Ar neumirtame lietuvi? kalbos?

Versija spausdinimui

Viktoras VITKUS

1935-11-25 Gimtosios kalbos redakcijos ir administracijos atmintin?je buvo raoma:
Maa garb? svetimomis kalbomis kalb?ti,
Didi g?da savosios gerai nemok?ti.
Apie iandienin? kalbos vartojim? buityje, oficialiuosiuose susitikimuose bei mokyklose kalbam?s su Raseini? rajono savivaldyb?s administracijos Kult?ros, vietimo, sporto ir jaunimo reikal? vyr. specialistu Jonu Tamoai?iu.

Prie metus laikratyje Naujas rytas ra?te apie aplinkos spaudiam? kalb? ir jos gynybos altinius. Ar i situacija kiekpasikeit??
Tuomet man teko Vilniuje b?ti Lietuvos kalbinink? samb?ryje, kuris, beje, vyksta kasmet. Jame buvo isakyta daug min?i? apie ikylan?ius pavojus vienam i m?s? tautos pamat? kalbai. Rengiau praneim? rajono kalbos draugijos susirinkimui, o vienas didiausi? rajone m?s? gimtosios kalbos puosel?toj? Petras Bauys inicijavo io praneimo pagrindu straipsn? min?tame laikratyje. Situacija, manau, nepasikeit?.

2010 met? rugpj??io 26 dien? konferencijos iluvoje metu, praneime SACRUM balt? kalbose, signataras Algirdas Patackas ?sp?jo apie lietuvi? kalbos nususinimo gr?sm?. Ar apskritai tokie dalykai galimi?

iandienin? lietuvi? kalbos vartojimo realyb? n?ra itin puiki. Kai kurios jos vartojimo sritys apgail?tinos, tai Valstybin?s lietuvi? kalbos komisijos pirminink? doc. dr. I. Smetonien? kalb? pagal jos vartojim? populiariai yra suskirs?iusi ? elitin?, vidurin?j? ir em?j? sluoksnius, iskirdama geresn?je pad?tyje esan?i? elitin?, t.y. daran?i? ?tak? kalb?. Mums labiau suprantamas terminas standartin? kalba, arba rato kalba. Ji diaugiasi, kad tokios kalbos pavyzdi? atsirado Lietuvos Prezident?roje, taip pat pager?jo dalies Seimo nari? kalba, ypa? Kult?ros, vietimo ir mokslo komiteto nari?, kurio pirmininkas Valentinas Stundys yra lituanistas.
Doc. dr. I. Smetonien? skirsto kalbos vartojim? ? elitin?, vidurin?j? ir em?j? sluoksnius, o kuriam i j? b?t? galima priskirti m?s? rajono tarybos nari? kalb??
Viduriniajam sluoksniui priskiriami kult?ros, vietimo darbuotojai ir urnalistai, daniausiai vartojantys nekam?j? kalb?. emiausiam sluoksniui priskirtini komentatoriai internete, buitin?s kalbos vartotojai ir elektronini? inu?i? raytojai, tod?l rajono tarybos nari? kalba (su maomis iimtimis) priskirtina viduriniajam sluoksniui.Vilniaus universiteto profesorius J. Banys taip pat reikia susir?pinim? lietuvi? kalbos mok?jimo lygiu. Net gabiausi, geriausi, krepelius ? universitet? nune? abiturientai nelabai moka rayti, ypa? lyginant su tais, kurie ateidavo ? VU prie 15-20 met?. Skirtumas yra labai rykus. Matyt, sako profesorius, mokyklos humanizavimas dav? ne t? rezultat?, kurio mes tik?jom?s. Beje, tai galioja ne tik lietuvi? kalbai, bet ir tiksliesiems mokslams.
Galvoju, kad kai i 5-8 abiturient? ? universitet? ?stodavo vienas, tuomet buvo vieni rezultatai, o kai i 13 ?stoja 12, jau rezultatai kiti… Mokytoja ekspert? V. Dailidien? prisipaino, jog ir mokytojai prisideda prie to, kad vaikai neken?ia lietuvi? kalbos. Pradedame kako labai grietai reikalauti… Mes turime telkti bendruomen? ir nesip?sti niekas t? pasik?lusi?j? nem?gsta… iuo metu usienio kalb? mokytojai turi daugiau galimybi? pakalb?ti su mokiniais apie gyvenim?. Kitas klausimas, kokiu lygiu, kokia kalba, bet jie neka ne tik apie tai, kas vaikui tolima. Vadinasi, mes turime b?ti monikesni, linksmesni, gyvesni ir neg?sdinti nuolat mokini? egzaminais…
Manau, t?las pilietis supranta, kad yra k? veikti tobulinant savo kalb? ir tai jau teigiamas rezultatas, ta?iau kaip tai padaryti?

Reikia prad?ti nuo m?s? alies ugdymo turinio. Vertybi? poi?riu jis yra gana atitol?s nuo tautos akn?. D?l didelio ir skubaus noro kuo toliau pab?gti nuo ideologizuoto sovietinio turinio m?s? ugdymo turinys yra gana vakarietikas, daug geriau sukimba (anot dr. D. Kuolio) su kokia Airijos, Danijos, net Amerikos tikrove negu su Lietuvos. Ir nat?ralu, kad tas vaikas jau?iasi savesnis ten. Jis jauseptintoje klas?je (o gal ir anks?iau) pareikia: A negr?iu ? Lietuv?… Kam t? lietuvi? kalb? man kiate!..
Bandiau irinkti oficiali?j?, skelbt? spaudoje nuomon?, apiman?i? pa?ias bendriausias lietuvi? kalbos funkcionavimo s?lygas. Kasdien mes susiduriame su imtais panai? pavyzdi?. Deja, fiksuoti esam? pad?t? nepakanka, reikia isiaikinti nusakomos pad?ties prieastis, jas analizuoti ir priimti sprendimus joms taisyti.
Taigi, prie prieas?i? a per?jau kalb?damas apie ugdymo turin?. Jis ir prieastis, ir pasekm?. Jei suvokiame, kad ir mums, vidutinio, vyresnio amiaus kartai, Amerika kaip usienio simbolis reikia laisv?s, ?vairi? galimybi?, k?rybos, groio alies pasaul?, tai net sau prisipainti negalime, k? jau ten paprotinti rytingai apsisprendus? septintok? ir ?tikinti, kad i tikr?j? ir mes patys nor?jome (ir gal tebenorime!) automobili?, drabui?, dins?, kompakt?, radiotechnikos. Ar tai nebuvo laisv?, kurios id?jos dar tebevaro galimyb? diskutuoti, vertinti, analizuoti. Ten juk viskas geriau…
Didiausia problema, sak? Justinas Marcinkevi?ius, kad i?rime tik sau po kojomis, nevelgia-me toliau, nem?stome, kas laukia Lietuvos, kas laukia lietuvi? kalbos, lietuvi? tautos.

Taisyklingas lietuvi? kalbos vartojimas tik mokytojo pareiga?

Norint pad?ti mokiniui, b?tina pad?ti mokytojui, tik kaip? Ir kas yra tie, kurie gal?t? pad?ti? Anot prof. Viktorijos Daujotyt?s, reikia atsakyti ? klausim? kaip ib?ti mokykloje?Ne kaip b?ti, o kaip ib?ti, kaip isilaikyti lituanistams pozicijose, kurios neprasilenkt? su literat?ros esme, ?sitikinimais, su visuomen?s padorumo, pedagogin?s kompetencijos supratimu, su monikuoju orumu. Tas pa?ias problemas sprendia ir senoji Europa, juolab Amerika.
Bus daugiau.

T?sinys
T?siame pokalb? su Raseini? r. savivaldyb?s administracijos Kult?ros, vietimo, sporto ir jaunimo reikal? skyriaus vyriausiuoju specialistu Jonu Tamoai?iu.
- Ar bera?i? moni? kiekis yra suma?j?s?
- Bera?i? moni?, net baigusi? mokyklas, daug?ja. Kyla esminis klausimas, ar mes patys dar pasitikime savo darbu, savo kalba? Ar mums patiems dar ?domus Donelaitis, emait?, Jonas Bili?nas, Vytautas Ma?ernis, Sigitas Geda?
Ar danai pavartome Janin? Degutyt??
- Gal d?mesys krypsta ? iuolaikinius k?r?jus?
- Atsakymas aikus: kuo netiki, tuo negali ir kito ?tikinti, ?ia ne politika. Profesor? Viktorija Daujotyt? pasako mokytojams praktikams gerai inom? teigin?: kalbos mokykime i literat?ros. O literat?ros turime geros.
Pagaliau b?dami turtingos Europos dalies akivaizdoje, matome savo lyg?. Skubame vytis. Skuban?i?j? gyvenimas darosi paauglikas: apranga, laikysena, elgsena, taigi ir kalb?sena. Atsiranda ir vyrauja ne jauno mogaus, o paauglio mentalitetas. Paauglika s?mon? labiausiai tinkama vartojimui, geriausia dirva reklamai, greitiems pinigams.
Taigi mokytojui n?ra lengva. iuo atveju mokslininkai (kalbininkai, kult?rologai) pataria skub?ti l?tai (lotynikai – festina lente). Gyvenant skubos ir skub?jimo, greito maisto, greito skaitymo, greit? malonum? pasaulyje, kuriame niekas neturi laiko, niekas nieko neino, niekas u niek? neatsako, n?ra kam prietarauti tam mo-kinukui, kuris jau gerai ino, kad jam lietuvi? kalba nebus reikalinga. O kai jis pats suvoks, kad pasaulis yra visur, kad tiek, kiek gauname, tiek ir prarandame, jau bus v?lu.Mokytojas negali b?ti paauglys ar paaugl?. Mokytojyst? i prigimties reikalauja brandos. Ir jaunas, ir vyresnis neturi prarasti jaunyst?s, bet b?ti brandus privalo. Kitaip jis bus nustumtas ? parat?… Tik mogaus s?mon? yra didiausia jo saugumo garantija.
Reikia suvokti, anot dr. D. Kuolio, kad kalbos, literat?ros gaivinti atsietai nuo tautos laisv?s, istorijos, kilm?s, ilikimo, tiesos ir t.t.,ne?manoma.
Tauta yra pasakojimas. Pasakojimas yra kuriamas remiantis tiesa, evoliucija. Jei patys nekuriame to pasakojimo, kuria kiti… (ir mokinukai, kartais ir vyresni, bet b?dami naiv?s arba norintys b?ti pigiai populiar?s, igirsta…)
Tyrimais yra ?rodytos tiesos, kad m?styti imokti mogui pakanka vienos kalbos. Itin siauros ir auktos kvalifikacijos mokslininkai (imkime matematikus) susikalba, t.y. suveda mintis ? visum? taip, kad vienas kit? supranta, nors bendros vienos kalbos nemoka. Kita kalba reikalinga tik bendravimui, t.y. komunikavimui. Vadinasi, gimt?ja kalba galime ?sisavinti mokslo pasiekimus, vis? kult?r?. D?l ko Lietuvoje taip anksti prad?tas privalomas antrosios kalbos mokymas, europarlamentarui A. Saudargui, Kalbos komisijos pirmininkei I. Smetonienei nesuprantama.
Dr. M. Kvietkauskas (Lietuvi? literat?ros ir tautosakos instituto direktorius) iskiria asmenin? santyk? su tauta, jos kult?ra, taigi ir kalba. Tie, kas mano, kad maos alies mai ir mon?s, ir j? kult?ra, nesugeb?s niekada atsiremti ? taut?, kaip ? mogikojo tapatumo savast?. Kiekvienas i m?s? turime savo asmenin? santyk? su tautos kult?ra bei kalba, ir, anot profesor?s Viktorijos Daujotyt?s, vietimas, mokslas tur?t? b?ti m?s? ilikimo, m?s? tautos ateities garantija. Laim?s tautos, pirmiausia tvarkan?ios vietimo reikalus, suvokian?ios, kad laisviausiai, vadinasi, ir pers-pektyviausiai mogus m?sto gimt?ja kalba. LR vietimo ministras atkreip? d?mes?, kad reikia gerai mok?ti, gerbti ir gimt?j?, ir kitas kalbas, skaityti ir Dainavos alies sen? moni? padavimus, ir Har? Poter?. Uuot piktin?si, kad vaikai mobiliuoju telefonu rao keistomis santrumpomis, galime jiems papasakoti, kokias santrumpas ir sutartinius enklus taupumo sumetimais vartojo vidurami? ratininkai… Ir pasir?pinti, kad mokiniai vis d?lto gal?t? parayti ir kitok? mandag?, elegantik? laik? ar rat?.
- Negi tokia kalbos vartojimo si-tuacija yra tik Lietuvoje?
- Ir kitose ES valstyb?se sprendiamos panaios problemos:
1) kaip derinti nor? bei poreik? laisvai bendrauti su kit? ali? bendraamiais ir gerbti, vertinti gimt?j? kalb?;
2) kaip nacionalin? literat?r? teikti patraukliai jauniausiai skaitmeninei kartai, kaip miesto vaikams suprasti ir pam?gti k?rinius apie kaimo gyvenim? ir gamt?;
3) kaip ?tikinti asmeninio ratingumo poreikiu, jei kompiuteris gali itaisyti daugel? raybos klaid?;
4) pagaliau gal svarbiausia kaip gimtosios kalbos ir literat?ros pamokas bei nam? darbus paversti nuolatinio atradimo, k?rybos, saviraikos, iniciatyvos, id?j? apytakos diaugsmu, o ne taisykli? rutina ir nuobodumu.
- D?koju u pokalb?.

Komentarų nėra