Šiuolaikini? technologij? ?taka vaiko kalbos raidai

[1]Nors ankstyvuoju vystymosi laikotarpiu vaikui yra rekomenduojama atsiriboti nuo informacini? technologij? priemoni?, daugelis šiuolaikini? t?v? naudoja šias priemones kaip b?d? vaikui nuraminti. Ypa? tai pasireišk? karantino laikotarpiu, kai t?vai buvo priversti b?ti namuose su savo vaikais ir kartu dirbti nuotoliniu b?du. Viso to pasekm? – vaikai mažai kalba ir (arba) j? kalba sunkiai suprantama, sakiniuose painiojami lietuviški žodžiai su angliškais.
Dažnas atvejis, kai ryte at?jus vaikui ? daržel? išgirsime ne „labas rytas“, bet „hello“ ar vakare atsisveikinant vietoj „viso gero“ – „goodbye“. Vieni t?vai džiaugiasi, nes mano, kad j? vaikas jau turi angl? kalbos pradžiamoksl?, kiti paskubomis bando j? taisyti.
Ankstyvajame amžiuje mokyti užsienio kalb? reikia teisingai ir taisyklingai. Kol vaikas dar neturi tvirt? kalbini? ?g?dži?, nemoka taisyklingai kalb?ti gimt?ja kalba, netur?t? „netvarkingai“ mokytis kit? kalb? ir ilgai ži?r?damas filmukus užsienio kalba pritaikyti lengviausius užsienio kalb? žodžius savo kalboje, pvz., „hello“ yra lengviau pasakoma nei „labas rytas“, „blue ball“ lengviau pasakyti nei „m?lynas kamuolys“, tod?l vaikai dažnai lietuviškas formuluotes pakei?ia angliškomis. Siekiant to išvengti, reikia stengtis, kad kiekvieno išmokto užsienio kalbos žodžio atitikmen? vaikas žinot? ir lietuviškai, taip pat naudoti kompiuterines programas, filmukus, žaidimus, kurie yra lietuvi? kalba.
Kompiuteriu, telefonu galima mokytis piešti, mokyti atpažinti, palyginti daiktus, spalvas, fig?ras, gyv?nus, d?lioti d?liones ir
t. t. Tikslingai naudojant informacines technologines priemones galima pad?ti atsiskleisti vaiko k?rybiškumui, patenkinti smalsum?, lavinti m?stym?.
Milda Vežbavi?ien?,
lopšelio-darželio „Saulut?“ logoped?
metodinink?