Miestas graž?ja – eismas sud?ting?ja?

Aušra ŠNEIDERYT? [1]

Gyventoj? ir projektuotoj? nuomon?s d?l Raseini? gatvi? vizijos išsiskiria. Nors miesto centras puošiasi naujomis, dailiomis gatv?mis, vairuotojai vis dažniau burnoja. „Kas priima tokius nelogiškus sprendimus?“ – klausia trisdešimties met? vairavimo staž? turintis Juozas.

Eismo subtilyb?s „užkniso“ vairuotojus .

Anot Juozo (tapatyb? redakcijai žinoma), parkavimo sprendimai Raseini? mieste visiškai nelogiški. „Kiekvienas vairuotojas žino, jog saugiausias, patogiausiais ir ekonomiškiausias automobili? statymo b?das – „eglut?“, kai automobilis pasukamas 45 laipsni? kampu nuo kelkraš?io. Ta?iau Vytauto Didžiojo gatv?je juos tenka statyti lygiagre?iai kelkraš?iui. ?sivaizduokite: ir taip siaura važiuojamoji dalis žiem? dar labiau susiaur?ja. J?s pasistatote savo automobil? lygiagre?iai ir išlipate iš jo… tiesiai ? važiuojam?j? dal?. Tai nesaugu. Baisu net atidaryti duris, kai pro šal? švilpia transporto priemon?s. Tuo metu pravažiuojantieji turi saugotis stovin?i? automobili?, kad iš j? priešais neiššokt? p?stysis. D?l tokio statymo b?do Vytauto Didžiojo gatv?je praktiškai neb?ra pirmos eismo juostos – visi d?l saugumo važiuoja antr?ja. Pastatyti automobil? tokiu b?du taip pat n?ra lengva. Ypa? skundžiasi moterys. Mano žmona stengiasi toje gatv?je automobilio nepalikti. Net man, turin?iam 30 met? vairavimo staž?, ne visuomet lengva prisiparkuoti“, – kalba pašnekovas.

Ne pyragai vairuotoj? laukia ir dabar tvarkomoje Dubysos gatv?je. Ten automobilius teks statyti statmenai kelkraš?iui. Toks statymo b?das pasirinktas siekiant sutaupyti vietos ir sutalpinti kiek ?manoma daugiau automobili?. „Ten parkuotis bus dar sud?tingiau. Pagalvokite, kaip reik?s ?vairuoti sta?iu kampu, jei jums iš nugaros ir priekio važiuoja automobiliai? Tarkime, vienas atvažiuos nuo „Senuk?“ ir statys statmenai, kitas, atvažiav?s nuo „Rasos“, statys skersai. V?l policininkai gal?s fotografuoti, kiek patinka. Jei b?t? nurodytas statymas „eglute“, kiekvienas žmogus su tuo susidorot?: automobil? pasukai, ?važiavai, o išvažiuoji vos pavar?s atgal. O kaip dabar reik?s išsirangyti? Jei automobiliui paliktas trij? metr? tarpas, o tavo transporto priemon? – didžiulis visureigis?“ – svarsto eismo subtilyb?mis Raseini? mieste pasipiktin?s žmogus.

Rajono PK VPS Keli? policijos grup?s vy­res­nysis spe­cialis­tas Ar?nas Kantautas tikina, kad gyventojai po truput? ima priprasti prie automobili? statymo tvarkos. „Pareig?nams vis dar tenka persp?ti vairuotojus d?l automobili? statymo. Pasak keli? policijos specialist?, vairuotojai Vytauto Didžiojo gatv?je jau pakankamai taisyklingai stato transporto priemones. Ta?iau automobili? statymas aikštel?se prie nam? ir kiemuose tebelieka chaotiškas. Pareig?nai primena, kad automobili? statymas ant žali?j? vej? yra neteis?tas ir vairuotojas gali b?ti baudžiamas“, – sako A. Kantautas.

Bene labiausiai vairuotojams kli?va gatvi? siaurinimas. „Gatvi? ?rengimas tiesiog stebina. Visame pasaulyje važiuojamoji dalis platinama. Juk automobili? vis daug?ja. Ta?iau Raseiniuose kažkod?l tiesiami trij? metr? plo?io šaligatviai, o važiuojamoji dalis, kurioje ir taip sud?tinga prasilenkti vis intensyv?jant eismui, yra siaurinama. Ar pas mus tiek daug p?s?i?j?, kad reik?t? daryti pla?iausius šaligatvius? Nemanau. Žmoni? minias matau tik per Rudens švent? arba pasipylus ži?rovams iš kokio renginio Kult?ros centre. Bet ir tada visi s?da ? automobilius ir važiuoja“, – kalba Juozas.

Nematomas šviesoforas ir  nepravažiuojamos sankryžos

Eismas miesto centre ši? vasar? tur?t? gerokai pasikeisti. Duris atv?r?s prekybos centras „Maxima“ padidins automobili? srautus. Siekiant juos tinkamai sureguliuoti, bus ?rengiami šviesoforai šiose gatvi? sankryžose: Jurbarko ir Vilniaus, Ston? ir Vilniaus, Vytauto Didžiojo ir Vilniaus. Maironio ir Vilniaus gatvi? sankryžoje šviesoforas jau yra. Planuojama, kad jis prad?s veikti š? m?nes?. Ta?iau, gerbiamas skaitytojau, ar jau pasteb?jai ten „išdygus?“ šviesofor?? Transporto ?mon? turintis raseiniškis Vaidas Kuzmarskis sako, kad šviesoforas yra beveik nematomas. „Jis taip sunkiai pastebimas, kad dar ne vienas vairuotojas bus nubaustas, kol prad?s ? j? kreipti d?mes?. Kol kas nepanašu, kad eismas prie b?simos „Maximos“ b?t? tvarkingai sureguliuotas. ?ia bus avarij? ir tragedij?“, – sako pašnekovas.

Daug kas stebisi ir ne vietoje pažym?tomis per?jomis. „P?s?i?j? per?jos sankryžoje prie „Senuk?“ prekybos centro pažym?tos visiškai netikusioje vietoje. Praktiškai ant sankryžos. Keli? eismo taisykl?s draudžia automobiliui sustoti ant p?s?i?j? per?jos. Ta?iau, sustojus prieš per?j?, nematyti kelio. Toje vietoje turi b?ti reguliuojama sankryža arba p?s?i?j? per?ja pažym?ta toliau nuo sankryžos, kad prie jos b?t? galima privažiuoti ir saugiai atlikti manevr?. Dabar gali žmog? partrenkti, nes ne?manoma techniškai prasilenkti su kita mašina. Erdv?s eismo ?vykiams pas mus apstu“, – sako raseiniškis Saulius Kelertas.

Problema – vairavimo  NEkult?ra?

Raseini? rajono savivaldyb?s administracijos Vietinio ?kio ir turto valdymo skyriaus vyriausiasis specialistas Valmantas Bentnorius sako, kad pagrindin? raseiniški? problema – ne gatvi? plotis ar parkavimo b?das, o vairavimo kult?ros nebuvimas. „Vytauto Didžiojo gatv?s važiuojamoji dalis yra pakankamo plo?io ir prasilenkti problem? n?ra. Ta?iau kai kam ir automagistral?s b?na per siauros. Kiek man žinoma, dar nebuvo nei vieno eismo ?vykio prasilenkiant. Yra tik kita problema – vairavimo kult?ros ir kelio ženkl? ,,matymo“ problema. Labai gaila, kad kai kurie m?s? vairuotojai važiuoja ,,mintinai“, t. y. neži?r?dami ? kelio ženklus, parkavimo b?d?, ne?galiesiems skirtas vietas“, – sako specialistas.

V. Bentnorius atkreipia gyventoj? d?mes? ? tai, kad projektuojant gatves niekas n?ra daroma šiaip sau. Kiekvienas išmatavimas – reglamentuojamas, o sprendimai – motyvuoti. „Gatv?s kategorijos nustatomos ?vertinus esam? ir perspektyvin? gatvi? pagrindin? paskirt?, eismo intensyvum?, srauto sud?t?, gretim? teritorij? apstatymo pob?d? bei normini? dokument? reikalavimus. A, B, C kategorij? gatvi? vienos eismo juostos laidumas – 1750 lengv?j? automobili? per valand?. Dubysos gatv?s kategorija yra D1. Pagal reglament? eismo juostos plotis tur?t? b?ti 3 m. Dubysos gatv?s eismo juostos plotis bus 3,5 m, tai beveik automagistral?s eismo juostos plotis“, – aiškina pašnekovas.

Anot V. Bentnoriaus, Raseini? miesto gatv?s, kit? rajon? atžvilgiu, n?ra pras?iausios. „Kai kas gali sakyti, kad tai netiesa. Bet kiek žmoni? – tiek nuomoni?. Vienas klausia, kam tas dvira?i? takas, jei aš dvira?io neturiu, kitam nepatinka, kad susiaurinome važiuojam?j? dal?, o tre?ias aiškina, jog geriau šaligatvis b?t? platesnis, nes jis automobilio neturi ir visur vaikšto p?s?iomis. Visiems ne?tiksi.“

Finansavimas skurdus

R?pinantis Raseini? rajono susisiekimo infrastrukt?ros gerinimu, bene didžiausias trukdis – tuš?i? kišeni? sindromas. Finansavimas toks menkas, kad kiekvienoje iš miesto seni?nij? sutvarkoma tik po vien? gatv? kas treji metai. Tai kalb?damas „Raseini? krašto televizijos“ laidoje „Tiesioginis eteris“ pripažino ir V. Bentnorius.

Džiugu, kad šiemet pagaliau pirmosios pagalbos sulauks siaurut? ir netvarkyta Žibuokli? gatv?. Ji bus išasfaltuota. Šioje dalyje UAB ,,Raseini? vandenys“ ?reng? inžinerinius tinklus, tod?l rangovai privalo atstatyti buvusius gatv?s parametrus. Ta?iau sunkiojo transporto sugadinta ir toliau gadinama Algirdo gatv? ir šiemet liks neremontuota. Raseini? rajono savivaldyb? neturi galimybi? kapitališkai suremontuoti vis? gatvi?, tod?l šios gatv?s remontui bus bandoma gauti ES l?š?. Pagrindiniai darbai šiais metais vyks Dubysos gatv?je. Jie t?sis iki kit? met? vasaros. Gatv?s tvarkymas finansuojamas ES ir Savivaldyb?s biudžeto l?šomis. Projekto vert? – daugiau kaip 2 mln. 300 t?kst. Lt. Gatv?je bus ?rengti nauji šaligatviai su dvira?i? takais, nutiesta nauja asfalto danga, nukabeliuotos senos orin?s elektros linijos ir ?rengta lietaus kanalizacija, naujas apšvietimas bei automobili? stov?jimo aikštel?s. Taip pat vykdomas Ston? gatv?s prat?simas sujungiant j? su T. Vaižganto gatve. Manoma, kad taip pavyks sumažinti eismo intensyvum? miesto centre. Kitais metais tur?t? prasid?ti Vilniaus gatv?s tvarkymo darbai. Tam tikimasi gauti ES param?.

Taip pat šiemet ketinama sutvarkyti Draugyst?s gatv? Girkalnyje, Šlapu?i? gatv? Vosiliškyje, Darbinink? gatv? Vidukl?s geležinkelio stotyje. Bus tvarkoma ir Kalno gatv? Kalnujuose. Dviratininkus nudžiugins naujas dvira?i? takas nuo Kalnuj? iki Raseini?. Mieste jis drieksis Vilties, Žv?ryno ir Stoties gatv?mis – tiesiai iki dabar statomos „Maximos“. Dvira?i? takui skirta 370 t?kst. Lt iš Savivaldyb?s biudžeto. Kaip „Raseini? krašto televizijos“ laidoje „Tiesioginis eteris“ kalb?jo Raseini? rajono savivaldyb?s administracijos direktor? Aurelija Ložyt?, šie pinigai dvira?i? tako ?rengimui skirti rajono mero ir kit? tarybos nari? pastangomis. Be abejon?s, ir toliau dedamos pastangos, kad tvarkyti gatv?ms pavykt? gauti papildom? l?š?.