Geleinkelis Kaunas Raseiniai ir kiti sumanymai

Versija spausdinimui

Jonas BRIGYS

Nors Pirmasis pasaulinis karas paliko skaudias aizdas, ta?iau Raseini? krate okupacinis reimas nuveik? ir ? t? gero buvo nutiesta geleinkelio linija per Lyduv?nus. Tai krato ?kiui buvo labai svarbu, ta?iau problemos neisprend?. Kita vertus, dar karo pabaigoje b?ta galimybi? pa?ius Raseinius sujungti su vokie?i? nutiestu geleinkeliu. 1920 m. gegu?s 5 d. Raseini? apskrities Tarybos pos?dio protokole raoma, kad prie ieinat i Lietuvos vokie?iams buvo sudaryta tam tikra komisija, sujungimui siauruoju geleinkeliu Raseini? miest? su Bagdonavos stotimi ir darbas buvo prad?tas vykdyti, bet vokie?iams i?jus tas liko savaime sustabdyta.

Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui Lietuva ?m?si atstatyti sugriaut? ?k?. Aiku, kad jaunos valstyb?s negal?jo patenkinti i Rusijos imperijos paveld?tas gana retas geleinkeli? tinklas. Taigi, nauj? geleinkeli? projektavimas, atrodo, v?l sudar? palankias s?lygas ?gyvendinti sen? raseiniki? svajon?, kuri sustipr?jo normalizuojantis alies ekonominiam gyvenimui. ?domu, kad ?kart Raseini? geleinkelio tiesimu susidom?ta ne tik Raseiniuose, k? liudija 1922 m. lapkri?io 18 d. Kauno apskrities Atstatymo komisijos protokolas. 11-u numeriu t?dien ? komisijos dienotvark? buvo ?raytas Pla?iojo gelkelio i Kauno per Raudondvar?, Vilkij?, ?ekik? ir Airiogal? link Raseini? pravedimo klausimas. Apsvars?iusi ? klausim? komisija nusprend?, kad mato gyv? reikal? pravesti gelkel? i Kauno link Raseini?, tod?l nutar? kreiptis ? atitinkam? valdios ?staig? praant apie ?vykdinim? to sumanymo gyveniman. iam sprendimui pritar? ir Kauno apskrities taryba 1923 m. sausio m?n. vykusiame Raseini? apskrities tarybos pos?dyje perskaitytas Kauno apskrities valdybos ratas d?l pravedimo gelkelio linijos i Kauno link Raseini?. Sulaukusi tokios paramos Taryba nutar? atjausti Kauno apskrities Tarybos nutarimui ir pageidauti, kad tas sumanymas b?t? grei?iau ?vykdytas.

Nesnausta ir Raseiniuose 1922 m. ?ia ?kurta Jurbarko gelkeli? akcin? bendrov? (steig?jai -Raseini? apskrities ininierius Antanas Maciejauskas, Lietuvos prekybos ir pramon?s banko Raseini? skyriaus direktorius Viktoras Kuraitis ir Raseini? apskrities pirmos nuovados Taikos teis?jas Andrius Ma?ys vienas i Raseini? parko ?k?rimo iniciatori?), kuri nor?jo ?steigti bendrov? pastatymui siaurojo gelkelio Lyduv?nai Raseiniai Jurbarkas Smalininkai. Per tris metus numatomo pastatyti geleinkelio ilgis tur?jo b?ti 70-75 km. Nors projektas buvo komercinis, ta?iau ?statuose numatytas tam tikras jaukas valstybei bendrov? eksploatuoja Raseini? Jurbarko geleinkel? ei? deim?i? met? laiku nuo dienos atidengimo jame jud?jimo; iam terminui pasibaigus, gelkelis su visais savo ?rankiais nemokamai pereina Respublikos nuosavyb?n. Bendrov?s numatomas kapitalas tur?jo siekti 3 000 000 lit?.

Lietuvos Respublikos Gelkeli? valdyba steigiamos bendrov?s ?statams dideli? pretenzij? netur?jo, nors pasteb?jo: steig?j? tarpe n?ra nei statybos specialisto, nei stambaus kapitalisto, kas nesudaro rimto pamato. i priekab? labai primena 1899 m. situacij?. Prasid?jo popieri? kelion?s i vienos ?staigos ? kit?, 1924 m. ?status net svarst? Seimo Prekybos ir pramon?s subkomisija. Taip bendrov?s projektas ir liko ne?gyvendintas, nes valdios koridoriuose jau brendo nauji, ambicingesni planai, o tokie vietin?s reikm?s sumanymai nelaikyti svarbiais.

Jei anks?iau geleinkelio tiesimui per Raseinius trukd? geopolitin?s aplinkyb?s, tai ?kart jos (nei?rint min?tos bendrov?s nes?km?s) susiklost? gana palankiai, nes laikinajai sostinei Kaunui reik?jo gero susisiekimo su atgauta Klaip?da.

1923 m. kovo 6 d. Susisiekimo komisijos priimtame nutarime pabr?ta, kad d?lei ankstesnio ekonomiko susivienijimo Lietuvos su Klaip?dos kratu svarbiausias udavinys yra pastatymas nauj? geleinkel? ir b?tent: i Klaip?dos per Telius ? iaulius, antra linkm? i Klaip?dos per Raseinius ? K?dainius, tre?ia linkm? i Taurag?s ? Skirsnemun? ir Kazl? R?d? <…>.

Nors pirma eile laikyta kryptis Klaip?da Teliai, ta?iau mums labiau svarbi antroji 195 km ilgio linija, tur?jusi eiti i Klaip?dos per Raseinius ? K?dainius.

Vaizdiai tariant, 1924 m. Raseiniuose kai kas jau gird?jo traukini? dundes?, nes tais metais buvo paskelbtas liepos 29 d. Seimo priimtas ?statymas Privatiniam turtui geleinkelio linij? K?dainiai Lyduv?nai Klaip?da; Amaliai Teliai Kretinga ir Kazl? R?da akiai Raseiniai Lyduv?nai reikalams nusavinti.

Deja, v?l koj? pakio tarptautinio lygio ?vykiai. Geleinkeli? linijas planuota tiesti u i Anglijos bank? gautas paskolas, o ? Lietuv? atvyk? angl? ininieriai nustat?, kad statyboms visikai nepasiruota. Tai dav? pagrindo suabejoti paskolos tikslingumu. Be to Anglijos finansininkai nesutiko duoti per Klaip?dos krat? eisian?io geleinkelio statybai paskolos. Ta?iau svarbiausia paskolos sulaikymo prieastis Lietuva dar nebuvo atsiskai?iusi u anks?iau gautus kreditus. Negavus pinig? ir is projektas liko ne?gyvendintas. Ta?iau nes?km? leido 1926 m. Raseini? apskrityje ? Seim? kandidatuojan?iam A. Vilimui i? id?j? panaudoti savo rinkimin?je agitacijoje ir ad?ti siekti, kad toks geleinkelis b?t? nutiestas. Kita vertus, nepasiekiant briedio mike bandyta pasitenkinti bent virbliu saujoje: 1925 m. Raseini? miesto taryba nutar? susitarti su apskrities taryba, kad ilaukio viekel?, kaipo turint? ypating? reikm? susisiekimo Raseini? miesto su gelkelio stotimi, pravesti plent?.

Gana blogas susisiekimas vert? tuometin? Raseini? apskrit? galvoti apie keli? pagerinim?. Antai

1929 m. birelio 10 d. apskrities Tarybos pos?dyje svarstyta ir i problema. Tarybos nariai ireik? nuostat?, kad yra b?tino reikalo nutiesti nors siaur?j? geleinkel?nuo Raseini? iki ilaukio geleinkelio stoties, o nuo jos -iki Kelm?s, nes is miestas es?s svarbus centras… Kaip ?prasta, buvo irinkta delegacija, tur?jusi prayti Susisiekimo ir Vidaus reikal? ministerijas t? sumanym? ?gyvendinti.

V?liau svo geleinkelio problema tapo ne tokia skaudi, nes IV deimtmetyje Raseinius su Kaunu sujung? tiems laikams labai auktos kokyb?s kelias emai?i? plentas. Ta?iau ir plentas negal?jo visikai ispr?sti krovini? srauto Klaip?dos Kauno ruoe problem?, tod?l teberuseno mintis iuos miestus sujungti tiesioginiu geleinkeliu.

io klausimo svarstymas tapo aktualus, kai 1939 m. ekonomistas A. Lukoevi?ius paskelb? kelet? straipsni?, kuriuose ?rodin?jo Kauno Klaip?dos geleinkelio naudingum?. Jo manymu, tikslingiausia ? geleinkel? tiesti per Raseinius. Kita vertus, iam geleinkeliui nema? konkurencij? tur?jo sudaryti emai?i? plentas. Vis d?lto tokio geleinkelio statybos plan? rimtum? liudijo tai, kad i statyba buvo ?traukta ? tuometin?s Ministr? tarybos deklaracij?. Deja, ir ?kart atsirado ne?veikiam? kli??i?. Tais pa?iais metais Tautos ?kis ispausdino pasikalb?jim? su susisiekimo ministru, kuriame isakyta nuomon?, kad 1939 m. iam reikalui l?? dar nepaskirta, ir kad tai tolesn?s ateities klausimas.

Tolesn?s ateities problemas savaip isprend? 1940 ir 1944 m. bei 1941 m. naci? okupacijos, ko gero, visiems laikams ? archyv? pad?jusios planus per Raseinius nutiesti geleinkel?.

Matome, kad Raseiniams tur?ti geleinkel? sutrukd? ?vairios, toli grau ne nuo pa?i? raseiniki? priklausiusios prieastys, kurias danai galima trumpai pavadinti didi?ja politika. XIX a. pabaigoje XX a. pradioje i? plan? ?gyvendinti neleido Vokietijos Rusijos ?tempti tarpusavio santykiai, nepalankiai susiklos?iusios kitos tarptautin?s aplinkyb?s (Rusijos kariauti karai). Lietuvai tapus nepriklausoma valstybe, sieki? realizavimui trukd? silpna alies ekonomika ir Anglijos politiniai bei ekonominiai interesai. Atgavus Klaip?d?, Raseiniai atsid?r? labai palankioje geografin?je pad?tyje pusiaukel?je tarp laikinosios sostin?s ir Klaip?dos uosto. Ta?iau ikilusi? b?tinyb? iuos miestus sujungti geru keliu didi?ja dalimi isprend? emai?i? plentas, tod?l tiesioginio geleinkelio tiesimas buvo atid?tas neapibr?tai atei?iai. Kita vertus, ketvirtojo deimtme?io antrojoje pus?je ?sisiaut?jusi pasaulin? ekonomikos kriz? vert? taupyti, taigi pinig? geleinkeliui neatsirado. Kaip min?ta, naujos galimyb?s prad?tos svarstyti 1939 m., bet Klaip?dos krato okupacija, kitos aplinkyb?s ir ? kart? sutrukd? statyboms. Beveik puse amiaus usit?susi Raseini? geleinkelio epop?ja baig?si pralaim?jimu. Ar buvo padaryta viskas, kad tikslas b?t? pasiektas? Dabar sunku vienareikmikai atsakyti ? ? klausim?, ta?iau beveik 20 met? kova d?l mieto sodo rodo, kad anuo metu raseinikiams pakako noro ir ryto pasiekti usibr?t? tiksl?.

Dabar galima tik sp?lioti, kaip Raseiniams b?t? atsiliep?s geleinkelio nutiesimas. Jau min?ta, kad ekonomin? pakilim? miestas igyveno XIX a. viduryje, o amiaus pabaigoje per kitus miestus nutiesus geleinkelius Raseiniuose prasid?jo nuosmukis. Pats geleinkelio buvimas gal ir neb?t? savaime utikrin?s miesto klest?jimo, ta?iau patogus susisiekimas, senos administracinio krato centro tradicijos b?t? leid? pasiekti daugiau nei turime dabar. iaip ar taip, raseinikiai su esama pad?timi nesitaikst? ir daug kart? band? pad?t? itaisyti. Deja, nes?kmingai.

Kiekvienas miestas turi savo legendas, padavimus, nerastus lobius. Raseini? istorijoje viena tokia legenda siejama su geleinkeliu. Atseit, kakada XIX a. (1868 m.?) tiesiant geleinkel? raseinikiai pagail?j? kyio cariniams valdininkams, tod?l miestas taip ir lik?s alikel?je… Kol kas nepavyko rasti joki? ios legendos realumo ?rodym?, nors galutinai j? priskirti tik tautosakai dar negalima. Vis d?lto keleto deimtme?i? istorija ?tikinamai rodo, kad miestie?iai atkakliai siek? ? Raseinius atvesti geleinkel?, ne kart? beld?si ? visas duris, patys si?l? sprendimus. Taigi, ar galime juos kaltinti, kad nepalankios aplinkyb?s buvo stipresn?s?

1 Komentaras

  1. VLADIMIR

    2012-12-24 20:17

    RASEINIAMS REIKIA GELEINKELIO.