, per k? raseiniškiai tarpmiestiniai autobusai praranda nemažai keleivi? ir tampa nuostolingi. Be to, Raseini? autobus? parkas nuolat yra stambesni? „rykli?“ akiratyje, kurie godžiai „valgo“ mažuosius parkiukus.  Prieš tokius „ryklius“ atsilaikyti tikrai n?ra lengva.
Su priemies?i? autobusais – kitokios b?dos. Nors pa?i? nuostolingiausi? maršrut? rajono tarybos sprendimu jau atsisakyta, ta?iau ir kitus maršrutus tenka nuolat sekti,
reikalui esant, koreguoti. „Nuo liepos 1 dienos sumažinome autobus? jud?jim? po rajon?, kai kur per savait? bevažiuojame por? kart?, nes kai nebevažin?ja moksleiviai, tiesiog nebeturime k? vežti.“
Direktorius atkreipia d?mes?, kad kiekvienas pilietis, kuris nori piktintis d?l nutraukto maršruto ar pan., pirmiausiai tur?t? žinoti tai, kad nuostolingi priemiestiniai autobusai yra kompensuojami iš rajono biudžeto, t. y. už juos reikia sumok?ti kiekvienam mokes?i? mok?tojui, nes savivaldyb? pinig? medžio neturi, jos biudžet? sukrauname mes visi.
„Šiaip jau kiekvieno maršruto uždarym? ar naujojo atidarym? deriname su bendruomene, su seni?nija – tariam?s su visais. Štai ir dabar atidar?me nauj? vakarin? maršrut? Gabšiai–Kalnujai–Pašaltuonys–Bebirva–Vengerskai. Ži?r?sime, pasiteisins jis, ar ne. Bus keleivi?, kursuos autobusas, o jei nebus, patys suprantate…“
Direktorius kieme parodo išrikiuotus gražius autobusus. Didesnius ir mažesnius. Sako, tai – moksleivi? pav?ž?jimui skirti autobusai, kurie dabar yra remontuojami, perži?rimi, kad rugs?jo 1 dien? v?l b?t? paruošti darbui. Direktorius pasidžiaug?, kad pagaliau išspr?stas ir maž?j? mokinuk? pav?ž?jimas – jiems dabar nebereikia
laukti, kol vyresni?j? klasi? moksleiviams baigsis pamokos. „Prieš kiekvien? rugs?j? susitinkame su mokykl? vadovais, aptariame visk? iki smulkmen?.“

[4]Apie kult?r?
Kiekvienas, kuris šiandien važin?ja autobusais, sutiks, jog kei?iasi, „europ?ja“ ne tik patys autobusai, bet ir vairuotojai: j? apranga, elgesys. Nebepamatysi už autobuso vairo murzin? gleizi?, paskubomis ?kritusi? ? sportines kelnes. Direktorius nori pasidžiaugti, bet prieš tai triskart pabeldžia ? stal?, kad šiandienos autobus? vairuotojai nebes?da už vairo išg?r?, dar neb?ta nelaimi?. Ir ko gero ne vien tod?l, kad vairuotojai labai dažnai ir pa?iose netik??iausiose vietose b?na patikrinami alkotesteriu, o tod?l, kad jau yra kitoks pa?i? vairuotoj? atsakomyb?s suvokimas. „Aš kartais Raseiniuose matau buvus? autobus? vairuotoj? – dievaži, jis šitaip nusig?r? tikrai ne ? pensij? iš?j?s.“
Ta?iau parko direktoriui labai nor?t?si ir šiokios tokios gr?žos iš pa?i? keleivi?. Antai ?lipa bobut?, nešina murzinu krepšiu, ir makt j? ant naujut?lai?io autobuso s?dyn?s. Arba ?iaumoja k? nors, o po to – nors  vištas lesink. O dar blogiau, sako direktorius, kai jaunim?lis nežino, kur energij? d?ti ir kaip prieš draugus pasipuikuoti. Taip ir randi naujut?laites s?dynes supjaustytas. Na ir kas, kad piktavaliai nustatomi, kad žinoma, jog jie iš Gruzdišk?s, Milašai?i? ar dar iš kur nors, bet naivu net tik?tis, kad tokios šeimos atlygins savo atžal? padarytus nuostolius.
Prie bendros kult?ros reik?t? priskirti ir tradicin? „šoferiuk, bilietuko nereik…“ O paskui ta pati bobut?, kuriai „bilietuko nereik“, po kažkurio laiko rašo skund? d?l nutraukto maršruto. Jei neparduotas bilietukas, vadinasi, nebuvo keleivio, o jei n?ra keleivi?, nereikalingas maršrutas –  labai paprasta matematika. Bet šiuo metu, sako direktorius, vairuotojai mažai tuo besigundo, nes taip „užsidirb?s“, tarkim, 4 litus, gali prarasti 400, jei kontrolierius pagaus. O kontrol? esanti griežta, ne vietin?. Ta?iau, k? ten sl?pti, pasitaiko visko, sen? ?pro?i? sunkokai atsisakoma.

Kainos nekils

Keleiviui visada svarbu, o kaip su kainomis? Kils jos, ar ne? R. Valin?ius pažada, kad priemiestini? autobus? kainos nekils, kaip ir dabar vieno km kaina liks 27,7 cento (užmiestyje – 25,5 cento), nors ir ženkliai išaugo degal? kainos. „O ir visa kita, k? tik bepirktum – kryžm?, padang?, varžt? – su kiekvienu nauju pirkimu randi vis padid?jusi? s?skait?. Gal ne po daug, kad už galvos stvertis reik?t?, bet kasdien vis didyn. Šalia to dar ir elektros kainos išaugo, ir visa kita.“ D?l tarpmies?io autobus? direktorius nieko pažad?ti negal?jo: sako, kaip elgsis kiti vež?jai, taip teksi? daryti ir j? parkui.

Aplink žem?s rutul?

Kiek kart? Raseini? autobus? parko autobusai b?t? apvažiav? že-m?s rutul?? „Oi, tokiais mato vienetais neskai?iavome. Šiuo metu vidutiniškai per metus nuvažiuojame apie 800 t?kst. km. Anks?iau nuvažiuodavome per milijon? ir daugiau.“ Ta?iau reik?t? ?vertinti irtai, kokiais keliais jie važiuoja: „Pirmieji – ? p?g?, ? lijundr?. Maiš? sm?lio ? autobus? ir – pirmyn. Juk vaikus ? mokykl? atvežti reikia. O šiltuoju met? laikotarpiu kratom?s „tarkomis“. Nepeikiame mes savo kelinink?, ta?iau kai kurios kelio atkarpos b?na tiesiog siaubingos, o jas ?veikti privalome. Per daug kas tuo klausimu ir krize dangst?si.“
„Ta?iau, kaip ten nebuv?, – džiaug?si direktorius, – šiai dienai nesame prasiskolin?, atlyginimus išsimokame laiku, darbuotoj? mažinti nereikia, bankrotas negresia,
kuriame gražius planus, tad ko daugiau bereikia? Nebent palink?ti t? plan? išsipildymo.“