Nemokamos kelionės grąžino gyventojus į viešąjį transportą

Siųsti Versija spausdinimui


Keliauti Raseinių viešuoju transportu galima ir be piniginės. Raseinių rajono savivaldybės tarybos sprendimu, nuo 2022 metų liepos visos kelionės reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais – ir priemiesčio, ir miesto – yra nemokamos. Prie šios naujovės gyventojams ilgai pratintis nereikėjo. Jau pirmąjį nemokamo pavėžėjimo mėnesį viešojo transporto keleivių srautas padvigubėjo, o baigiantis pirmajam pusmečiui jis išaugo net 2,8 karto.

Jūratė KIELĖ
jurate.alioraseiniai@gmail.com

Galimybę keliauti nemokamai Raseinių rajono gyventojai gavo vieni pirmųjų šalyje. Tad ir Savivaldybės, ir „Raseinių autobusų parko“ vadovams tai tapo nemenku iššūkiu. Buvo nuomonių, kad idėja nepasiteisins. Bet jau pirmajame jos įgyvendinimo etape – nuo 2021 metų rugsėjo nemokama pavėžėjimo paslauga pradėta teikti tik keliaujantiems miesto maršrutais – paaiškėjo, kad pataikyta į dešimtuką.

IŠSPRĘSTA NE VIENA PROBLEMA
UAB „Raseinių autobusų parkas“ direktorius Kęstutis Derliūnas, komentuodamas miesto ir priemiesčio keleivių srautų lentelę, sako, kad nemokamas pavėžėjimas viešąjį transportą suaktyvino labiau, nei buvo tikimasi.
„2022 liepą, kai nemokamai pradėjome vežioti ir priemiesčio maršrutais, keleivių sulaukėme 2,3 karto daugiau nei 2021-ųjų liepą. Svarstėme, gal vasaros metas – seneliai su anūkais važiuoja nusipirkti ledų ir panašiai, – gal žmonės tiesiog domisi naujove, bet ir kiti, jau darbiniai, mėnesiai tikrai nenuvylė. Iki metų pabaigos keleivių skaičius išaugo beveik tris kartus“, – džiaugiasi K. Derliūnas.

2022 m. lapkritį keleivių vyko 2,8 karto daugiau nei tą patį 2021-ųjų mėnesį, gruodį augimas siekė 2,7 karto.
„Tai tikrai geras sprendimas. Jis pasiteisino su kaupu – keleiviai sugrįžo, dabar jų kur kas daugiau negu prieš pandemiją“, – sako „Raseinių autobusų parko“ vadovas.
Kitos savivaldybės viešojo transporto patrauklumą bandė kelti diegdamos elektroninius tablo, nemokamą internetą ar paleisdamos elektra varomus autobusus. Bet nė viena iš šių priemonių laukiamo rezultato nedavė.
„Dalindamasis patirtimi su kitų kompanijų kolegomis, kaskart pabrėžiu, kad mes savo sprendimu atsikratėme daugelio problemų, be to, su minimaliomis sąnaudomis. Elektroniniams tablo ar elektroninėms bilietų sistemoms išleidžiamos šimtatūkstantinės sumos. O šiuo atveju Savivaldybė nepatyrė didelių kaštų, juo labiau kad mes buvome stipriai sumažinę savo sąnaudas“, – tikina K. Derliūnas.
Sprendimo kainą jis iliustruoja aktualiu pavyzdžiu: dėl uždaryto tilto per Dubysą pailgėję maršrutai (apie 200 papildomų kilometrų) bendrovei kainuos kur kas daugiau nei nemokamas pavėžėjimas.
Raseinių rajono gyventojai jau dalijasi nemokamo važiavimo įspūdžiais. Kelionės ne tik nieko nekainuoja, bet ir tapo patogesnės – žmonėms nereikia rūpintis atsiskaitymu, pagreitėjo aptarnavimas. Tai patogiau ir vairuotojams, nes dabar tereikia išmušti bilietą kaip kelionės sutartį su keleiviu, o su atsiskaitymu susijusių reikalų nebeliko.

UŽTIKRINTI GYVENTOJŲ POREIKIAI
Raseinių rajono savivaldybės taryboje sprendimas, kaip gyventojams sudaryti kuo palankesnes sąlygas naudotis viešuoju transportu, brendo ne vienus metus. Svarstyti įvairūs variantai, bet apsispręsta dėl nemokamo pavėžėjimo.
„Raseinių autobusų parkas“ – Savivaldybės įmonė, finansuojama iš jos biudžeto. Jei vienu ar kitu maršrutu važiuoja pustuštis autobusas, jo nuostolius dengia Savivaldybė. Ar penki, ar dvidešimt penki keleiviai, kainų skirtumą sumokame mes, – aiškina Raseinių rajono savivaldybės meras Andrius Bautronis. – Matydami, kad iš šios viešosios paslaugos neuždirbsime, iškėlėme nemokamo viešojo transporto idėją. Prieš tai jis buvo optimizuotas, kad, vaizdžiai tariant, nevežiotume nemokamo oro iš vienos vietos į kitą.“

Meras primena, kad viena iš Savivaldybės funkcijų – rūpintis viešosiomis paslaugomis, taigi ir viešuoju transportu, jo prieinamumu.
Sprendimas dėl nemokamo pavėžėjimo kiekvienam rajono gyventojui užtikrina galimybę juo naudotis, o pačiai įmonei – daugiau lankstumo peržiūrint maršrutus, pritaikant juos prie keleivių srautų, įmonių veiklos grafikų, darbuotojų poreikių.
„Nuo pirmo mėnesio keleivių srautai išaugo ne procentais, o kartais. Vadinasi, mūsų sprendimas taiklus, visiškai atitinkantis rajono gyventojų poreikius, – pabrėžia A. Bautronis. – Tiesa, bendraudamas su kolegomis iš aplinkinių savivaldybių girdėdavau, kad tokiu būdu pritrauksime ne daugiau nei kelis procentus keleivių. Bet buvome viską gerai apskaičiavę, todėl turime tą rezultatą, kurio tikėjomės. Ir net geresnį.“

DARBUOTOJŲ PATOGUMUI
Nuo vasario pradžios vienas iš „Raseinių autobusų parko“ maršutų priartėjo prie Raseinių seniūnijoje Andrušaičiuose veikiančios įmonės „Danspin“. Čia perkelta galutinė miesto autobuso stotelė, anksčiau buvusi Norgėluose.
„Ne vienas mūsų darbuotojas susidurdavo su atvykimo į darbą problema, tarp jų ir pas mus dirbančios ukrainietės karo pabėgėlės. Reikėjo ją spręsti, todėl kreipiausi į merą ir „Raseinių autobusų parko“ vadovą. Nesunkiai radome bendrą kalbą. Džiaugiamės, kad maršrutas buvo pratęstas, iš viso – tris kilometrus. Dabar galutinė stotelė yra „Danspin“, – pasakoja įmonės direktorius Rosvaldas Kunickas.

Dalis darbuotojų nuo pirmos dienos persėdo į visuomeninį transportą, kitus kol kas riboja ankstesni susitarimai dėl pavėžėjimo. Skaičiuojama, kad ši paslauga bus naudinga penkioms dešimtims Raseiniuose gyvenančių „Danspin“ darbuotojų.

Komentarų nėra