Kli??i? ruožas ?veiktas – Lyduv?n? tiltas jau ruošiamas lankytojams

J?rat? KIEL?
jurate.alioraseiniai@gmail.com

Aukš?iausias ir ilgiausias Baltijos šalyse Lyduv?n? geležinkelio tiltas bus atvertas lankytojams. Iki šiol šiuo statiniu grož?jom?s tik nuo žem?s, bet jau netrukus bus galima ? j? ir pakilti – pasivaikš?ioti unikaliomis konstrukcijomis, iš aukštai pažvelgti ? Dubysos sl?nio panoram?. Dubysos regioniniame parke esantis tiltas yra Nacionalin?s reikšm?s kult?ros paminklas.

[1]

Lyduv?n? tilto pritaikymo turizmo reikm?ms projektas puosel?tas ne vienus metus. Jo ?gyvendinimas buvo tap?s Raseini? rajono savivaldyb?s principo reikalu – varstytos sostin?s institucij? durys, si?sti raštai, inicijuoti susitikimai. Viso to ?dirbio rezultatas – naujas traukos taškas lankytojams iš visos Lietuvos, naujos galimyb?s j? pristatantiems raseiniškiams.

Id?jos variklis – Raseini? rajono savivaldyb?
Ant Lyduv?n? tilto statybininkai darbuojasi nuo vasario m?nesio. Pritaikant j? lankytojams bus pertvarkytas metalin?je konstrukcijoje esantis tilto aptarnavimo takas, ?rengta nauja jo danga, taip pat sukurta visa reikalinga objekto infrastrukt?ra – apšvietimas, laiptai, automobili? aikštel?, takas nuo jos iki tilto, informaciniai stendai ir ženklai. Šiems darbams ?sib?g?ti ilg? laik? neleido užtrukusios tarpinstitucin?s diskusijos, nepakankamas finansavimas.
„Id?j? gvildenome nuo 2019 met?, pristatydami j? tiek bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“, kurios infrastrukt?ros dalimi yra Lyduv?n? tiltas, tiek Valstybinei saugom? teritorij? tarnybai. Buvo labai daug diskusij?, ?vairiausi? nuomoni?, argument? „prieš“ ir „už“, kol galiausiai pasiek?me savo: prad?tas rengti techninis projektas ir po to sek?s rangos darb? pirkimas“, – pa?i? pradži? prisimin? Raseini? rajono meras Andrius Bautronis.
Techninis projektas buvo baigtas prieš pusantr? met?, ta?iau prasid?jus rangos darb? pirkimui paaišk?jo, kad jam ?gyvendinti tr?ksta l?š?. D?l tr?kstamos dalies pavyko susitarti su „Lietuvos geležinkeliais“. Šiam planui keli? užkirto bendrov? ištikusi kriz? d?l sankcionuot? baltarusišk? tr?š? gabenimo, l?musi ir jos veiklos rezultatus.
Tada lyderyst?s d?l l?š? paiešk? ?m?si Valstybin? saugom? teritorij? tarnyba (VSTT). Perži?r?jusi europines l?šas, kurios buvo numatytos kitiems projektams, tarnyba nukreip? jas ? Lyduv?n? tilt?.

Atidarymo tikimasi rugpj?t?
„Savo ruožtu mes vykdome pažadus d?l tilto prieig? sutvarkymo, – pabr?žia A. Bautronis. – Apžvalga prasid?t? šiaurin?se tilto prieigose, kur numatyta vieta automobili? aikštelei, informaciniams stendams ir kitai turistinei infrastrukt?rai. Nuo ?ia b?t? kylama aukštyn, per?jus tilt? kitu šlaitu nusileidžiama ? Lyduv?n? miestel? ir sugr?žtama ? starto viet?. Šie darbai, Savivaldyb?s ?gyvendinami kartu su Žemaitijos saugom? teritorij? direkcija, pajud?s vos prasid?jus pavasariui. Jiems numatyta 30 t?kstan?i? eur?.“

[2]

Dar vienas Savivaldyb?s ?sipareigojimas – sanitarinis mazgas Lyduv?nuose. Jis bus ?rengtas jau ši? vasar?. Numatytas darb? pabaigos terminas – rugs?jo pabaiga, bet rangovai žada j? paankstinti. A. Bautronis viliasi, kad pakilti ant Lyduv?n? tilto lankytojai gal?s dar rugpj?t?.

Iš aukštai – unikali Dubysos sl?nio panorama
Išskirtin? projekt? Lyduv?nuose ?gyvendina VSTT, skirianti šiam projektui finansavim?, ir Lietuvos viešosios geležinkeli? infrastrukt?ros tinkl? valdanti bendrov? „LTG Infra“.
Pritaikymo lankyti rangos darbus atlieka statyb? ?mon? UAB „Švykai“. ?mon? laim?jo „LTG Infra“ skelbt? vieš?j? konkurs?. Planuojama rangos darb? vert? siekia 1,46 mln. eur? be PVM.
„Džiaugiam?s prasmingu bendradarbiavimu, kuris saugom? teritorij? lankytojams atvers vien? ?domesni? m?s? krašto lankom? objekt?. Nuo Lyduv?n? tilto atsivers unikali Dubysos up?s sl?nio panorama. ?ia aiškiau bus galima suvokti vien? iš pagrindini? Dubysos regioninio parko vertybi? – kaip ledynas, tirpsmo vandenys ir up? suformavo išraišking? sl?n?“, – teig? sprendimui d?l projekto finansavimo pritar?s tuometis Valstybin?s saugom? teritorij? tarnybos direktorius Albertas Stanislovaitis.
Apie galimyb? pasigrož?ti unikalia krašto gamta kalba ir Žemaitijos saugom? teritorij? direkcijos direktoriaus pavaduotojas Vygantas Kil?auskas. „Vis kartojame, koks tas Dubysos sl?nis vaizdingas, koks gilus, koks siauras ir taip toliau, bet tikro vaizdo nesame reg?j?. Užlipus ant Lyduv?n? tilto, visa jo strukt?ra bus kaip ant delno“, – pabr?žia V. Kil?auskas.
Jis neabejoja, kad tiltas taps tuo „arkliuku“, d?l kurio turistai trauks ? Lyduv?nus, o kartu pasidom?s ir kitomis Dubysos regioninio parko vertyb?mis. Lankytoj? srautai gal?t? suteikti post?m? nedideliems vietos verslams, nauj? id?j? papildomoms paslaugoms.

Faktai
Lyduv?n? tiltas – unikalus inžinerinis statinys, neturintis analogo Baltijos šalyse.
Jis yra 599 metr? ilgio ir 42 metr? aukš?io. Tiltas aukš?iu lenkia tokius populiarius turistinius objektus kaip Anykš?i? laj? takas ar Labanoro girioje esantis aukš?iausias apžvalgos bokštas Lietuvoje.
Tai saugomas strateginis objektas. Juo iki šiol važin?jo tik traukiniai, p?stiesiems jis nebuvo pritaikytas.
Lyduv?n? tilto statybos prasid?jo 1916 m., kai vokie?i? kariuomen? pastat? medin? estakad?. Tuo metu tai buvo didžiausias medinis tiltas Europoje. 1918 m. jo vietoje vokie?i? okupacin? valdžia pastat? plienin? tilt?, j? pritaik? traukini? eismui. Tuo metu statinys buvo 570 m ilgio ir buvo sudarytas iš devyni? santvar?. Ant tilto stov?jo Vokietijos kanclerio Otto von Bismarko statula.
1944 m. susprogdintas tiltas 1952 m. buvo atstatytas, panaudojant išlikusias atramas ir perdangas ar j? elementus, 2005 m. – restauruotas.
Lyduv?n? tiltas turistams buvo atvertas 2017-?j? biržel?. Pirm? kart? istorijoje juo buvo leista pasivaikš?ioti visiems ? ekskursijas užsiregistravusiems dalyviams. Po didžiulio susidom?jimo kilo id?ja pritaikyti Lyduv?n? tilt? nuolatiniam lankymui.
Tikimasi, kad tilt? kasmet aplankys 10–15 t?kst. žmoni?.
Statinys patenka ? Dubysos regioninio parko, Lyduv?n? kraštovaizdžio draustinio, Dubysos up?s žemiau Lyduv?n? draustinio (buveini? apsaugai svarbi „Natura 2000“ teritorija), Dubysos up?s sl?nio (paukš?i? apsaugai svarbi „Natura 2000“ teritorija) teritorijas.