Kuro diktatūra ir jos įsigalėjimas Lietuvoje
Nors Lietuvoje oficialiai naudojamos dvi degalų rūšys – benzinas ir dyzelinas – tačiau vis labiau populiarėja dar keli degalų porūšiai – valdiški ir kontrabandiniaidegalai.
Kadangi valdiškų degalų naudojimo monopolį turi valdiškais automobiliais važinėjantys politikai ir valdininkai, tai visiems kitiems tenka naudoti kontrabandinius degalus.
Į nelegalų kontrabandinių degalų liūną žmones, kaip žinoma, stumte stumia nuožmiai didėjančios degalų kainos. Situaciją (ypač psichologine prasme) labai komplikuoja tai, kad degalų kainų didėjimo priežastys yra beveik nesuprantamos. Kaip žinoma, 2008 metų viduryje, kai naftos barelio kaina tapo rekordinė ir pasiekė 143 dolerius, už degalų litrą Lietuvos degalinėse mokėjome apie 4.20 Lt. Dabar barelio kaina – 90 dolerių, tačiau degalinėse pardavinėjamas benzinas brangesnis nei prieš pusantrų metų.
Lietuvoje minimali mėnesio alga – 800 litų. Anglijoje beveik keturis kartus didesnė – apie 3 tūkst. litų. Lyg ir būtų logiška, jei ir degalai ten kainuotų bent kelis kartus brangiau: pavyzdžiui, litras benzino – 20 Lt. Tačiau toli gražu taip nėra. Ten litras benzino tik šiek tiek brangesnis nei Lietuvoje: apie 5.20 Lt.
Nepaisant tokios nuožmios kuro diktatūros, Lietuvoje gatvės net užsikimšusios automobiliais, kuriuose dažnai sėdi tik vienas žmogus. Nejaugi lietuviai tokie netaupūs?
Išeitų, kad dauguma jų važinėja kontrabandiniu kuru. Vieno populiaraus interneto portalo apklausa parodė, kad vis labiau brangstant degalams, kontrabandiniu kuru žada naudotis apie 48 proc. vairuotojų, apie 16 proc. toks naudojimasis jau tapo norma, 12 proc. ketina persėsti į visuomeninį transportą. Tačiau yra nemažai ir tokių, kurie automobiliais važinės net ir tokiu atveju, jei litras benzino kainuos 40 litų, nes, kaip žinoma, tam tikrai daliai žmonių geriau tuščias skrandis nei tuščias automobilio bakas.
Jau paskelbta, kad šiais metais Vyriausybė iš šešėlio ketina ištraukti 1 mlrd. litų. Čia, matyt, nusitaikyta ne į senus kontrabandininkus ir į daug metų sėkmingai funkcionuojančius kontrabandos šaltinius, bet į tuos, kurie šiais metais ketina naudotis kontrabandiniais degalais. Gali būti, kad degalų kontrabandos seklių kuro išlaidas apmokės didieji Lietuvos degalinių tinklai, kurie ypač suinteresuoti, kad žmonėms būtų sudarytos visos sąlygos elgtis sąžiningai, tai yra už paskutinius pinigus pirkti patį brangiausią kurą.
Lietuvoje degalų kainos labai įdomiai veikia plataus vartojimo prekių kainas: kai prieš kurį laiką dyzelinas kainavo 4 litus, maisto prekės pabrango, tačiau kai jis atpigo, maisto prekių kainos analogiškai nepasikeitė, tik dar šiek tiek pabrango.
Gyvename kuro diktatūros sąlygomis. Diktatūra visada linkusi plėsti savo galias, tad, be jokios abejonės, kuro kainos dar ne kartą stebins grandioziniais skaičiais, nes, kaip žinoma, diktatūra siekia, kad viskas būtų grandioziška ir neatšaukiama.