Viešpaties Žengimo ? dang? sl?pinys

Petras URBONAS
[1]Pra?jus 40 dien? po Prisik?limo, Kristus, palaimin?s savo mokinius, gr?žta pas savo T?v?, iš kurio buvo at?j?s. Šiuo ?vykiu pasibaigia regimas J?zaus buvimas tarp žmoni? ir prasideda naujas – neregimas. Baigiasi žemiškoji J?zaus misija, prasideda apaštal? misija, prasideda Bažny?ios veiklos laikotarpis. Kristaus Žengimo ? dang? ap?iuopiamum? aprašo evangelistas Lukas. Jis skelbia, kad J?zus apaštalus nusived? prie Betanijos šventov?s ir, išk?l?s rankas, juos palaimino. Laimindamas juos „atsiskyr?“ ir „pakilo ? dang?“, debesis j? pasl?p?.
Kiekvienais metais Šeštin?s iškilmingai pažymimos Ariogalos Šv. arkangelo Mykolo bažny?ioje, nes tai pirmieji parapijos atlaidai ir vaik? Pirmoji Komunija. Kunigas klebonas Gintautas Jankauskas sutiko atsakyti ? kelet? klausim? apie Šeštini? liturgin? prasm?.
– K? Biblijoje ir liturgijoje norima perteikti pasakymu, kad J?zus „buvo paimtas ? dang?“, „pakilo ? dang?“?
– Norima pasakyti, kad J?zus Kristus savo galia ?ženg? ? dang? su savo siela ir k?nu. Taip pat kaip žmogus Jis yra iškeltas aukš?iau už visus k?rinius ir dalyvauja Dievo garb?je. Pasakymas „pakilo ? dang?“ reiškia, kad pakilo ? aukštesn? b?sen?, aukštesn? gyvenim?. Jis visada mok?, sakydamas „siekite to, kas – aukštyb?se“. Visada Jis pabr?ždavo, kad yra at?j?s iš aukštybi? ir kitus kvie?ia ten eiti. Tod?l žmogus privalo branginti laik? ir išnaudoti j? tinkamai. Be to, prieš žengdamas ? dang? J?zus apaštalams pasak? labai svarbias mintis: „Tegul neišsig?sta j?s? širdys! Tik?kite Diev? – tik?kite ir mane! Mano T?vo namuose daug buveini?. Jeigu taip neb?t?, argi b??iau pasak?s: Einu jums vietos paruošti!“
– Evangelijoje esama ir gilesn?s, iškart neap?iuopiamos reikšm?s. Apaštal? darbuose sakoma, kad J?zus buvo „paimtas ? dang?“, paskui priduriama, jog Jis buvo „pakeltas aukštyn“. Ar reiškia, kad Evangelijoje minimas dangus yra viršuje, ar jo vieta už žvaigždži?? Biblijoje egzistuoja triaukštis pasaul?vaizdis: pragaras, žem?, dangus. Ar Viešpaties ?sik?nijimas, nužengimas ? pragar? ir žengimas ? dang? patvirtina kalb?jim? apie š? pasaul?vaizd??
– Ta prasme, kuria yra vadinamas triaukštis pasaul?vaizdis, patvirtina. Ta?iau tas pasaul?vaizdis nereiškia, kad yra trys tikrov?s: viena kažkur žemai, kita ?ia, tre?ia kitur. Tai reiškia, kad žmogus, b?damas dvasin? ir fizin? b?tyb?, b?damas Dievo vaikas, gali save apriboti ir išmesti iš savo gyvenimo tai, kas dvasiška, pasiskirdamas vien tik kintant? ir besikei?iant? pasaul?, ir tada jis tampa žemiau už savo prigimt?. Žmogus gali ir privalo pasirinkti dvasin? gyvenim?. O j? gauna per Dievo malon?. Tuomet jis ir pakyla aukš?iau už savo žemišk? prigimt? ir gyvena dvasiniais dalykais. Dabartinis gyvenimas – vieta, k? mes pasirenkame: kartais žemyn paneriame, kartais aukštyn pakylame. O Kristus pakeltas ten, kur jau galutinai yra aukš?iau už visk?.
– J?zus pakil?s ? dang? tar? savo mokiniams: „Aš paprašysiu T?v? ir Jis duos kit? Guod?j?, kad Jis likt? su jumis per amžius – Tiesos Dvasi?. Ji yra su jumis ir bus jumyse“. Kas yra Šventoji Dvasia? Ar tai asmuo, lygus Dievui T?vui ir Dievui S?nui?
– Tai vienas iš Šv?. Trejyb?s asmen?. Dievo tikrov?s mes iki galo negalime suvokti ir išsemti. Tai yra virš žmogiško supratimo. Diev? paž?stame kaip T?v? ir S?n? bei Švent?j? Dvasi?. Tod?l Ji vis? pirma yra dieviškas asmuo, tikras Dievas. Be to, kaip dvasia, kuri nužengia ir pasilieka su mumis ir mumyse, tai yra m?s? dvasia, nes kartu su Kristumi turime Jo dvasi?. Antras dalykas, tai yra šalia m?s? esantis kitas asmuo –
Šventoji Dvasia, kuri mums kalba, moko ir mus pašventina. Leisdamiesi Jos vedami b?tent ir einame ? tas aukštybes, ? Krist?. Šventoji Dvasia ? m?s? gyvenim? atneša meil?, džiaugsm?, ramyb?, kantryb?, gerum?, ištikimyb?. Apaštal? darbuose aprašyta, kad Sekmini? dien? Šventoji Dvasia nuženg? ant J?zaus Kristaus mokini? ugnies liežuvi? pavidalu.
– Koks pagrindinis Šventosios Dvasios vaidmuo tikin?i?j? gyvenime?
– Pagrindinis vaidmuo – liudyti J?z? Krist?. Ji žmoni? širdims pasako ties? apie J?z?. Šventoji Dvasia taip pat yra krikš?ioni? mokytoja. Ji atskleidžia tikin?iajam Dievo vali? ir ties?. J?zus taip kalb?jo apie Švent?j? Dvasi?: „Guod?jas – Šventoji Dvasia, kuri? mano vardu T?vas atsi?s, –
mokys jus visko ir visk? primins, k? jums sakiau.“ Ji taip pat veikia ir tarp netikin?i? Kristumi. Ji ?tikina žmoni? širdis Dievo tiesa: kokie nuod?mingi mes esame, kaip mums reikia Dievo atleidimo ir koks buvo teisus J?zus, nes mir? už mus, už m?s? nuod?mes. Šventoji Dvasia ?spaudžia mums dvasin? ženkl?, kuriuo tampame panašesni ? Krist? ir pasidarome tobulesni Bažny?ios nariai. Šiandien Dievas siun?ia Švent?j? Dvasi?, kuri per Bažny?ios mokym?, liturgij?, mald?, dvasin? skaitym? ir kt. primena Išganytojo darbus, žodžius ir juos paaiškina.
– Visas bažny?ios gyvenimas yra ?r?mintas dviej? sl?pini? –
m?s? Viešpaties Žengimo ? dang? ir Jo šlovingo sugr?žimo ? žem? Paskutinio Teismo dien?. Koki? vilt? gaivina Kristaus Žengimo ? dang? sl?pinys?
– Kristaus Žengimo ? dang? sl?pinys sustiprina vilt?, kad m?s? gyvenimas negali baigtis mirtimi, kad m?s? amžinasis likimas – b?ti su m?s? dangiškuoju T?vu. Žengimas ? dang? n?ra skirtas vien tik Kristui, bet ir kiekvienam krikš?ioniui. Visi tikintieji yra pašaukti sekti Kristaus šlov?s keliu. Pasak šv. Leono Didžiojo, šis sl?pinys yra m?s? žmogiškos prigimties išaukštinimas: „Kur pašlovinama galva, ten ir k?no laukia viltis.“ Kunigas Rolandas Karpavi?ius kalb?jo: „Šv?sdami š? sl?pin?, šven?iame savo krikš?ionišk? vilt?, kad mes, kurie gyvename su juo vienyb?je, taip pat b?sime išaukštinti dieviška šlove, kad gal?tume amžinai gyventi m?s? T?vo Karalyst?je.“
– Šventoji Dvasia apšvie?ia t?, kuris sugeba atverti šird? Jos išmin?iai ir veikimui, kuris nuoširdžiai priima Kristaus mokym? ir juo vadovaujasi. Kod?l pasaulis ne?stengia priimti Dievo Tiesos Dvasios?
– J?zus mokiniams aiškino, kad pasaulis Dievo Tiesos Dvasios „ne?stengia priimti, nes jos nemato ir nepaž?sta, o j?s j? paž?state, nes ji yra pas jus ir bus jumyse“. Pasaulis kupinas puikyb?s, bando ties? kildinti pats iš sav?s, ta?iau jis n?ra tiesos šaltinis, tod?l patenka ? prieštaravimus, sumaišo ties? su melu, neskiria, kas yra gera, o kas bloga. ?žymus Lietuvos kunigas ir žurnalistas Aušvydas Belickas rašo, kad pasaulio pažinimas neperžengia materijos rib? ir grindžiamas tik tuo, k? gali paliesti ar patvirtinti eksperimentu, tod?l nepaj?gia pakilti aukš?iau ir pažinti dievišk?j? paslap?i?.
– Šv. Paulius skelb?: „Mes žinome, kad, m?s? žemiškosios padang?s b?stui suirus, m?s? laukia Dievo pastatas, ne rankomis statyti amžinieji namai danguje.“ Koks dvasinis ryšys sieja šv. Pauliaus išsakyt? amžin?j? nam? danguje vizij? su Kristaus Žengimo ? dang? švente?
– Kristaus Žengimo ? dang? švent? primena, kad vis? laukia amžinieji namai danguje. Kas stiprino pirmuosius krikš?ionis ištverti persekiojimus, pad?jo atsiskyr?liams ir vienuoliams palikti ?prastin? gyvenimo b?d?? Gilus tik?jimas pomirtiniu gyvenimu. Prisiminkime savo tautos žmones. Kas pad?jo jiems ištverti kal?jimus ir tremt?, jeigu ne Kristaus pažadas: „Aš esu prisik?limas ir gyvenimas. Kas tiki mane, nors ir numirt?, bus gyvas. Ir kiekvienas, kuris gyvena ir tiki mane, neragaus mirties per amžius.“ Kristus ?ženg?s ? dang? yra patikimiausias m?s? užtar?jas. Ši švent? tepadr?sina mus žengti Kristaus rodomu keliu. Jis pats pad?s ištverti visus kelion?s sunkumus ir atvers mums amžinyb?s vartus.
– Kristaus Žengimo ? dang? ?vykis teikia prog? atmesti veidmainišk? nor? atskirti Bažny?i? nuo Kristaus. K? reik?t? tokiems žmon?ms pasakyti?
– Šiais laikais daug kas nor?t?, kad Bažny?ia nekliudyt? kurti naujo, patrauklesnio amžiaus be moralini? varžt?, nereikalaut? atgailos už palaid?, be atsakomyb?s gyvenim?. Kas gali ?žvelgti klaidas bažny?ios mokyme? Ar ji skelbia k? nors, ko nemok? Kristus? Gal ji negerb? gyvyb?s, gal nereikalavo šeimos ištikimyb?s, gal neskelb? pasaulio pabaigos ir teismo? Visus aukštos doros reikalavimus Bažny?ia per?m? iš Kristaus. Ar pagr?stas m?s? laiko žmoni? noras tur?ti J?z? be Bažny?ios? Pripažinkime, kad Bažny?ia perdav? žini? apie J?z? m?s? dienoms. Ar šiandien dar kam nors r?p?t? J?zus, jeigu Jis negyvent? m?s? bažny?iose, neb?t? jos atstov? skelbiamas? Kristui bei jo apaštalams Bažny?ia ir Kristus yra viena. Pats Kristus save pavadino vynmedžiu, prie kurio prigludusios šakel?s: „Kaip šakel? negali duoti vaisiaus pati iš sav?s, nepasilikdama vynmedyje, taip ir j?s bevaisiai, nepasilikdami manyje.“