Šiluvoje duris atv?r? religinio meno k?rini? galerija

[1]Šiais metais Šiluvos piligrim? centras savo veikl? pradeda su nauja erdve – nedidele religin?s estetikos meno k?rini? galerija, kurioje eksponuojami išskirtinio d?mesio nusipeln? meno k?riniai. Šie meno darbai ?k?nija Šiluvos šventov?s ir šiuolaikinio meno dia­log?. Tad nuo sausio m?nesio atvykus ? Šiluv? Piligrim? centre galima ?sigyti šiuolaikini? Lietuvos meninink? darb?. J? ?vairov? varijuoja nuo grafikos iki tapybos, nuo skulpt?ros iki instaliacijos. Pasteb?tina, kad eksponuojam? ir parduodam? k?rini? autoriai prisiliet? prie Šiluvos šventov?s sakralios erdv?s dalyvaudami parodose, bienal?je ar kituose renginiuose.
Šiluvos šventov?je per menin? k?ryb? siekiama atrasti ryš? tarp sakralios vietos ir šiuolaikinio žmogaus. Svarbu, kad menininkai prisideda prie šventov?s k?rybinio proceso patys tapdami Šiluvos bendruomen?s dalimi. Tod?l ? šventov? atvykstantys piligrimai gal?s išsinešti dalel? Šiluvos dvasios ? savo namus, biurus ar kitas erdves. Taip piligrimai gr?ž? ? savo kasdien? aplink? per meno k?rin? kontempliatyviai prisilies prie šventov?s. Šiluvos piligrim? centras – prieangis ? šventov?, dialogo erdv?, kurioje galime atrasti save, asmenin? santyk? su vieta ir prisid?ti prie jos k?rimo.
Norin?ius ?sigyti meno k?rini? profesionali menotyrinink? R?ta Gini?nait? pakvies sužinoti apie autori? ir šiuolaikinio meno lauk?, taip pat b?site palyd?ti religin?je meno k?rinio patirtyje. Esamam ar b?simam meno kolekcionieriui, meno myl?tojui Piligrim? centre dirban?ios menotyrinink?s pad?s pajausti dvasios ir meno k?rinio s?sajas, suprasti, kaip vienas ar kitas k?rinys gal?t? tapti nam? ar darbo erdv?s dalimi, apsispr?sti, ar b?tent j?s esate šio k?rinio pirk?jas.
Šiuo metu Piligrim? centre galima ?sigyti šiuos k?rinius: Romualdo Balinsko tapybos darb? ,,Šiluvos kl?tel?s angelai“ (2021, aliejus, drob?, 60×80), R?tos Onos ?igriej?t?s grafikos triptik? ,,Aštuntoji psalm?, I, II, III“ (2021, akvarel?, pieštukai, 20×20) ir Židrijos Janušait?s tapybos k?rin? ,,Prisilietimas“ (2018, aliejus, drob?, 160×120).
R. Balinskas gim? 1959 m. spalio 22 d. Šiauliuose. 1982 m. baig? Šiauli? pedagogin? institut?. Nuo 1984 m. kaip tapytojas dalyvauja grupin?se ir personalin?se parodose. Nuo 1986 m. gyvena ir dirba Vilniuje. Nuo 1990 m.
priklauso Lietuvos dailinink? asociacijai. 2002 m. yra laisvai samdomas spaudos dailininkas. Suk?r? 600 knyg? viršelius ir kit? grafini? darb? spaudai. Dirbo su leidyklomis „Gimtasis žodis“, „Versus Aureus“ ir „Katalik? pasaulio leidiniai“. 2021 m. R. Balinskas dalyvavo Šiluvos tarptautin?je šiuolaikinio meno bienal?je. Menininkas jau daugiau nei 40 met? tapo ?vairiomis temomis, sukaup?s nemaž? patirt? religin?s tematikos žanre. Tod?l jo patirtis simboliškai pralauž? ledus ? šiuolaikinio meno ir religijos pasauli? susitikim? bienal?je, j? atv?r? autorine paroda „Pašv?sta kolekcija“. K?r?jas atskleid?, kaip šiuolaikin? tapyba ir religin? patirtis geba organiškai s?veikauti drob?je. O liepos m?nes? ?sik?r?s ypatingoje Šiluvos vietoje – kl?tel?je priešais Apsireiškimo koply?i?, savo laikinose dirbtuv?se suk?r? ne vien? tapybos meno k?rin?. Vienas j? – „Šv. Barbora“ – tapo Šiluvos piligrim? centro muziejin?s ekspozicijos dalimi. Menininkas ypatingai prisiliet? prie Šiluvos šventov?s, joje ieškojo ?kv?pimo ir suk?r? vietos aplinkos detali? ?kv?pt? paveiksl?.
[2]K?r?jas ieškojo tikrov?s siužet?, kurie paliekami m?s? kasdienio žvilgsnio pakraš?iuose: bazilikos klausykloje, kl?tel?je ant palang?s esan?i? sen? liturgini? reikmen? fragmentuose, nešiojamame procesij? altor?lyje. Meninink? ?kvepia tai, kas subtiliai ir ap?iuopiamai pažymi rib? tarp dviej? pasauli?: palang?s daiktai, šventojo skulpt?ra altor?lyje, klausykla. Visgi jis nevaizduoja ribos, ta?iau padeda j? pajusti tapydamas tai, kas šalia, tai, kas esti vos per vien? žingsn?. R. Balinsko drob?s nepalieka abejing? steb?toj?. Menininko k?rybin?s išraiškos jautrumas, daugiasluoksniškumas priver?ia ži?rov? nuskaidrinti savo žvilgsn? vaizduojamo objekto atžvilgiu. Paveiki religinio atvaizdo patirtis, perteikta tirštame, ta?iau pilno lengvumo keli? sluoksni? pot?pyje, ?kvepia ži?rov? sielos skaidrumui, tarsi priver?ia atsiverti vidiniam pasauliui, kuriame atsiskleidžia kiekvieno žmogaus tyrumas ir akistata su tuo, kas yra tobulas skaidrumas.
R. O. ?igriej?t? mok?si M. K. ?iurlionio meno mokykloje, v?liau Vilniaus dail?s institute studijavo grafikos specialyb?. Autor?s k?rybin? veikla apima ?vairias menin?s raiškos formas ir sritis: pašto ženklai, progini? monet? ir medali? projekt? k?rimas, šventin? scenografija, restauracijos darbai prie Vinco Grybo altori? Sintautuose, knyg? iliustracijos, laisvos k?rybos darbai. M?gstamos priemon?s – pieštukas, akvarel?, pastel?.
R. O. ?igriej?t? 2021 m. pažadino Šiluvos šventov?s esminius ?vykius – tai procesijas ir eisenas ? Šiluv? Lietuvos nelaisv?s metu ? atlaidus, užfiksuotus Lietuvos katalik? bažny?ios kronikoje. Šiais metais „Magnificat“ leidykla išleido Grasildos Reinys parašyt? ir R. O. ?igriej?t?s iliustruot? knyg? jaunimui „Adel? Dirsyt?“. Pirm? kart? iliustracij? paroda vyko Šiluvos piligrim? centre paskutin? rugpj??io šeštadien?, kur? sovietme?iu nuo pat pirm?j? eisen? ? Šiluv? tikintieji skyr? maldai už Lietuvos laisv?. O per Šilines, rugs?jo 8 d., Šiluvos šventov?s apsuptyje buvo galima panirti ? atvertos knygos „Adel? Dirsyt?“ gyvybingum?. Joje meninink? vaizdine kalba atskleid? mokytojos, ateitinink?s, tremtin?s, pasaulyje žinomos Sibiro kalini? maldaknyg?s „Marija, gelb?k mus“, užrašytos ant beržo tošies gabal?li?, autor?s A. Dirsyt?s gyvenim?, jos stipryb? ir išskirtinum?. Jautrios, švelnios, spalvotu pieštuku ant popieriaus pieštos iliustracijos mena trapios gyvenimo istorijos vidin? pasaul?, kuris liudija meil? laisvei. „Iliustracija yra tarsi visiškai kitas gyvenimas, kuriam žodžiai tampa nereikalingi. Kitaip tariant, nors iliustracijos knygoje sudaro duet? su knygos tekstu, ta?iau iliustruotojo melodija yra kita“, – sako autor? straipsnyje „Knygos apie Adel? Dirsyt? k?r?jos: m?s? laikais ypa? reikia heroj?“.
Meninink? jautriai išgyvena žmogaus trapum? ir subtiliai ap?iuopia pamaldum?, perteikdama j? lengvu, ta?iau kupinu užtikrintumo pieštuko br?kšniu. Ji it ant lyno išlaviruoja tarp žmogiškos dramos ir tik?jimo lengvumo. R. O. ?igriej?t? puikiai ?sigilina ? tekstus, autori? gyvenim?, kuriame jie buvo sukurti, brandžiai kuria vaizdin? užrašyto teksto pasakojim?. Tod?l jos triptikas „Aštuntoji psalm?, I, II, III“ atskleidžia žmogaus ir k?rybos santyk?, aprašyt? Biblijoje. K?r?ja poetiškai pavaizduoja, kaip žmogus pask?sta gamtoje, bet tuo pat metu išlaiko santyk? su kitu asmeniu. K?rinyje žmogus reflektuoja gamt? ir s?moningai ieško jos santykio su savimi. Autor? pasakoja tekst? vaizdu taip, kaip jis parašytas, ne tik nieko neatimdama iš žodžio, bet tik dar labiau j? sustiprindama vaizdine meno forma.
Ž. Janušait? – XXI a. Lietuvos šiuolaikinio meno k?r?ja, dirbanti ?vairiomis technikomis – nuo tapybos ir grafikos iki vaizualinio meno, fotografijos bei performanso. Jos k?ryboje meditatyviomis formomis atsiskleidžia žmogaus b?senos, kuriose išgyvenama per?jimo b?sena, vedanti link susitikimo su savimi. Meninink?s abstrakti tapyba, kaip ir Šiluvos piligrim? centre eksponuojamas k?rinys „Prisilietimas“, atveria šviesos, spalvos, formos ir erdv?s poky?ius. Ž. Janušait?s k?riniai ypa? tinka didel?ms erdv?ms, nes s?veikaudami su vieta atskleidžia supan?ios aplinkos reikšm? m?s? vidiniams išgyvenimas. K?riniai pasižymi dideliu masteliu, ta?iau jie n?ra tik sudaiktintos d?m?s, atvirkš?iai, j? netik?tose platyb?se atsiveria žmogui b?dingas konkretumas, kur? savyje randame steb?dami gamtos reiškinius, kai j? k?rybinis potencialas pažadina mumyse nuostab? keliant? atsinaujinim?. Šios pla?ios k?rini? erdv?s atveria siauras vidines žmogaus duris. Tuo metu ?vyksta virsmas, kuris yra pirmas žingsnis link sav?s ir santykio su Dievu. Tai paslaptis, už kurios slypi gyvenimas.
2021 m. Ž. Janušait?s performansas „Poema druskai“ vyko svarbiausioje Šiluvos vietoje – Šiluvos sakralioje aikšt?je, kurioje Šilini? atlaid? metu ? šv. Mišias susirenka dešimtys t?kstan?i? maldinink?. „Poema druskai“ – tarsi gyvas meno ritualas ?sikomponavo apskritimo forma ant aikšt?s grindinio tarp Šiluvos lurdo ir šv. Jono Pauliaus II skulpt?ros.
Ž. Janušait?s darbai reikalauja laike išsit?susios kontempliacijos ir buvimo kartu su k?riniu. Giorgio Bonaccorso knygoje ,,Il Rito e l‘Altro“ rašo: „Ritualas yra kaip ??jimas ? bažny?i?. ??jimas n?ra durys, kurios atsiveria ? paslapt?, bet atvaizdas, kuris leidžia ? mus ?eiti paslap?iai. <...> Ritualas yra gili sand?ra tarp jutim?, kurie suvokia pasaul?, ir pasaulio poj??io.“ Visgi neder?t? absoliutinti, nes
Ž. Janušait? apsiribojo žmogaus ?jimu Dievo link. Ta?iau b?tent šis performatyvumas, sumiš?s su vizualumu, kelia tyloje reikšmi? ir poj??i? sužadinim?, kurie priver?ia sustoti kiekvien? stebint?j?.
Šiluvos piligrim? centro informacija