Edukaciniai užsi?mimai bibliotekoje

[1]Šiuolaikin? biblioteka – moderni, tradicin?, formal?j? mokym? galinti papildyti ir išpl?sti mokymo erdv?, naudinga skatinant gyventoj? ?siliejim? ? visuomen?s kult?rin? gyvenim? ir gerinant mokymosi kokyb?, prisidedant prie žini? visuomen?s k?rimo. Per bibliotekoje vykstan?ius edukacinius užsi?mimus tikslin?ms vartotoj? grup?ms (pagal amži?, interesus, atstovaujam? socialin? grup? ir kt. požymius) suteikiama galimyb? tiesiogiai ir aktyviai susipažinti su kaupiamais ir saugomais ištekliais (knygomis, periodine spauda, vaizdo, garso ?rašais, žaidimais ir kt.), ?vairiais kult?ros procesais ir kult?ros sritimis, taip ne tik praturtinant žinias, bet ir ?gyjant nauj? ?g?dži? bei patiriant nauj? emocij?. Edukacin?s veiklos, vykdomos bibliotekoje pasitelkus tam tikrus ugdymo metodus, leidžia lavinti ?vairias bibliotekos lankytoj?, ypa? vaik?, kompetencijas ir b?tent tas, kurios šiuolaikiniame pasaulyje yra labai svarbios: k?rybiškum?, kritin? m?stym?, komunikacinius geb?jimus, bendradarbiavim?, emocin? intelekt?.
Raseini? Marcelijaus Martinai?io viešosios bibliotekos Informacini? paslaug? ir vaik? literat?ros skyrius yra pareng?s ikimokyklinio ir jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams edukacines programas, kuriomis kvie?ia pasinaudoti vaik? lopšeli?-darželi?, rajono ir miesto mokykl? pradini? klasi? mokytojus, vaik? dienos centr? socialinius darbuotojus.
Edukacin? program? „Dailininkas ir vaikiška knyga“ sudaro 3 renginiai. Edukaciniame renginyje „Knygos kelias ? m?s? namus“ vaikai supažindinami su garsiausi? Lietuvos dailinink?, vaikišk? knyg? iliustruotoj? K. Kasparavi?iaus, Sigut?s Ach, A. Kiudulait?s, D. Šukio ir kit? k?r?j? iliustruotomis knygel?mis, su savitu j? iliustravimo braižu, naudojama piešimo technika ir priemon?mis. V?liau užsi?mime vaikai glaustai supažindinami su knyg? atsiradimo istorija, j? ?vairove (medžiagos, formos, gamybos priemon?s). Pademonstruojama šiuolaikin?s knygos standartin? sandara (spaudos lankas, viršelis, priešlapiai ir kt.). Paskui kuriama rank? darbo knygel? (širma ikimokyklinio amžiaus ir I–II klasi? mokiniams, si?ta – III–IV klasi? mokiniams). Knygel? puošiama dekoratyviniu viršeliu. Numatoma knygel?s paskirtis (dienoraštis, „mano k?ryba“, „atminim?“ knygel? ir kt.). Esant laiko limitui viršelio puošimas, knygel?s iliustravimas ir teksto k?rimas gali b?ti perkeliami ? antr? atskir? rengin?.
I–IV klasi? moksleiviams šis užsi?mimas pavadinimu „Dailininkas ir vaikiška knyga“ yra ?trauktas ? Kult?ros paso paslaugas (https://kulturospasas.emokykla.lt/renginiai/renginys/3704).
[2]Edukacinio užsi?mimo „Autoportretas – mano tikrasis Aš“ eigoje vaikai išsiaiškina, k? vadiname autoportretu, ži?r?dami skaidres susipaž?sta su garsi? pasaulio dailinink? (A. Diurerio, P. Gogeno, V. Van Gogo,
F. Kalo), lietuvi? dailinink?
(S. Eidrigevi?iaus, Š. Saukos,
K. Kasparavi?iaus ir kt.) autoportretais. Renginio dalyviai studijuoja bibliotekos fonde esan?ias meno knygas ieškodami autoportreto pavyzdži?, išsiaiškina, kad t? pat? gyv?n?, žmog? ir net save pat? kiekvienas dailininkas gali atvaizduoti labai skirtingai, skirtinga technika, skirtinga ekspresija ar emocija. Atlikdami bandymus vaikai pamato, kaip ger? arba blog? nuotaik? gali sukurti forma, spalva ar smulkiausios detal?s, tokios kaip aki? žvilgsnis, antaki? linija ar l?pos. K?rybini? dirbtuvi? užduotis – pasitelkus ?vairias piešimo priemones ir medžiagas sukurti savo autoportret?. Kuriant kalbama apie veido dalis ir beribes j? atvaizdavimo galimybes. Siekiama, kad užs?mim? dalyviai kuo dr?siau ir laisviau jaust?si kurdami, tod?l užsi?mimuose daug kalbama apie kiekvieno vaiko išskirtinum?, individualum? ir piešinio išraiškos laisv?.
Užsi?mime „Spalvotos d?mel?s pasakojimas“ pristatoma dailinink?s ir vaik? rašytojos Sigut?s Ach k?ryba. Tai autorin?s knygel?s vaikams, iliustracijos kit? autori? knygoms, atvirukai, paveiksl?liai, puodeliai, akvareli?, grafikos darb? ir žaisming? ?kv?pim? pilni albumai „Balta ir spalvota“ bei „Šviesi?j? svajoni? žydintys sodai“. Pastarieji albumai – tai tarsi ieškojim? ir atradim? dienoraš?iai, kuriuose meninink? ne tik pasakoja apie save – ji pla?iai atveria langus ? k?rybos paslaptis, kiekvien? kvie?ia atrasti savo svajoni? sodus, ieškoti, džiaugtis ir matyti pasaulyje daugiau grožio, g?rio ir stebukl?. Po 5 minu?i? trukm?s dailinink?s Sigut?s Ach filmuko perži?ros apie liejim? skysta akvarele vaikai patys bandys kurti paveiksl?lius ir atvirukus šiuo b?du. Vartydami popieriaus lape išlietas d?meles vaikai mokysis pasteb?ti jose pasl?pt? regin?, ištraukti j? ? pirm? plan? ir suteikti jam pavadinim?.
Per visus edukacin?s programos „Dailininkas ir vaikiška knyga“ užsi?mimus itin didelis d?mesys skiriamas vaik? skaitymo skatinimui ir supažindinimui su knyga kaip meno k?riniu, kuriame turi nepriekaištingai der?ti tekstas ir iliustracijos.
Jolanta Gudeikyt?,
Raseini? Marcelijaus Martinai?io viešosios
bibliotekos Informacini? paslaug? ir
vaik? literat?ros skyriaus ved?ja