Per Ariogalos tilt? bus praleidiami tik tuti autobusai…

Versija spausdinimui

Jonas Brigys,
Raseini? Marcelijaus Martinai?io
vieosios bibliotekos bibliotekininkas
Kain ar kas nors gin?yt?si d?l teiginio, kad visi svarbiausi Raseini? rajono tiltai nutiesti per Dubys?. Be abejo, inomiausias yra vienu i m?s? krato simboli? tap?s auktasis Lyduv?n? geleinkelio tiltas, ta?iau pagal real? apkrovim? jam labai toli iki alia Ariogalos esan?i? dviej? tilt?. Naujesnis savo pe?iais palaiko susisiekim? automagistral?je VilniusKaunasKlaip?da, o u keleto kilometr?, einant Dubysos auktupio link, imtus emai?i? plentu skuban?i? vaiuotoj? kasdien pasitinka kitas pastaruoju metu skandalingo populiarumo sulauk?s tiltas. inia apie ? gri?vant? ininerin? ?rengin? paskatino atsiversti jo istorij? (gal net turtingiausi? m?s? krate), pasii?r?ti, kas joje buvo ?domaus, paiekoti tam tikr? d?sningum?.
I pradi? buvo keltas
Susisiekimas ioje vietoje visada buvo gana aktyvus, ta?iau tiltas ?ia atsirado tik XX a. pradioje, o iki tol teko pasitenkinti perk?la. tai kaip i? viet? XIX a. viduryje savo monografijoje apie Dubys? apra? inomiausias to meto emaitijos kratotyrininkas Ignotas Buinskis: U trij? varst? [nuo Daugirdavos dvaro] deiniame Dubysos krante yra Raseini? pato kelias, einantis pro kaln?, ant kurio matomas ininieriaus pulkininko Mykolo Daugirdo Plembergo dvaras. Tas kelias greitai pasuka ? dein? ir kerta Dubys?. Keltas arba perk?la ?rengta alia ant up?s stovin?io mal?no. Mal?nas savininkui duoda 600 rub. pajam?. Kar?ema ir keletas nam? alia jos sudaro nedidel? slabad? ir yra lyg koks Ariogalos, kuri yra u pus?s varsto deiniame Dubysos krante, priemiestis.
Kain ar labai suklysime t? perk?los viet? tapatindami su senojo Dubysos tilto griuv?siais ties Ariogala. Tok? sp?jim? patvirtina ir 1892 m. topografinis em?lapis bei jame esanti yma ???. Taip paym?tas keltas (rusikai ?????). Beje, tada Dubys? ?veik?s keliautojas i karto nesiropt? ? Dubysos kaln? (kaip dabar), o toliau padubysiu keliavo iki Plembergo dvaro, tada j? aplenk?s pasukdavo kair?n ir kildavo link Didiuli?.
Tilto statybos darbai prad?ti tik ?engus ? XX a. tai kaip juos 1922 m.
spal? apra? Lietuvos ini? korespondentas. Prie pat kar? rusai ?ionai buvo suman? dirbti plent? i Kauno ? Raseinius; tuo tikslu jie sp?jo tik pastatyti puik? tilt? per Dubys? ant amin? betono poli?, bet u?j? vokie?iai bijodami rus? tilt? sudegino. 1918 m. buvo sutiek? mediag? ir nor?jo atstatyti, tik nesp?jo. Susitv?rus savai valdiai it? tilto mediag? pasi?m? globoti vietinis dvarininkas M. Daugirdas, kuris tam b?k i buvusio tuo metu . ?kio ir V. T. Ministerio T?belio gav?s sutikim? ir vietos virai?io pritarim?. Bet globoj?s, globoj?s, kol nei vieno r?sto, nei dil?s nelik?… Vietos gyventojai neka, kad i tos j? pa?i? suvetos tiltui statyti mediagos mal?nas atstatytas ir dar kiti ydams r?stai parduota… Pernai [1921 m.] pasi?mus Plent? valdybai tilt? atstatyt… stat?, stat?, ve? mediag? ve?, bet jos vis kaip n?r taip n?r… Tai Dubysa pavasar? supykus ?kaltus polius iklibinus nuneus, tai iaip kakur i?r?k r?stelis beding?s… Ir taip i pusantr? met? darbo jokios veik vilties, kad tiltas bus kitamet pastatytas mon?se n?ra… D?lei viruj min?to tilto Airogalie?iai net skund? Plent? Valdybai pernai balandio m?nesy buv? dav?; paskiau ruden? St. Seimo nariams Riaukai ir A. Staugai?iui pasiskund?, tik nieko nei?j? viskas kakur ding?… O reikalingas ?ionai tiltas. Tai yra tiesioginis tarp Kauno ir Raseini? su emaitija susisiekimas. Tilt? pasta?ius ir Airogala atgyt? galima b?t ?vest automobili? susisiekim?, keliai neblogi, tik tiltai p?va…
Akivaizdu, kad publikacija nelabai optimistika, ta?iau, kaip rodo v?lesni ?vykiai, i ties? pad?tis nebuvo tokia bloga ir tiltas buvo pastatytas.
Teko daug vargti, o ne kart? ir sulapti
Pager?jusi? pad?t? patvirtino 1931 m. Ariogalos vals?iaus savivaldyb?, kuri teikdama statistines inias nurod?, kad didiausias vals?iaus tiltas buvo kelyje AriogalaRaseiniai. Tiltas medinis, 86,90×10 m, Plent? valdybos inioje. Taigi tiltas buvo, tik naudos i jo maiau, nei galima tik?tis. T? pat met? lapkrit? Lietuvos aide buvo ispausdinta inut?: Plent? ir vandens keli? valdyba pranea, kad d?l silpno Ariogalos tilto per Dubys? nuo lapkr. 11 d. per tilt? bus praleidiami tik tuti autobusai ir tuti veimai. Sunkesni kaip 2 ton? brutto sunkveimiai ir kitos mainos nepraleidiami.
Nestipri? statinio sveikat? patvirtina ir 1932 m. sudarytas Plent? ir vandens keli? valdybos inioje buvusi? ilgesni? nei 10 m tilt? apraymas. Pagal ? dokument? kelyje AriogalaRaseiniai per Dubys? ties Ariogala buvo 6 ang? mirios konstrukcijos (medin?s fermos ant 6 gelbetonini? ir 3 medini? atram?, grindinys dvigubas i lent?) tiltas. Ilgis 86,9 m, plotis 4,26/6,8 m, auktis nuo vandens iki grindinio paviriaus 6,5/3,5 m. Dubysos vasaros vagos plotis toje vietoje 54 m, gylis 1,2 m. Tiltas pastatytas 1921 m. ir 1929 m. remontuotas. Dabartiniu metu (1932 m.) apkrovimas minimalus 4 t. Tilto b?kl? bloga.
Su tokia pad?timi taikstytis buvo sunku, tod?l tais pa?iais 1932 m. pasirod? skelbimas apie naujo tilto statybos varytynes (konkurs?). Skelbime nurodyta, kad Kauno keli? rajone Ariogalos per Dubys? tiltui pastatyti ant esam? arnyr? su styga arkas su vaiavimu apa?ia po 27,6 m angos varytyn?s vyks 1932 m. gegu?s 11 d., 10 val. Plent? ir vandens keli? valdyboje, Kaune, Vytauto pr. Nr. 1. Skelbime nurodyta, kad norintieji paimti darbus privalo patiekti varytyni? komisijai ratikus ?rodymus, kad jie tokios konstrukcijos gelbetoninius tiltus jau yra stat?, arba, jei patys neturi tinkam? kvalifikacij?, tai io tilto statybos darbus vietoje i j? pus?s nuolat prii?r?s gelbetonini? tilt? statyboje prityr?s ininierius statybininkas.
Autosunkveimi? ir veim? eismas visikai udaromas
Ikilmingas naujo tilto atidarymas ir paventinimas ?vyko 1933 m.
birelio 22 d. Kaip raoma Lietuvos aide, ? ikilmes atvyko susisiekimo ministerijos inspektorius in. B. Tomaevi?ius, Plent? valdybos vicedirektorius in.
B. Sliys, tilt? referentas in. Trejus ir kiti asmenys. 12 val. Ariogalos klebonas kun. A. Simanavi?ius paventino tilt?, o inspektorius Tomaevi?ius perkirpo juosteles ir taip tilt? ?pilietino. Kun. Simanavi?ius paym?jo, kad Dubysa ariogalikiams tai savotikas Nemunas. ?ia eina nuolat didelis susisiekimas tarp abiej? tos up?s krat?, o gero tilto nebuvo, stov?jo medinis, kuris jau buvo silpnas. Teko daug vargti, o ne kart? ir sulapti. In. Sliys trumpai pristat? tilto istorij?. Anot jo, statyba prasid?jo 1932 m.
gegu?s 18 d. Vokie?i? okupacijos (I pasaulinio karo) metu ?ia buvo pastatytas medinis tiltas ant betonini? taur?. Tie taurai tarnauja ir iam naujajam tiltui. Jo statybai sunaudota 80 ton? geleies armat?ros, 370 kub. m betono. Visa statyba katavo 100 000 lit?. Tilto projekt? pareng? ininierius Bab?nas, o darbus vykd? bendrov? Gelbetonas. Statinys 85,70 m ilgio, 3-? ang?.
Vis tik naujo tilto pastatymas neutikrino visikai nepertraukiamo susisiekimo, tik dabar j? trukd? emai?i? plento statybos darbai. 1937 m. rugpj??io 17 d. Lietuvos aidas savo skaitytojus informavo, kad d?l vykdom? emai?i? plento statybos darb? prie Dubysos tilto ties Ariogala . m. rugpj??io 18, 19 ir 20 d. automobili?, autosunkveimi? ir veim? eismas visikai udaromas. KaunoRaseini? ir KaunoPalangos ruoo autobus? keleiviai prie Dubysos tilto pers?da ? kitoje Dubysos pus?je laukian?ius autobusus.
Gaila, bet ariogalikiai ir pakeleiviai grak?iu tiltu gro?josi tik 11 met?, nes 1944 m. jis buvo sugriautas. 1945 m. vasario 26 d. LSSR Liaudies komisar? taryba patvirtino svarbiausi? viet? s?ra?, kuriose reikia paalinti tilt? griuv?sius. S?rae minimas ir tiltas per Dubys? prie Ariogalos. Prie s?rao prid?tame pieinyje matome, kad 87 m ilgio statinio visikai sugriuvo du tarpsniai. Sugriovim? apimtis apie 400 kub. m gelbetonio. 1945 m. sausio 16 d. LSSR Vidaus reikal? liaudies komisariato Plent? valdyba LTSR Liaudies komisar? tarybos pavaduotoj? informavo, kad alinant sugriaut? tilt? liekanas ypa? pavojingas Dubysos tiltas prie Ariogalos ir tam reikia specialios sprogdintoj? brigados. Atsivelgdamas ? i? informacij? M. Gedvilas kreip?si ? 1-ojo ir 3-ojo Baltarusijos front? Unugario tarnyb? virininkus, kad up?s vagos valymo darbus atlikt? fronto inineriniai daliniai.
Matyt, tie valymo darbai nebuvo visikai baigti, nes atidiau pai?r?jus ? Dubysos vag? toje vietoje vis dar galima ?velgti nuskendusias senojo tilto konstrukcijas.
Tre?iojo belaukiant
1945 m. vasario 12 d. Pabaltijo 2-ojo fronto karin? taryba numat? priemones saugoti tiltus pavasario ledoneio metu. Tarp saugom? tilt? minimas Dubysos tiltas, buv?s kelyje RaseiniaiAriogala. Tilto ilgis 60 m. Matyt, vietoje sugriauto gelbetoninio tilto atsirado koks nors laikinas (gal pontoninis) statinys.
Nebelikus patikimo tilto verkiant reik?jo j? atstatyti, nes tr?ko gero ir greito susisiekimo su Kaunu. 1951 m. Ariogalos rajono Vykdomojo komiteto keli? skyrius per Dubys? pastat? 52 m ilgio nauj? tilt?. Statybai ileista 55,5 t?kst. rub. ir u 6 000 rub. darbo prievol?s tvarka. Kad ir is medinis statinys buvo nelabai tvirtas ir gal?jo neatlaikyti paprasto ledoneio, liudija 1955 m. vasario 16 d. slaptas Pabaltijo karin?s apygardos Ininerin?s kariuomen?s valdybos ratas LSSR Ministr? tarybos pirmininkui. Jame nurodyta, kaip nuo pavasarinio potvynio ir ledoneio bus saugomi svarbiausi tiltai. Plane numatyta, kad Ariogalos Dubysos tilt? saugos Dobel?s karinio dalinio Nr. 62801 kareiviai-sprogdintojai (1 serantas ir 5 eiliniai). Ledams sprogdinti jiems skirta 300 kg sprogmen?.
Ariogaliki? pastangomis pastatytas tiltas negal?jo visikai utikrinti did?jan?io transporto srauto pralaidumo, v?l teko r?pintis nauju statiniu. Tokius planus atskleidia 1954 m. gegu?s 13 d.
dokumentas apie numatomas priemones pagerinti LSSR s?jungin?s reikm?s keli? tilt? b?kl?. Planuota 1958 m. prad?ti medinio tilto per Dubys?, buvusio 55-ame kelio KaunasKlaip?da kilometre, keitimo ? gelbetonin? darbus taigi numatyta pastatyti dabar esant? tilt?. Numatomo tilto ilgis 94 m, kaina 600 t?kst. rub. Taip pat planuota 19551956 m.
pagerinti vis? LSSR s?jungin?s reikm?s keli? dang?, tarp j? kelyje KaunasKlaip?da (pirmiausia atkarp? KaunasRaseiniaiKrykalnis). Technin? io kelio remonto projekt? tur?jo parengti Sojuzdorprojekto Minsko ekspedicija, ta?iau tai padar? Guosdoro grup?. Nepavyko rasti tikslios dabartinio tilto pastatymo datos, bet kain ar labai suklysime, kad ji baigta apie 1960 m. Papildomos informacijos ir daug ?sp?ding? vaizd? apie ? (iuos) tilt? galite rasti internete https://ariogalosalbumas.lt/category/tiltai-per-dubysa/.
Tokia pabira daugiau nei 100 met? Ariogalos (Dubysos) tilto istorija, kurioje atsispind?jo ir Lietuvos istorijos l?iai. Aiku, ji net i tolo negali lygiuotis su seniausi? Europos tilt? istorija, kuri skai?iuoja imtme?ius, o kai kada ir t?kstantme?ius. Ne kart? statytas, ne kart? griuv?s tiltas v?l igyvena neramias dienas. Nerimauti ver?ianti dabartinio septint? deimt? skai?iuojan?io tilto b?kl? kelia min?i?, kad kada nors (matyt, netolimoje ateityje) bus atverstas naujas io statinio istorijos puslapis.

1 Komentaras

  1. Korsakait? J?rat?

    2023-02-09 15:37

    ?domus straipsnis, ?d?ta daug autoriaus darbo.