Laikas paklausti Dievo, kokios dovanos Jis nor?t?

Versija spausdinimui

Nuo sen? laik? gydytojas, mokytojas ir kunigas buvo visuomen?s viesuliai. Nat?ralu: gydytojas serg?jo gyvyb?s lop?, mokytojas ne? ini? vies?, kunigas buvo didysis doros ir tik?jimo mokytojas, dvasin?s viesos skleid?jas, lyd?j?s mog? nuo lopio iki karsto.

iais laikais visais b?dais bandoma sumenkinti i? paaukt? profesij? reikm?. Mokytojas dabar tik paslaug? teik?jas, po pamok? teikiantis paslaugas u pinigus, t.y. i Mokytojo patap?s prekeiviu. Gydytojas u balt? vokel? ? kien? parduoda daugiau sveikatos taip pat
prekiauja sveikata. Galime tuo ir nesisteb?ti, priimti kaip norm?, bet kod?l diaugiam?s pasiaukojan?iu gydytojo darbu ar nesavanaudiku mokytojo poelgiu? Gal tod?l, kad suvokiame, jog iuo atveju jie elgiasi pagal savo paaukim?.

Savo tikr?j? paaukim? atrad?s kunigas dovana parapijai. ? j? krypsta vis? bendruomen?s nari? akys. iluvos klebon? Erast? Murausk? galima pasteb?ti ir katalikikoje vasaros stovykloje, apsupt? vaik?, ir degalin?je, mokant? vaik? nam? berniukus ?pilti degal? ? main?, ir grojant? gitara k?rybos vakare. Erastas Murauskas kunigyst?s keli? pasirinko jau sulauk?s 33 met?, vadinamojo Kristaus amiaus.

? kart? gerbiam? klebon? kalbiname apie paaukim?, gyvenimo peripetijas ir art?jan?ias ventes.

- Dvasininko darbo negali pavadinti profesija, tai grei?iau pasirinkimas ir gyvenimo kelias. Kas paskatino pasirinkti ? keli??

- Kunigyst? yra paaukimas. Tikrai ne pats susigalvojau. Kankino nerimas, kol nepasakiau teesie, o tada at?jo ramyb?. Turb?t ir sutuoktinis sunkiai atsakyt?, kod?l staiga nebemat? kit?, o tik it? mog?. Stipriausiai tik?jim? liudijo mano senelis, kurio paprastumas, sveikas pasitik?jimas ir dalykikumas su Dievu mane stebino. Naujajame Testamente radau atsakymus ? mane kankinusius klausimus, o A. Maceina upild? spragas.

- Viename interviu pasakojote, kad Italija ir paintis su popieiumi buvo lemtingi j?s? gyvenime. Kuo itas susitikimas buvo ypatingas?

- Su dain? ir oki? ansambliu Rasa vaiavome ? Italij?, ten susitikome su popieiumi. Tas susitikimas buvo kakuo ypatingas. Kuo, net negaliu atsakyti. is mogus sugeb?jo spinduliuoti net per atstum?. Jis buvo paprastas. Tas jo paprastumas mones ir priblokdavo. Nesinek?jau su popieiumi. Pats buvimas nuviet? ir prad?jau krik?ionyb?je iekoti atsakym?. inoma, ir radau.

- Esate Kauno kunig? seminarijos parengiamojo kurso iluvoje dvasios t?vas. Ar gali 18 met? jaunuolis susivokti, kad jis teisingame kelyje? Ar sunku atskirti jaunuolius, turin?ius tikr?j? paaukim??

- A tokio tikslo neturiu. Seminaristams duodu tai, k? pats patyriau geriausio per seminarijos ir kunigyst?s metus, pasakoju, kas yra krik?ionyb? ir kunigo gyvenimas, apie diaugsmus ir r?pes?ius, pliusus ir minusus. Paskui sakau apsispr?skite. Kai kurie ateina jau subrend?, baig? universitetus, kai kurie – atuoniolikos met?, kaip ? 13 klas?. (Vienas seminaristas yra pasak?s: vyrukams, baigusiems vidurin? mokykl?, verkiant reikia eiti arba ? kariuomen? tarnauti, arba ? seminarij?. Ir ?ia, ir ?ia yra regula, tik kariuomen?je svarbu fizinis paruoimas, o seminarijoje dvasinis. Tikram vyrikumui reikia abiej?). Kol jaunuolis mokosi seminarijoje, nieko nematai. Kartais tas, kuris, atrodo, baigia seminarij? visai negudrus, greitai su mon?mis suranda bendr? kalb?, yra paprastas, ir jam sekasi. Kai
Kristus kviet? apatalus, kviet? tikrai ne tuos, kurie gerai iman? teologij?. Ir atvirk?iai, tie, kurie yra labai vies?s ir protingi, bet neturi paprastumo, ima ir nuslysta gyvenimo kely.

- Esate bendruomen?s Tik?jimas ir viesa kapelionas. Gal galite papasakoti apie veikl? ioje bendruomen?je?

- Tik?jimas ir viesa yra bendruomen?, vienijanti intelekto negali? turin?ius vaikus, j? t?vus bei vadinamuosius draugus. Draugais gali b?ti studentai, moksleiviai ar dirbantys mon?s, t.y. tie, kurie ?sijungia ? i? bendruomen? pagal Kristaus posak?: K? padar?te vienam i maiausi? mano broli?, man padar?te. ituose vaikuose pamatai Dievo akis. Gal jie n?ra labai protingi, nemoka spr?sti diferencialini? lyg?i?, gal ir valand? kai kurie nepa?sta, bet jiems myl?ti, priimti kit? mog? tok?, koks jis yra, labai paprasta. ? mog? jie i?ri kaip ? potencial? draug?, o ne kaip ? prie?. Galvoju, kas yra mogikiau: ar traukti kvadratines aknis (kompiuteris puikiausiai tai sugeba daryti), ar myl?ti? Kai tik at?jau ? i? bendruomen?, maniau, kad gal?siu pad?ti dauno sindromu, autizmu ir cerebraliniu paralyiumi sergantiems vaikams. Pasirodo, kad jie buvo patys didiausi mano mokytojai. Vaikai mus imoko paprastumo, nuolankumo. Imoko i?r?ti ? dang?, pamatyti boru?l? arba ras? ant ol?s. Daniausiai mes per suaugusi?j? r?pes?ius it? dalyk? nebematome, nemokame diaugtis. Mokame tik bamb?ti, kad viskas negerai. Intelekto negali? turintys vaikai moka matyti vies?. T? vies? jie parod? manyje ir kituose mon?se. Jei man?s paklaust?, ar buvau pragare, atsaky?iau, kad tai buvo nepilname?i? kolonija. Jei paklaust?, ar buvau rojuje, atsaky?iau, kad taip, tai buvo bendruomen?s Tik?jimas ir viesa stovykla.

- Jums teko dirbti su viesaus atminimo kunigu E. Semaka, kur? visi vadino t?veliuku. Kok? p?dsak? J?s? gyvenime paliko is mogus?

- Taip, man teko dirbti ir bendrauti su t?veliu Semaka. mon?s, kurie praeina pragar? ?ia, em?je, patiria daug kan?i?, – nuskaidr?ja. inoma, kiti apkarsta, pasidaro r?st?s, kertingi. T?veliukas buvo giedras – senatv?s marazmas jo nepaliet?. ? kiekvien? mog? i?r?jo taip, tarsi b?t? po deimties met? sutik?s emiet?. Jis tryko diaugsmu, humoru. Pavyzdiui, prieis prie mogaus, patampys u plauk?… mogelis sutrinka. Tada sako: Dabar tu mane u plauk? patampyk. Aiku, t?velis t? plauk? nei vieno netur?jo. Tada mogus atsipalaiduoja, tampa lengva bendrauti.

T?velis Semaka buvo vaik?iojanti enciklopedija. T?veli, – sakau, – 1924 metai. K? atsimenate? Na, ir pasakoja por? valand?, prad?damas Taut? seimu, baigdamas vyskupais ir popieiais. Galvoju, kaip b?t? puiku ir man tiek giedros, tiek supratimo ir viesumo tur?ti
senatv?je, pragyventi 100 met? ir nesusigadinti.

- Kokiais diaugsmais ir r?pes?iais gyvena iluvos parapijos klebonas?

- Smagu, kad gra?ja iluva, gaus?ja piligrim?, rekolekcij?. Net ir labiausiai apsileid? iluvikiai tvarkosi aplink?. At?jo kal?dojimo metas susipainti su parapijie?i? r?pes?iais, palaiminti juos ir namus. Kadangi esu tarnas mon?ms, tai galioja paradoksas: n?ra nieko pastovesnio, kaip laikini sunkumai.

- Nors kunigo kasdienyb? pilna darb?, globojate vaik? nam? aukl?tinius. Ar pritariate nuomonei, kad vaikas, uaug?s nepalankiomis s?lygomis (taip dabar rodoma reklamoje), yra kuo nors prastesnis u kitus?

- Deja, mano globa minimali, juk jie materialiai valstyb?s apr?pinti, bet stokoja to, ko labiausiai reikia mogui meil?s, buvimo su kitu mogumi, kuriam tu svarbus. Labdaros gerai, bet ne geriausia. ?sivaizduokit toki? akcij?: per Kal?das Raseini? savivaldyb?s politikai
VISUS vaikus i globos nam? pasiskirsto ? savo eimas (ot b?t? akibroktas Lietuvai) ir paskui pasidalina per laikrat? ?sp?diais (ar jie tikrai prastesni u kitus). Juk Dievo akyse esame lygiaver?iai.

- Ar turite koki? pom?gi??

- Kelis: vejyba, tapyba, gitara ir sodas.

- Tempas, spartumas io laikme?io ym?s. Danas paklaustas, kaip gyvena, skundiasi: Neturiu laiko. Patarkite, kaip atrasti laiko?

- I vaikyst?s atsimenu tok? aisl? sukutis paminkai svirtel? ir jis sukasi. Tai m?s? dien? mogus daug veiklos, bet toje pa?ioje vietoje, nes n?ra krypties ir tikslo. B?gi, leki, atsitrenki kas? Karstas. Kieno? Tavo. Technologijos ad?jo sutrumpinti darbo savait? ir dien?,
pailginti atostogas, kad gal?tume daugiau laiko skirti eimai ir pom?giams, tobul?ti ir m?gautis gyvenimu. Bet – viskas atvirk?iai. Iganymas pasirodo ne ?ia, nors daug kas to bukai nenori pripainti. mogus net negyvena jis vegetuoja. Pl?osi d?l pinig?, praranda sveikat? ir nervus, paskui u tuos pinigus bando bent kiek t? sveikat? ir nervus susilopyti. Gal? gale – nei pinig?, nei sveikatos. Tai kelias be Dievo. Gyvendamas su Dievu mogus neapsigauna vertyb?se, gyvenimas tampa prasmingas, o svarbiausia – patiri Dievo veikim? konkre?iai, tiesiog kasdienyb?je. Dievas yra laiko Viepats, tai gal vert?t? su Juo umegzti dalykik? santyk??

- Kaip mogui reaguoti ? aplinkui esant? blog?, paty?ias? Pvz., per Youtube rodomi vaizdeliai, kuriuose ty?iojamasi i Kristaus. Jauni mon?s danai neatskiria ribos, kur yra humoras, o kur prasideda paty?ios.

- ventame Rate parayta taip: A kantriai meldiuosi matydamas blog?. mon?s, kurie pasitiki Dievu, blogio nesureikmina, sugeba jo ivengti. Kod?l yra paty?ios? Jos ateina i eimos, tokios eimos, kur tr?kta meil?s, supratimo, iklausymo, kur nuolat apaukiama arba, kitas kratutinumas nekreipiama d?mesio. Meil?s, velnumo stoka sukelia agresij?. Tai psichologin? aksioma. Tada vaikas ieko d?mesio bet kokiais b?dais. Nepilname?i? kolonijoje pasteb?jau: visi recidyvistai ??l?s, kai bendrai nekiesi. Kai nekini po vien?, lieka tik vaikas, labai nelaimingas vaikas. Gal teisingas posakis: N?ra blog? moni?, yra tik nelaimingi mon?s? Tik reikia labiau ?sigilinti, i karto pamatysi yra aizdos. Kur? eimoje. iluvoje tod?l ir b?na igydymo pamaldos paskutin? m?nesio penktadien? (nuo balandio iki
spalio m?nesio). Suvaiuoja egzorcistai ir gydo santykius su t?vais, draugais, bendradarbiais.

- Did?jantis beprasmyb?s jausmas veda ? priklausomybes. Kaip priklausomam mogui pakilti i duob?s, kaip sau pa?iam pad?ti?

- Priklausomyb? alkoholiui, narkotikams, internetui, r?kymui, loimams, seksui, mobiliakams … U viso to stovi dideli pinigai, kuriuos magnatai i?iulpia i jauno mogaus ir paskui j? imeta ? pasaulio iuklyn? dv?sti. Li?dna, kad kartais ir spauda, ir televizija parsiduoda jiems. J?zus sak?: At?jau, kad mon?s tur?t? gyvenim?, kad aps?iai jo tur?t?, bet ivar? i savo irdi? Diev? mon?s liko tik animal rationale be Dievo vaik? orumo ir prakilnumo. irdis susitraukia ir ten nebetelpa nei Dievas, nei artimieji, nei pats. Tai ir pirmaujam
saviudybi? skai?iumi. A?i? Dievui, yra Pakutuv?nai, Palendriai, Baltrik?s vienuolynai, padedantys isivaduoti i priklausomybi? ir v?l gyventi, v?l tapti laisvam. ?ia gal vert?t? pasiklausyti liudijim? kad ir ano kelias (galima rasti internete, puslapyje bernardinai.lt).
- Krik?ionyb? n?ra vienalyt?. Koks j?s? poi?ris ? visas krik?ionikas religijas?

- Kristaus Bany?ia mogikos puikyb?s buvo suskaldyta ? katalikus, sta?iatikius ir protestantus, o pastarieji dar skilo ? patriarchatus ir konfesijas. Dabar visi trys ieko, kas juos jungia, kad atsilaikyt? blogio pasaulyje, kur siaut?ja mirties kult?ra. Beje, sakoma, kad vienas
i pasaulio pabaigos enkl? bus vis? trij? susijungimas v?l ? vien? Bany?i?. Sektos, deja, vykdo dvasin? genocid?, pasisavina nari? turtus, domisi tik turtingais arba jaunais tais, kurie naudingi. inia, kad ir Raseiniuose jau yra apipl?? ir apgav? ne vien? mog?.

- Mes tampame mon?mis ir galime isiskleisti tik per santykius su kitais. Ko, j?s? nuomone, stokoja mogiki santykiai?

- mogus yra sociali b?tyb? negali gyventi be kito mogaus. Jei santykis su kitu mogumi remiasi egoizmu, iskai?iavimu, nesiskaitymu su kito mogaus orumu, inaudojimu, melu, veidmainyste, tai prarandi save kaip mog?, nes sunaikini savyje santyk? mogus-mogus, lieka tik mogus-daiktas, o tai teologijoje vadinama pragaru. Gailestingumas (jautrumas ir nerimas kito mogaus kan?iai, skurdui, vienatvei, nevil?iai, baimei…), altruizmas, pagarba, tiesa, teisingumas… brandina asmenyb? mog?, kaip v. Ratas sako, – didiadvas?.

- K? nor?tum?te pasakyti visikai netikintiems ar abejingiems?

- Laim?s trokimas b?dingas kiekvienam mogui. Graik? filosofas Epik?ras sak?: I gyvenimo imk visus malonumus, bet tik tuos ir tiek, kad nesudaryt? didesni? nemalonum?. Linkiu neb?ti trumparegiais ir neapgaudin?ti sav?s tai neimintinga.

- Galb?t ir tikintiesiems nor?tum?te patarti.

- Tris I: iminties (matyti Dievo akimis), itverm?s (sveiko pasitik?jimo Dievu) ir itikimyb?s (Dievui ir sau).

- Kal?dos m?gstamiausia daugelio vent?, deja, tapusi pirkimo maratonu. Patarkite, kaip atrasti tikr?j? Kal?d? turin? ?-

Gav?nia paym?ta atgaila, to adventas – ramybe ir laukimu: nurimti, gal paimti ? rankas v. Rat?, kad Dievas per j? tau prabilt?, gal pasiklausyti teologin?s laidos per Marijos radij? apie gyvenim?, gal susitaikyti su artimaisiais, gal pasakyti jiems, kad myli, gal per
Kal?das aplankyti vienius, gal tiesiog pasikalb?ti su Dievu atvirai, paprastai, dalykikai, gal paklausti, kokios Jis dovanos nor?t? savo gimtadieniui.

- K? per Kal?das pasakysite savo parapijie?iams, tik?damasis, kad jie to nepamir, ?sid?s ? ird??

- Kad nepraiopsot? J?zaus gimimo kaip tie Betliejaus gyventojai, ? kuri? namus Marija ir Juozapas beld?si praydami prieglobs?io pagimdyti k?dik?. Kad pasaulio triukmas neugot? tylaus Dievo beldimosi ? j? nam? ir irdi? duris, kad tai b?t? j? bi?iulio J?zaus gimtadienis.

- Nuoirdiai d?kojame u pokalb?.

1 Komentaras

  1. Arunas

    2012-04-20 14:02

    Aciu uz pasidalinta ismintim ir patirtim. Manau labai truksta butent tokio svietimo jaunimui ir to labiau suaugusiems.