Kauno jaunieji dailininkai Raseiniuose

Viktoras VITKUS [1]

Kovo 10 d. Raseini? kult?ros centro meno galerija raseiniškiams atv?r? duris susipažinti su Vilniaus dail?s akademijos Kauno fakulteto student? k?rybiniais darbais. Pagrindiniai parodos tikslai buvo du: supažindinti moksleivij? su fakulteto mokom?ja ir k?rybine veikla bei pristatyti visuomenei šio fakulteto k?rybos produktus.
Fakultete yra Vizualaus meno (tapybos ir skulpt?ros), Taikomosios tekstil?s, Dizaino, Stiklo ir taikomosios keramikos katedros. Anot parodos anotacijos, fakulteto pagrindinis tikslas yra ruošti k?rybiškai ir techniškai kompetentingus menininkus. Studij? metu jaunimas ?gyja aukšt? profesini? ?g?dži? lyg?, o kritinis ir koncepcinis
m?stymas lavinamas studijuojant socialines – humanitarines disciplinas bei vykdant savarankiškus meninius projektus. Organizatoriai, besidairantys ? men? profesijas, pareng? pluošt? atmintini? (viena j? – „Meno propaganda“), kuriose pateikiama informacija apie naujas specializacijas, parengiamuosius kursus (tai itin svarbu).
Kalbama apie pra?jusi? 2010 met? veikl? bei numatomus 2011 met? ?vykius, argumentuojama, kod?l verta studijuoti KDF, pateikiama daug kitos svarbios informacijos. Nuo 2011 m. vasario m?nesio Kauno dail?s fakulteto student? darb? paroda prad?jo kelion? po Lietuvos miestus. Per keturis m?nesius bus aplankytos Kaišiadori?,Raseini?, Marijampol?s, Jurbarko, Šaki? ir Šiauli? meno bei dail?s mokyklos ar parod? sal?s. Eksponuojami aštuoni? Kauno dail?s fakultete ruošiam? specialybi? student? darbai.
Recenzuoti tokias parodas darosi vis sud?tingiau, nes pateikiama vis daugiau konceptualiosios produkcijos, nauj? erdvin?s raiškos form?, instaliacij? ir panašiai.Rašantys recenzijas neprivalo tapti autori? sumanym? dešifruotojais, o tai reiškia, kad pats lankytojas privalo atvykti ? parod? ir per savo meno suvokimo prizm? „perleisti“ tai, k? reg?s.
Vos nusileid? laipteliais ? ekspozicijos sal?, atsiduriame prieš Sauliaus Dirs?s darb? „Daiktai kareiviui“. Jonas Valatkevi?ius rašo: „(…) Sauliaus Dirs?s darbas ?domus keliais aspektais. Jis tuo pat metu yra ir funkcionalus, ir konceptualus“. Aš š? teigin? papildy?iau, kad darbas ir itin ironiškas. J.Valatkevi?ius jame mato vykus? Lietuvos politinio konteksto komentar?. Man, at?jusiam iš gatv?s, taip pat nor?josi tarp keturi? keramini? s?din?i? kareiv?li? fig?r? pamatyti ?best? stieb? su trispalve, atsiprašau, su kamufliažo v?liava.  Ta?iau lyg zuikio ausys iš kop?st? kyšo ir kita tema. Ar taip jau seniai nuo mažiausi? vaik? iki sen? died?, tiek jaunuoliai, tiek merginos nešiojo apatin? kamufliažin? trikotaž? ir siaubingus galvos apdangalus, o po miškus it reindžeriai volkeriai slankiojo medžiokliai? Ir vis? ši? produkcij? mums piršo siauraakiai draugai.
[2]Be abejon?s, darbas ?domus ir vertas d?mesio. Sveikinu Sauli?!Grafikos darb? ekspozicijos dalyje mano d?mes? atkreip? Martynos Stasiulionyt?s linoraižinys „Monologas“ (2010 m.), kur, atrodo, statišk? technik? netik?tai papildo ekspresyv?s teptuko br?kštel?jimai. Pastebimi ir Tado Antanavi?iaus du darbai (linoraižinys) „Indentitetas“ (2010 m., darbo vadovas E. Saladžius). Jaunas ir šmaikštus parodos lankytojas pasteb?s, kad vienas darbas primena kadrus iš žinomo trilerio „Mumija“. Gerai, kad daroma ?taka nors ir neišprususiam vartotojui, skatinama vaizduot?. Aš ?žvelgiau tam tikras s?sajas su optiniu menu. Galb?t darbai b?t? dar ?taigesni esant didesniam formatui. Grafikai priskiriami piešiniai man šioje ekspozicijoje padar? didžiausi? ?sp?d?, beje, kaip ir kai kuri stiklo plastika. Ieškoti s?saj? su Edvardo Munko (Edvard Munch) ar vokie?i? mokyklos pieš?jais neverta, nors doc. Matulevi?iaus aukl?tin?s Krivi?ien?s darbai kupini gaivališkos ekspresijos. Nematant autoriaus pavard?s, juos galima priskirti tvirtai vyriškai rankai (prašau autor?s nesupykti). Panaši savo dinamika ir antrakurs?s J?rat?s Kirtiklyt?s k?ryba. Plastikos, „kietoko“ geometrinio ornamento ir j? gaubian?i? dviej? fig?r? plastikos s?skambiu pasižymi kitas šalia esantis autor?s darbas (d?st. V. Martišius).
Darb? ekspozicij? t?sia tapyba. Šioje vietoje noriu b?ti senamadiškas ir išskirti ketvirtakurs?s Ausmos Bankauskait?s „Portret?“ (2001 m., vadovas prof. P. Vaitk?nas). Šiltas veido modeliavimas, kiek primenantis tarpukario Lietuvos meistr? darbus. Malonu tai, kad autor? neatsisako jau nusistov?jusios ir nekosmopolitiškos tapysenos, kurios vis dažniau pasigendame. Stiklo plastikos ekspozicijoje išskir?iau Manto Keturkos darb? „Gralis“ (vadov? R. Mulevi?i?t?). Matoma ?domi sintez?: 3 kirstos ir sujungtos piramid?s, tarp kuri? matome meandr? (ornament?). Šis kampuotumas dera su piramidži? briaunomis. Gintar?s Stašaityt?s nukirstu kampu „Kubas“ netik?tai montuotas su „pakramsnota“ granitine plokšte. Dviej? medžiag? priešprieša n?ra itin agresyvi, grei?iau ji teikia filosofini? apm?stym?. J?rat?s Kalibatait?s ? metalo tinkl? ?vilktas rodeniškas  „Torsas“ taip pat teikia žiupsn? koduot? min?i?. Ir pabaigai – dar vienas „Torsas“.  Dainius Raulinaitis, panaudoj?s tamsiai žali? stikl?, apibendrintomis formomis pateikia savo vizij?.
Man susidar? ?sp?dis, kad aptarti stiklo plastikos objektai šioje parodin?je erdv?je n?ra visai tinkamai išreikšti. Gal jiems reikalingas subtilesnis eksponavimas, galb?t
reik?t? panaudoti lokalizuot? apšvietim?.
Taikomosios bei konceptualiosios, vaizduojamosios tekstil?s ekspozicijos dalyje matome R?tos Naujalyt?s „Autoportret?“ (2006 m.), Jurgos Benulyt?s „Suknel?“ ir
Ingos Solominait?s „Dienorašt?“ (2010 m.).
Apžvelgta tik dalis ekspozicijos, apie kuri? turiu subjektyvi? nuomon?, ta?iau lankytojai ?ia tikrai ras sau maloni? k?rini?. Belieka priminti, kad paroda vyks iki kovo
31 dienos.