Tailandas. Eismas be taisykli?

Nijol? PETROŠI?T? [1]

Vos pajud?jus iš Tailando sostin?s Bankoko oro uosto, gid? persp?ja: „Gatv?je, kelyje b?kite labai atid?s. Atsiminkite, jog ?ia eismas vyksta angliškai, t.y. priešinga nei mums ?prasta puse. ?ia jie važin?ja be joki? taisykli?. Ypa? motociklai, motoroleriai gali nukristi ant j?s? tiesiog iš niekur, tarsi iš dangaus. J?s? niekas gatv?je nepraleis netgi p?s?i?j? per?joje, o keliai ?ia aštuoniais aukštais išsirait?.“ Ta?iau nepaisant viso to m?s? akimis nesuvokiamo chaoso, avaringumas šioje Azijos valstyb?je yra
labai mažas. Kod?l?

Egzaminas prie per?jos

Pirmiausiai savarankiškai ištyrin?jome tailandie?i? p?s?i?j? per?jos ypatumus. Sakau „ištyrin?jome“, nes labai jau ilgai ir nuobodžiai stov?jome prie p?s?i?j? per?jos, ketindami pereiti ? kit? gatv?s pus?, bet niekas m?s? n? neketino praleisti. ?vairiausios transporto priemon?s ried?jo nesibaigian?iu srautu, mes dusome nuo išmetam?j? duj? (moped?, motocikl? vairuotojai dažnai važin?ja su respiratoriais), ta?iau ? priek? nepasispyr?me n? per centimetr?. V?liau gidas sakys, jog stovin?i? m?s? niekas niekada ir nepraleis. Sak?, reikia prad?ti eiti ? mašin? sraut? ir ranka rodyti, jog tu jau eini. Baugoka, kai matai, kokiu grei?iu ? tave atrieda transporto priemoni? lavina, bet kitokio pasirinkimo n?ra. Paaišk?ja, jog gidas buvo teisus: mašinos staigiai stabteli, pro priek? ar iš užpakalio aplenkia tave it bet koki? kit? kelio kli?t? ir nuzvimbia sau. M?s? protui sunku patik?ti, jog šitokioje makalyn?je per?jose neb?na avarij?. O gidas šypsosi: „Taigi ne girti važin?ja, jog nematyt? einan?io žmogaus, o tuo labiau per?joje (beje, vietiniai per?j? n? nepaiso, eina ten, kur ar?iau), ir kritiniu momentu nesusp?t? sustabdyti.

Pasivaikš?iojimas su drambliu

Ilgam akyse išliks v?laus vakaro pasivaikš?iojimas centrin?mis Bankoko gatv?mis, kai nesibaigian?iame automobili? sraute pamat?me kinkuojant?… drambl?, kur? priekyje už pavad?lio ved? šeimininkas. Jam prie uodegos buvo pritvirtintas didelis atšvaitas. Suprask, ir dramblys – transporto priemon?.
Nors šiaip jau tamsiu paros metu ?ia net šaligatviais vaikš?ioti n?ra saugu. Šaligatviai – siauru?iai, dažnai užgriozdinti kioskeliais bei stovin?iomis transporto priemon?mis. Be to, jie dažnai nei iš šio, nei iš to baigiasi ?siliedami ? bendr? gatv?. Šaligatviai ne tik išsiklaip?, nelyg?s, bet juose daug ir gili? ?griuv?, atvir? kanalizacijos šulini?, kurie niekaip nepaženklinti, o tuo labiau – neaptverti. Ta?iau, tikina gidas, ? tokias prarajas ?ropoja nebent pakauš?s turistas, o kad b?t? ?krit?s vietinis, jis neatsimen?s. To paaiškinimas toks pat: „Juk ne girti vaikšto, jog nematyt?.“ O kai žinai, kokie pavojai gali tykoti, tai ir saugaisi j?.

[2]Tuktuku prieš eism?

Prieinamiausia ir pati pigiausia transporto priemon? greitai ?veikti trump? atstum? – tuktukas, trirat? motorin? transporto priemon?. Juo net be tikslo pasivažin?ti yra b?tina, jog suprastum, kas tai per daiktas. Švilpiame tuktuku nesibaigian?iame mašin? sraute, o tuktuko vairuotojui norisi grei?iau, jis nelink?s stov?ti kamštyje. O gal ir prieš turist? maga pasirodyti, koks jis yra „kietas“. Tod?l pasileidžiame eismui priešinga puse. Bet netrukus šviesoforas ? mus paleidžia automobili? sraut?. Tuomet tuktukas mikliai šoka ant šaligatvio, o kai ir ?ia pasidaro ankšta, tuomet jis prisiduria atkarp? žaliosios vejos. Šiurpu. Bet tenka pripažinti, jog per netrump? viešnag? šioje šalyje nemat?me nei vieno auto?vykio, nors šiurpome d?l tokio vairavimo. O gidai vis kartojo: „Taigi jie blaiv?s važin?ja. Ši tauta ir taip nevartoja alkoholio, o apsvaigus s?sti už vairo net mintis niekam neateit?.“
Ta?iau aklai pasitik?ti tuktuk? vairuotojais irgi negalima. Pigu bus tik tuomet, jei labai konkre?iai žinosi, kur važiuoji ir kiek tai kainuos. Jei vairuotojas pajus, kad tu kažko nežinai, kad nesiorientuoji erdv?je, tai toki? kain? užsišauks, jog ir l?ktuvu pigiau atsieit?. T? mes savo kailiu patyr?me, kai išsiruoš?me savarankiškai apži?r?ti
Bankoko. R?p?jo mums Karaliaus r?mai, o niekaip neradome ??jimo ? j? teritorij?, tad s?dome ? tuktuk?. Paskui, kai po geros valandos kelio atvažiavome, ži?rim, jog nuo ?ia mes ir prad?jome kelion?, ? tuktuk? ?s?dome už koki? 100 metr? nuo tos vietos. Taigi, vairuotojas pajut?s, kad nesusigaudome, jog  mes jau esame prie Karaliaus r?m?,  nusprend? mus pav?žinti… Bet už tai ?gijome patirties, tiesa, gana brangokai.
Nepakartojami ?sp?džiai, kai mes, lietuviško ?mitimo dvi moterys, paband?me tuktuku pakilti ? kaln?. Visa gerkle kriok? variklis, duso, spring?iojo, galop užgeso. Tada išlipome ir band?me stumti. Užsived?, bet vos pajuto m?s? svor?, v?l užtroško. Ir v?l st?m?me. Už tai nuo kalno atgalios nusiritome ne?tik?tinai greitai. Tik po to sužinojome, jog tuktukas buvo be stabdži?.

Penkiese ant motociklo

Net steb?ti buvo baugu, kiek žmoni? užsikabaroja ant vieno motociklo: už vairo s?da vienas iš suaugusi?j?, priekyje pasisodina du pyplius, o gale – dar du-tris paauglius, kurie abi kojas nuleidžia ? vien? šon? ir susiglaudžia nugarom, nes kitaip neišsitekt?. O taip atsis?dus, dar ir ant keli? galima por? žmoni? paimti.  O jau tie mini sunkvežimiukai, populiariausia keleivi? pervežimo priemon?, iš viso atrodo nesuvokiamai: atviroje priekaboje pris?d? be skai?iaus, jei kuris vis tiek nebetilpo, tas važiuoja pasilyp?j?s ant ?lipimo laiptelio, dar kitas laikosi ?sikib?s ? vairuotojo dureles… Šitaip ? mokyklas važin?ja netgi vaikai. Vienas šiaip taip ?sikib?s laikosi viena ranka automobilio k?bulo, o kita ranka laiko virvel? ir taip tempia iš paskos riedlentinink?. Mums baugu, o gidai tikina, jog tai – saugu. Girdi, joki? nelaimi? d?l to neb?na, nes žmon?s prie tokio jud?jimo yra priprat?, o svarbiausia – jie visada yra blaiv?s, tiek keleiviai, tiek vairuotojai. Ne?tik?tina? Bet taip sako.

Nauji automobiliai

M?s? galva, kitas ne mažesnis veiksnys, lemiantis labai maž? avaringum? Tailande, yra nauji automobiliai. Nors Tailando labai turtinga šalimi ir nepavadinsi, ta?iau jo keliai stebina naujais, netgi prabangiais automobiliais. Pasirodo, šioje šalyje yra nemažai automobili? gamykl?, o šalies vyriausyb? skatina žmones juos pirkti. Tam sudaromos itin palankios s?lygos. Bankai nauj? automobili? pirkimui išduoda praktiškai beprocentines paskolas, o juos pirkusiems teikia dar ir kitoki? lengvat?.?Už tai šioje šalyje netgi prie visišk? l?šneli? stovi puik?s automobiliai, nes savo automobil? tur?ti atsieina pigiau nei važin?ti viešuoju transportu. Gidas sako, jog penkeri? met? automobilis ?ia jau laikomas senu. Valstyb? yra pasir?pinusi ir sen? automobili? surinkimu: žmogui tereikia nuvairuoti sen?j? automobil? nurodyton vieton ir jis už j? gauna tiek, jog be nuostoli? gali ?sigyti nauj?. J?s šioje šalyje niekur nepamatysite autolaužyn?, kaip ir blerbian?i? sen? automobili?. Su senais automobiliais prie m?s? vairavimo ?pro?i? b?t? sud?tinga. Bet prabangus automobilis prie l?šnos mums taip ir liko nelabai suvokiamas dalykas, kaip ir palydovin?s antenos, iškeltos net prie palmi? šak? paši?ri?.

Metro – virš miesto

Su drauge nusprend?me su Bankoku susipažinti savarankiškai. Viešbutyje pasi?m?me miesto žem?lap?, išsiaiškinome, ko mes norime ir kurioje miesto dalyje tai yra. Nusprend?me važiuoti metro, nes b?tent netoli m?s? viešbu?io,rod? žem?lapis, yra metro stotel?. Ta?iau kad ir kiek sukome ratus apie nurodyt? viet?, niekaip negal?jome rasti ??jimo ? metro. Susizgribome, jog mes n? nežinome, koks sutartinis ženklas žymi mums taip reikaling? objekt?. Iki šiol žinotas „M“ ?ia negaliojo. Pripažinusios, jog savo j?gomis nerasime, nusprend?me klausti vietos gyventoj?, bet šie mums kažk? ? virš? rod?. Nusivyl?me savimi, jog net kelio paklausti d?l kalbos barjer? nesugebame. Ir tuomet virš galv? kažkas pradund?jo. Ži?rime – ogi metro virš miesto. Tad jeigu j?s kada nors atsidursite tokioje situacijoje kaip tuokart mes, tai atsiminkite, jog metro ten žymimas „H“.