Kliūčių ruožas įveiktas – Lyduvėnų tiltas jau ruošiamas lankytojams

Siųsti Versija spausdinimui

Jūratė KIELĖ
jurate.alioraseiniai@gmail.com

Aukščiausias ir ilgiausias Baltijos šalyse Lyduvėnų geležinkelio tiltas bus atvertas lankytojams. Iki šiol šiuo statiniu grožėjomės tik nuo žemės, bet jau netrukus bus galima į jį ir pakilti – pasivaikščioti unikaliomis konstrukcijomis, iš aukštai pažvelgti į Dubysos slėnio panoramą. Dubysos regioniniame parke esantis tiltas yra Nacionalinės reikšmės kultūros paminklas.

Lyduvėnų tilto pritaikymo turizmo reikmėms projektas puoselėtas ne vienus metus. Jo įgyvendinimas buvo tapęs Raseinių rajono savivaldybės principo reikalu – varstytos sostinės institucijų durys, siųsti raštai, inicijuoti susitikimai. Viso to įdirbio rezultatas – naujas traukos taškas lankytojams iš visos Lietuvos, naujos galimybės jį pristatantiems raseiniškiams.

Idėjos variklis – Raseinių rajono savivaldybė
Ant Lyduvėnų tilto statybininkai darbuojasi nuo vasario mėnesio. Pritaikant jį lankytojams bus pertvarkytas metalinėje konstrukcijoje esantis tilto aptarnavimo takas, įrengta nauja jo danga, taip pat sukurta visa reikalinga objekto infrastruktūra – apšvietimas, laiptai, automobilių aikštelė, takas nuo jos iki tilto, informaciniai stendai ir ženklai. Šiems darbams įsibėgėti ilgą laiką neleido užtrukusios tarpinstitucinės diskusijos, nepakankamas finansavimas.
„Idėją gvildenome nuo 2019 metų, pristatydami ją tiek bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“, kurios infrastruktūros dalimi yra Lyduvėnų tiltas, tiek Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai. Buvo labai daug diskusijų, įvairiausių nuomonių, argumentų „prieš“ ir „už“, kol galiausiai pasiekėme savo: pradėtas rengti techninis projektas ir po to sekęs rangos darbų pirkimas“, – pačią pradžią prisiminė Raseinių rajono meras Andrius Bautronis.
Techninis projektas buvo baigtas prieš pusantrų metų, tačiau prasidėjus rangos darbų pirkimui paaiškėjo, kad jam įgyvendinti trūksta lėšų. Dėl trūkstamos dalies pavyko susitarti su „Lietuvos geležinkeliais“. Šiam planui kelią užkirto bendrovę ištikusi krizė dėl sankcionuotų baltarusiškų trąšų gabenimo, lėmusi ir jos veiklos rezultatus.
Tada lyderystės dėl lėšų paieškų ėmėsi Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba (VSTT). Peržiūrėjusi europines lėšas, kurios buvo numatytos kitiems projektams, tarnyba nukreipė jas į Lyduvėnų tiltą.

Atidarymo tikimasi rugpjūtį
„Savo ruožtu mes vykdome pažadus dėl tilto prieigų sutvarkymo, – pabrėžia A. Bautronis. – Apžvalga prasidėtų šiaurinėse tilto prieigose, kur numatyta vieta automobilių aikštelei, informaciniams stendams ir kitai turistinei infrastruktūrai. Nuo čia būtų kylama aukštyn, perėjus tiltą kitu šlaitu nusileidžiama į Lyduvėnų miestelį ir sugrįžtama į starto vietą. Šie darbai, Savivaldybės įgyvendinami kartu su Žemaitijos saugomų teritorijų direkcija, pajudės vos prasidėjus pavasariui. Jiems numatyta 30 tūkstančių eurų.“

Dar vienas Savivaldybės įsipareigojimas – sanitarinis mazgas Lyduvėnuose. Jis bus įrengtas jau šią vasarą. Numatytas darbų pabaigos terminas – rugsėjo pabaiga, bet rangovai žada jį paankstinti. A. Bautronis viliasi, kad pakilti ant Lyduvėnų tilto lankytojai galės dar rugpjūtį.

Iš aukštai – unikali Dubysos slėnio panorama
Išskirtinį projektą Lyduvėnuose įgyvendina VSTT, skirianti šiam projektui finansavimą, ir Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklą valdanti bendrovė „LTG Infra“.
Pritaikymo lankyti rangos darbus atlieka statybų įmonė UAB „Švykai“. Įmonė laimėjo „LTG Infra“ skelbtą viešąjį konkursą. Planuojama rangos darbų vertė siekia 1,46 mln. eurų be PVM.
„Džiaugiamės prasmingu bendradarbiavimu, kuris saugomų teritorijų lankytojams atvers vieną įdomesnių mūsų krašto lankomų objektų. Nuo Lyduvėnų tilto atsivers unikali Dubysos upės slėnio panorama. Čia aiškiau bus galima suvokti vieną iš pagrindinių Dubysos regioninio parko vertybių – kaip ledynas, tirpsmo vandenys ir upė suformavo išraiškingą slėnį“, – teigė sprendimui dėl projekto finansavimo pritaręs tuometis Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos direktorius Albertas Stanislovaitis.
Apie galimybę pasigrožėti unikalia krašto gamta kalba ir Žemaitijos saugomų teritorijų direkcijos direktoriaus pavaduotojas Vygantas Kilčauskas. „Vis kartojame, koks tas Dubysos slėnis vaizdingas, koks gilus, koks siauras ir taip toliau, bet tikro vaizdo nesame regėję. Užlipus ant Lyduvėnų tilto, visa jo struktūra bus kaip ant delno“, – pabrėžia V. Kilčauskas.
Jis neabejoja, kad tiltas taps tuo „arkliuku“, dėl kurio turistai trauks į Lyduvėnus, o kartu pasidomės ir kitomis Dubysos regioninio parko vertybėmis. Lankytojų srautai galėtų suteikti postūmį nedideliems vietos verslams, naujų idėjų papildomoms paslaugoms.

Faktai
Lyduvėnų tiltas – unikalus inžinerinis statinys, neturintis analogo Baltijos šalyse.
Jis yra 599 metrų ilgio ir 42 metrų aukščio. Tiltas aukščiu lenkia tokius populiarius turistinius objektus kaip Anykščių lajų takas ar Labanoro girioje esantis aukščiausias apžvalgos bokštas Lietuvoje.
Tai saugomas strateginis objektas. Juo iki šiol važinėjo tik traukiniai, pėstiesiems jis nebuvo pritaikytas.
Lyduvėnų tilto statybos prasidėjo 1916 m., kai vokiečių kariuomenė pastatė medinę estakadą. Tuo metu tai buvo didžiausias medinis tiltas Europoje. 1918 m. jo vietoje vokiečių okupacinė valdžia pastatė plieninį tiltą, jį pritaikė traukinių eismui. Tuo metu statinys buvo 570 m ilgio ir buvo sudarytas iš devynių santvarų. Ant tilto stovėjo Vokietijos kanclerio Otto von Bismarko statula.
1944 m. susprogdintas tiltas 1952 m. buvo atstatytas, panaudojant išlikusias atramas ir perdangas ar jų elementus, 2005 m. – restauruotas.
Lyduvėnų tiltas turistams buvo atvertas 2017-ųjų birželį. Pirmą kartą istorijoje juo buvo leista pasivaikščioti visiems į ekskursijas užsiregistravusiems dalyviams. Po didžiulio susidomėjimo kilo idėja pritaikyti Lyduvėnų tiltą nuolatiniam lankymui.
Tikimasi, kad tiltą kasmet aplankys 10–15 tūkst. žmonių.
Statinys patenka į Dubysos regioninio parko, Lyduvėnų kraštovaizdžio draustinio, Dubysos upės žemiau Lyduvėnų draustinio (buveinių apsaugai svarbi „Natura 2000“ teritorija), Dubysos upės slėnio (paukščių apsaugai svarbi „Natura 2000“ teritorija) teritorijas.

1 Komentaras

  1. Vilius

    2023-03-16 16:12

    Mano tėvelis dirbo geležinkelyje dar prezidento Smetonos laikais, buvo šio tilto bėgių prižiūrėtoju, kelis kartus su iuo lankėmės prie tilto. Tėtis mirė 103,5 metų amžiaus…Bus idomu vėl aplankyti Lyduvėnų tiltą ir gal užlipti ir apžvelgti nuostabų Dubysos slėnį, gal dievas leis, nes man 82 metai, norisi aplankyti ir Šiluvą ir tiltą, taip darydavome rugsėjis… gal pasiseks…Vilius Ačiū už geras žinias, linkėjimairaseiniškiams