Baig?si IV iuolaikin?s muzikos festivalis Unseen Notes

Versija spausdinimui

Tris dienas Raseini? v?. Trejyb?s cerkv?je ir Atvirame jaunimo centre skamb?jo iuolaikin? muzika. Deimt koncert? ir performans? festivalyje pristatytas labai platus io anro spektras, ne tik muzika, bet ir iuolaikinis okis, vaizdo menas.
Festival? jau antrus metus i eil?s prad?jo naujosios vokalin?s muzikos kolektyvas Melos. v?. Trejyb?s cerkv?je nuskamb?jo amerikie?i? kompozitoriaus Mortono Feldmano kompozicija Three Voices (Trys balsai). Beveik valandos trukm?s vokalinis k?rinys paker?jo savo unikaliu minimalistiniu skambesiu. Trys trapios merginos cerkv?s erdv?je suk?r? didiul? paslapting? bals? pasaul? ir valandos kelion? io pasaulio labirintais virto nepakartojamu muzikiniu nuotykiu.
Atvira jaunimo erdv? per festival? virto tikra koncert? sale su prabangia scena, apvietimu ir net trib?nomis klausytojams. Kartu tai tapo kamerine ir jaukia erdve subtilaus meno vertintojams, susirinkusiems ? vakaro pasirodymus. Deja, ioje vietoje negalime pavartoti termino gausiai susirinkusiems, bet tokia jau yra kitokio, iuolaikinio, meno lemtis.
Kaip min?jome, iais metais festivalio program? praturtino keletas iuolaikinio okio pasirodym?. Penktadienio vakar? savo naujausi? darb? Katin?li? tyl?jimas pristat? Paulius Prievelis. ok?jo teigimu, tie katin?liai tai besiblakan?ios mintys, kartais velniai besiglaustan?ios m?s? galvoje, bet daniau dreskian?ios s?mon? savo atriais nageliais. Dinamikas Pauliaus okis nuo meditacijos ir susikaupimo iki k?n? purtan?i? vidini? igyvenim? atskleid? t? min?i? chaos?, kur? galb?t kiekvienas igyvename akimirk? prie nugrimzdami ? miego umart?.
Sapnai ir vizijos, supan?ios mus iame beprotikame pasaulyje, kuriame gyvename keliose realyb?s versijose tuo pat metu, atsispind?jo Vilmos Pitrinait?s performanse Tai ne tavo sapnas. okio maitininke ?vardijama atlik?ja savo gaivalika energija tiesiog provokavo auditorij? visais b?dais kalba, judesiu, repavimu ji k?l? klausimus, ? kuriuos n?ra racionalaus atsakymo. Visos mus supan?ios realyb?s n?ra tikros, surasti sav?j? a ?manoma tik skausmingai atmetant jas vien? po kitos tarsi nereikalingus kiautus.
Egzistencines problemas band? uatrinti ir muzikos, vaizdo performansas This Order Goes Wrong. Nerimo b?sen? studija ? kart? pateikiama kaip muzikos, gars? ir vaizdo sintez?, kintanti ir pulsuojanti nenusp?jamu ritmu. Smuikinink? Lora Kmieliauskait? kartais itirpstanti vaizd? kaleidoskope arba ikylanti vir jo kaip vienia ir rytinga asmenyb?. Kartais ugoiantis ir nerim? keliantis vaizd? chaosas likdavo u nugaros lyg betiksl? ir nugal?ta stichija. Nerimas yra tik m?s? sielos ekrane kakieno sukurtos projekcijos operatorius, gali jas pakeisti arba visai ijungti…
Perskai?ius ios recenzijos pradi? gali susidaryti ?sp?dis, kad iuolaikin?s muzikos ir viso iuolaikinio meno tikslas drumsti mogaus ramyb?, provokuoti j? ir bandyti itraukti i saugios komforto zonos, kurioje jis palaimingai leidia savo dienas. Na, d?l t? santykinai rami? m?s? monotonikos kasdienyb?s dien? ir met? galima b?t? suabejoti. Galb?t kaip tik iuolaikinis menas atskleidia m?s? seniai pamirt? dievik?j? prigimt?, kuri niekaip nesiderina su dabartinio pasaulio taisykl?mis ir madomis.
Nepaisant io anro muzikos iskirtinumo, kartais reikalaujan?io i klausytojo mobilizuoti vis? savo intelekto potencij?, festivalio koncertuose skamb?jo ir kiek kitokia muzika, be didesni? pastang? ?traukianti klausytoj? ? av? iuolaikin?s muzikos skambes?. Tokie koncertai vyko antr? festivalio dien? Raseini? v?. Trejyb?s cerkv?je. Sonumbrass duetas ir perkusininkas Andrius Rekaius pristat? kompozitoriaus Lino Bal?i?no premjer? Sakalo keliauninko sapnas. Gamtos garsai, ?rayti nuostabiame sl?nyje Anglijoje, k?rinyje persipyn? su t?bos, trombono ir marimbos skambesiu. Gamtos harmonijos ?kv?pta L. Bal?i?no kompozicija puikiai tiko ventumo paliestoje cerkv?s erdv?je.
Kitame pasirodyme perkusinink? ansamblis, gim?s Druskinink? meno rezidencijoje (vad. Arnas Mikalk?nas), atskleid? subtilias muam?j? instrument? savybes nuo tylaus iugd?jimo iki ritmingo gausmo. Perkusija yra visavertis muzikin?s eimos narys tuo gal?jo ?sitikinti kiekvienas io koncerto klausytojas.
Pagaliau vakaro kulminacija ansamblis Synaesthesis su graik? kompozitoriaus, kuris iuo metu gyvena JAV, Panayio?io Kokoro programa. Kompozitorius yra holofonijos naujos srov?s muzikoje pradininkas pasaulyje. Savo kompozicijose jis naudoja tembr? kaip pagrindin? element?, o kiekvienas garsas (phonos) prisideda prie visumos (holos) k?rimo. Koncerte dalyvavvo ir pats kompozitorius, jis ?domiai papasakojo apie savo k?ryb?.
Tre?i? iuolaikin?s muzikos maratono Raseiniuose dien? ubaig? du improvizacin?s muzikos koncertai ir dar viena premjera. Diazo programoje pasirod? Agn?s Pasaravi?ien?s kvartetas ir emocingieji grup?s Juzt atlik?jai, suk?l? tikr? muzikos ?lsm? sal?je. Du gana skirtingi, ta?iau ?dom?s pasirodymai, iliustruojantys neapr?piamas improvizacin?s muzikos galimybes nuo lyrik? muzikini? baladi? iki klubinio ?lsmo.
Paskutin? festivalio premjera kompozitoriaus A. Mikalk?no k?rinys Dies Irae, j? atliko stygini? kvartetas Mettis, Rasa Dzimidait? (sopranas) ir ok?ja Vilma Pitrinait?. Dies Irae yra viena i v. Mii? dali?, j? savo k?riniuose interpretavo daugelis skirting? laikme?i? kompozitori?. Kaip skamba iuolaikin? ios dalies interpretacija, gal?jome igirsti paskutiniame festivalio Unsee Nnotes koncerte.
Ketvirtasis iuolaikin?s muzikos festivalis Raseiniuose pateik? tikrai labai pla?i? ir ?vairi? iuolaikin?s muzikos panoram?. Kaip mes j? priimame, priklauso tik nuo m?s? pa?i?. Ar Raseiniai taps vienu i iuolaikin?s muzikos pristatymo centr? Lietuvoje? Tai gal b?t parodys penktasis festivalis Unseen Notes. Negird?t? gars? ir nematyt? ura? studijos t?siasi.

Ar?nas Kazlauskas,
Raseini? rajono kult?ros centro
projekt? vadovas

Komentarų nėra