Nemoku vogti i sav?s, geriau jau save idalinsiu…

Versija spausdinimui

Vidmantas PETRAITIS

Darganot? birelio 23-osios ryt? isiruoiu ? Nemak?ius panekinti dailinink? Zenon? Liek?, kuriam iemet, rugs?jo 10-t? dien? sukaks 70 met?. Tai garbingas jubiliejus, daug met? atiduota Nemak?i? M.Mavydo vidurinei mokyklai – pedagoginiam darbui d?stant pieim?, lavinant vietin? jaunim?, perteikiant savo k?rybin? patirt?.

Jis gyvena su mona Jovita Rafaele. S?n?s jau isibarst? po pasaul?: kas ? Amerik?, kas ? sostin?, o Zenonas liko itikimas savo misijai, savo vizijoms, k?rybinei savo erdvei, esan?iai tos pa?ios mokyklos kitoje gatv?s pus?je.Ten a j? ir radau bei pakalbinau.

- J?s m?s? Raseini? krato meninio pasaulio metras… ar nesijau?iate umirtas, apleistas, maai pastebimas?

-Tokia jau ta k?r?jo dalia - taikytis su realybe, kokia ji beb?t?. Nesijau?iu pamirtas, pagrindin? palaikytoja mona, kuri dabar iek tiek negaluoja…

-iemet Jums sukaks 70… K? jau?iate kaip menininkas, mogus, k?r?jas? Ar jau viskas pasakyta, ar dar guli kas ant irdies?

-?gyvendinti visk?, k? esi suman?s ne?manoma, nors kiek gal?jau, stengiausi perteikti per gamt?, portret?, natiurmort?…

-Soviet? laikais baig?te Vilniaus dail?s institut?. Kod?l pasirinkote freskos mozaikos specialyb??

-Patar?, nes b??iau pakliuv?s A. Gudai?io ?takon, ? jo ,,stiklain?, i kurio, kaip ir daugelis, jis taip ir neilipo…

-Ar save priskiriat kokiai nors konkre?iai modernistinei kryp?iai? Gal j?s? k?ryboje tiesiog persilieja kelios kryptys, pvz., kubizmas, ekspresionizmas, abstrakcionizmas?

-Kai pa?sti visas sroves ir kryptis, kai pats jas visas im?gini, daug geriau supranti. M?ginau visk? kubizm?, impresionizm?, siurrealizm?, pastarasis n?r man artimas… Viskas labai priklauso nuo pa?ios id?jos, tik ji padiktuoja pri?jim? prie pa?ios temos…

-?sp?dis toks, kad paveikslo formatas tarsi tik sulaiko berib? J?s? min?i? t?km? konkre?ioje apibretyje, bet r?mais nesibaigia nei paveikslas, nei jo pl?tojamos mintys, prasid?jusios, kad

ir nuo ,,geltono lapo… Darbai lyg be pabaigos beribiai, jie lyg ,,ipjauti i visumos, nes juk reikia kakaip pateikti i?rovui… Kas lemia itoki? tapybinio m?stymo manier? prigimtis, lemtis? Apie k? J?s? mintys?

-Norisi kiekviename darbelyje atskleisti kuo daugiau min?i?, tada pats keliauji, ?sigilini ? kiekvien? kamp?, ?sigyveni jame ir v?l keliauji, keliauji, keliauji. Paveikslas lyg nesibaigianti kelion?. D?l to susidaro labai ?vair?s kampai, kilpos, rakursai, ilinkimai, d?m?s, ploktumos, norisi daug pasakyti…

-Ar k?rinio gylis, turinys priklauso nuo k?r?jo pasirinkto stiliaus, srov?s, krypties? Imkim kad ir kubist? Pikas?, fovist? Matis?, ekspresionist? Modiljan? ar j? ,,gyliai adekvat?s?

Ar galima b?ti ,,giliu ir peizaus tapant?

-Save ireikti gali bet kokia menine forma, stiliumi, srove, anru… Ir peizau, ir portretu, ir natiurmortu. Kiekvieno realaus daikto vid? gali atskleisti ir per kubizm?, ploktumoj, perpjaunant daikto vid?, ?sigilinant. G?les tai dariau, kad atsigau?iau technine prasme, g?l?s kaip ir mon?s. Esm? – dvasinis jausmas, ? j? kelias labai sunkus ir ilgas. Vien?, i?r?k, pagauni i karto, o kito, rodos, niekad neubaigsi…

-Kaip gimsta k?rinys? Kas stimuliuoja spalvin? rat?? Ar dar tie patys ,,vaikyst?s ?sp?diai, apie kuriuos mes kalb?davome, o gal koks ?vykis, dvasin? vilkduob?, paskutini? dien? kart?lis, gyvenimo nuovargis?

-Stimuliuoja absoliu?iai viskas: pasitaikan?ios nuotaikos, nuojautos. tai, kad ir namuose kabo darbas, toks nejaukus… Tiesiog jutau t?vo i?jim?, mirt?… Tad ir sakau nemoku vogti i sav?s, geriau jau save idalinsiu…

-Kokia iandien provincijos menininko paskirtis? Ar ji skiriasi nuo miesto menininko? O gal n?ra jokios paskirties: jis tiesiog gimsta, atsiranda kakokioje terp?je, auga, vei, skursta,

kaip koks augalas ar gyvis, ir mirta. Gal menininko misija per daug mistifikuota?

-Ne, nemistifikuota. ?ia kaip ir tik?jimas ?gimtas. Esm? s?in?, juk neprad?si jos pardavin?ti. Kai ?miau mokytis dail?s mokykloje, tai ?tik?jau ? menin? painim?, galvojau surasiu ties?, prisikasiu iki pa?ios irdies… Taline atradau impresionizm?, kai b?davau laisvesnis, gilinausi ? kubizm?, kad pails??iau nuo realizmo, pagau?iau mogaus charakter?, jo vidin? pasaul?… Paskirtis? Sud?tinga ji, nes labai sutrikusi aplinka; pliusas, kad kaimo mogus vis vien suvokia, kas yra tikra ir nuoirdu. Dabar visur ?sigal?j?s noras ,,patikti, o jis veda ? pataikavim?. Kas nuoirdiai ijausta, patinka visiems. tai Van Gogo ,,Saul?gr?os, lyg koks studento praktinis darbas, bet vardas viskas! Kaimo menininkui daugiau erdv?s susikaupimui, optimizavimui, o mieste tiesiog pask?sti visuotiniame triukme, reikia tur?ti unugar?, kritik? ir t.t. Kaime iuolaik? kasdienyb?.

-Ar J?s? neerzina iandien danai painiojamos s?vokos: m?g?jas profesionalas? Ar jos skiriasi?

-Aiku, skiriasi. Jei profesij? ?valdei profesionaliai, tai ir esi profesionalas. Labai svarbu, k? i tav?s nulipdo aplinkiniai: jie gali tave nuvertinti iki ,,tu?ios vietos, o gali ,,ikelti ? padebesius. Juk eiliniai mogeliai tik gali pasakyti ,,patinka nepatinka, o painti reikia profesionalaus imanymo.

-Sako, jog prigimtinis optimistas mato visk? diugiai, net pasaulio pabaig?. Tad, jei esate toks negatyvi? dalyk? kaip ir nepastebite?

-Beveik ir nepastebiu. Stengiuosi, kad jie kaip ,,… praplaukt? pro al?, nekliudydami, nesutepdami. Paprastai gelbsti s?in?, kaip sak? E. Kantas, ,,vaigd?tas dangus vir tav?s ir moral?s d?snis tavyje. Kai esi tvarus savo misijoje, negatyvas tiesiog atoka, nes jis tavy neranda u ko usikabinti…

-Kai anks?iau bendraudavome, tai lyg ir sakydavote: ,,Viskas bus tik gerai, ateina renesansas, moni? b?ties kokyb? tik ger?s. Ar dabar taip pat galvojate?

-Visi ,,renesansai visada buvo tik nedidelei grupelei moni?. Sunku tik?tis, kad to dvasinio peno ialks mas?s. Dabar, sako, jog jau ateiviai persp?ja planet? ?vairiais enklais, kad valyt? save ir em?. Manau, jog patys mon?s supranta, k? jie daro ,,blogai, o k? ,,gerai. Dabar mones ugo? materializmo dvasia, kaip kakada komunistin? ideologija: integravaisi ? t? sistem? tu svarbus, matomas. iaip manau, kad ,,realyb? reikia matyti papras?iau, nors ji ir apdauo, aplamdo.

I to paprastumo ir gimsta optimizmas.

-Norveg? simbolistas Munchas, vokie?i? Franzas von Stuckas, brit? ekspresionistas Francis Baconas, pranc?zas Balthazaras Balthusas, brit? Lucianas Freudas ir kiti akcentavo pas?monin? negatyvizm?, isigimim?, juod?j? m?s? prigimties pus?. Kaip J?s vertinate destruktyvum? mene?

-Utertumas. Jie absoliut?s realistai, kaip S. Dali paveiksle ,,vento Kryiaus Jono Kristus: tik?jimas ikeliauja, lieka ,,apa?ia, isigimimo nuojauta, tutuma. Tai negatyvizmo pranaai. Jie galingi. Pikasso ,,Gernikoj atrado faistin? suardym?. Kam visiems rodyti, kaip tave ?da v?ys. em?je didelis utertumas, valgome ir geriame nevar? maist?, kv?puojame unuodytu oru, sielos serga ir tie ,,d?ios realistai tai perteikia, t? juodum? itekia ? vieum?, bet tame n?ra jokios pozityvios iliekamosios vert?s.

-iandien laikra?iuose, urnaluose, ileistose knygut?se, televizijos laidose pilna ?vairiausi? vidutinik? mogu?i?, kurie reklamuojasi vieumoje. Kaip apib?dintum?te ? reikin?, juk

toje makalyn?je susiplaka ir ,,tikras ir ,,apsimet?lis?

-Toks dabar demokratijos supratimas: kiekvienas gali b?ti kuo nori ir kur nori. Be jokio filtravimo, be jokios hierarchijos. V?l komunistinis sindromas – visi lyg?s. Gal gerai, kad pamatai visokius miriame m?s? ,,sviete. Manau, renesansas dar tur?s pal?kuriuoti. tai kad ir meno kritik?, tikr?, kurie pasakyt?, kur ta teigiamoji tiesa, o ne ,,saukikoji, destrukcin?… pasauly neliko.

- Kiek tas menas iandien mogui reikia? Ar jis atlieka kok? aukl?jam?j? vaidmen?, o gal egzistuoja kaip koks niekad ne?jungiamas TV kanalas, nes j? ?jungus daugel? tiesiog purto nuo vidinio skurdo, nusigyvenimo, seklumo?

-Pelenuos ir auksas iba. Menas turi labai didel? reikm?. tai man chaotikoje dirbtuv?je smagiau kurti nei ant tviskan?io parketo, pernelyg sterilioje aplinkoje. Tada i chaotikos netvarkos itrauktas ,,auksas dar labiau iba, nors j? matys tik saujel?s. Mas?ms – tik popsas. Laikas, pagaliau, teis?jas.

-Sako, jog tikr? moni? lieka vis maiau. Norint juos pasiekti, teks sukarti imtus kilometr?. Taip rao ventra?iuose. O kaip J?s galvojate?

-Tikr? moni? – tikrai nedaug. Kaip dykumoj vienas kitas… Bet smagu, kad dar yra itrokusi?, ialkusi?, smagu, kad mes dar tokie esame reikalingi…

-Sakoma, jog su ,,menavotu mogumi bendrauti nelengva, k? jau ten su juo gyventi… Kaip sek?si J?s? monai, juk kartu nugyvenot ne vien? deimtmet?? Ar ji pati kuria? .

-Ji turi ger?, tikr? nuojaut?, man labai padeda, ypa? tuo metu, kai a imu jau kakur klaidioti gan konstruktyviai… Kur var?s jausmai ji mane paremia. Jos t?vukas pie?, tur?jo jausm?. Pati gerai supranta lietuvi? kalb?. Kai esi pats sterilus, vertini savo kalb?, ipa?sti jos gro?, gali sukurti tikr?, neutert? k?rin?. Na, o tok? k?rin?, inoma, sunku suvokti m?g?jui, tas ok?iojan?ias detales gali suvokti tik profesionalas.

- Rodenas tur?jo Roz? praktinei savo gyvenimo pusei, ir Kamil? m?z?, ?kv?p?j?, vis? prasmi? vyrikumo skatintoj?. Kas Jums buvo, o gal ir teb?ra m?za?

-Gamta, nusiraminimas… Mieste nenusiraminsi. Moterys? Ne, negali iduoti s?in?s, paskui kam grauti save, juk ta ,,bakterija isivysto, ibujoja, uteria. Tad, kam parsiduoti…

-Provincin? Lietuva lokali ,,pelk?, kiek iskirianti didesnius miestus. Tie ,,pelkiniai santykiai formavo ir formuoja m?s? mentalitet?. Sunku nepask?sti vietini? banalybi? k?droje – be kasdieni? ventra?i?, be meditacini? valand?, be sueities su savimi, knyg? imintimi, pagaliau ir bany?ia. Ar tai Jums pavyksta be joki? pastang??

-I s?lyg? plaukiu, i aplinkybi?. ?ia daug visokiausios kamaties, kur sunku igyventi vienam su savimi… Ta?iau kai esi varoje, purvas atoka… Nemanau, kad dvasinis pasaulis gali b?ti tik bany?ioje. Sako, kakokiems alpinistams ulipus ? virukaln?, krik?ionyb? i ten atrod? nei is, nei tas. Oro iret?jimas, tas erdv?s, diding? kaln? vaizdas, b?ties sterilumas visai nesiderino su Kristaus simboliu. Manau, jog kiekvienam em?s kampely vis kitas supratimas apie dievikum?. Religija gimsta lokalioj gamtin?s erdv?j, lietuviai buvo pagonys, krik?ionyb? atneta su ginklu, krauju. Mano tik?jimas gamta, gan pagonikas. Per j?, per mones pa?stu pasaul?. Lokali religin? bendruomen? udaro mog? konkre?iomis metaforoms, ritualais, hierarchiniais santykiais, tradicijomis, odi? reikm?mis… savo oda jauti, kad esi laisvas savo prigimtimi.

-Na, o kaip tie meniniai nuopoliai? Juk pilna meno istorija puolusi? meno k?r?j?, kuri? asmenin?s nuod?m?s nekrito ant j? darb??

-Per nuopol? menininkas gyvenim? pajunta dar atriau, dar giliau ima painti g?r?, gro?, ties?. Kaip sakoma, tik labai giliai aknis ? purv? ?leid?s medis gali savo akomis pasiekti dang?. Pvz.: sudarkai, iardai portret? daugiau itrauki jo vidinio pasaulio. Kai stovi realioj visumoj, jis tarsi identifikuojasi, susivienodina su ja. Atrume gilesnis pasaulio suvokimas.

-Kiek inau, 23 metus dirbote pedagogin? darb?, 10 met? d?st?te Teli? dail?s technikume, 13 met? Nemak?i? M. Mavydo vidurin?je mokykloje. Ar dirbote mokytoju i paaukimo, ar tai buvo tik pragyvenimo altinis?

-Nebuvau mokytoju i paaukimo, ta?iau sugeb?jau perteikti savo srities inias. Daugelis per?m? mano mokym?, kai kas d?sto pieim? Akademijoje. A jiems atv?riau ,,kub?, pagal j? labai lengva pieti mog?, portret?, perprasti perspektyv?…

-Kokia dar forma liejosi J?s? k?rybin?s versm?s?

-Anksti prad?jau kalti akmen?, med?. Kaliau portretus. Tiesiog pa?ios formos diktuoja, kurias itempti, kurias sutraukti. Dariau vitraus, tai, kad ir Teli? vyskupijai.

-Koks J?s? k?rini? likimas?

-Ikeliauja visur: Lietuvon, Vokietijon, Amerikon – nat?raliai, savaime, lyg uaug? ir subrend? vaikai, a keliauju, ir jie ikeliauja.

-Dabar tiek tos ,,dvasin?s mokslin?s literat?ros, tai kad ir Janio Kalns ,,Dvasia, Jesmuheen ,,Rezonanso menas. Ar skaitote?

-? moksl? gilintis pavojina. Kak? jame rasdamas, gali prarasti pats save. Udeda tau ant galvos ,,stiklain? ir gyveni jame iki kitos knygos, kito mokslo kito ,,stiklainio, taip ir ke-liauji i ,,stiklainio ? stiklain? visur i?r?jimo kampai, ,,stiklaini? politika…

Tyliai ,,b?ti pasaulio kamputy nelengva uduotis tiems, kurie serga seklumu, l?ktumu, radikaliu pragmatizmu, ?vairaus kalibro ekscentrikumu, bet ne tiems, kurie ieko, kuria, ildo, vie?ia, kvie?ia ? nauj? j? sukurt? realyb?, sukurpt? i sterilioje stov?senoje nugyvenamo gyvenimo, i ?vairiausi? jo patirties pakra?i?. Tad linkime Zenonui ir toliau ne ,,vogti i sav?s, bet ,,save dalinti, ramiai, tvirtai, egzistencikai ,,b?ti ir kurti iki kito jubiliejaus ir dar ilgiau, mokyti kitus pusiausvyros, susiklausymo, ?siklausymo, nuolankumo ir esaties diaugsmo, s?m?s!

1 Komentaras

  1. Vidmantai

    2011-08-21 22:17

    Vidmantai, praome nepeikti dvasin?s literat?ros.